Peter Viitanen var tvungen att lära sig köra lastbil för att klara rollen som lastbilschauffören Erwin i ”Försvunna människor”.
Close
Peter Viitanen var tvungen att lära sig köra lastbil för att klara rollen som lastbilschauffören Erwin i ”Försvunna människor”.
Close
Kultur

Peter Viitanen lärde sig köra lastbil för rollen i ”Försvunna människor”

Spänning. SVT:s nya serie ”Försvunna människor” har utsetts till en av årets bästa serier i Europa. Transportarbetaren har träffat Peter Viitanen som spelar huvudrollen som lastbilschauffören Erwin.

En varm sommardag rullar Erwin med sin tankbil över Öresundsbron och in i Sverige. Det ser ut som en vanlig körning, men i lastbilens tank smugglar han åtta syriska flyktingar.

Erwin är en vanlig familjefar från en liten svensk småstad, som vill göra en god gärning.

En av flyktingarna är gravid och en pojke har feber. De klarar inte av den kvava luften i tanken, så Erwin gömmer dem i förarhytten.

Plötsligt ser han en poliskontroll framför sig på vägen, och tvingas fatta ett ödesdigert beslut som omkullkastar hans liv.

– Sedan får man följa hur Erwin hanterar konsekvenserna av det som har hänt. Mer än så kan jag inte berätta, utan att spoila för mycket. Men jag tror att om man ser det första avsnittet så kommer man att vilja se fortsättningen, säger Peter Viitanen.

Fick inte veta

Han fick inte heller veta mer än så när han skulle provfilma.

– Ju närmare jag kom att bli uttagen, desto mer fick jag veta. När jag förstod historien och hur spännande den var, ville jag verkligen ha rollen. Så jag blev väldigt glad när jag fick den, säger han.

”Försvunna människor” har premiär på SVT den 7 november. Foto: Niklas Maupoix/SVT
”Försvunna människor” har premiär på SVT den 7 november. Foto: Niklas Maupoix/SVT

Först då fick Peter läsa hela manuset.

– Jag trillade nästan av stolen. Annars kan jag tycka att det är lite tradigt att läsa manus. Men här sträckläste jag alla sex avsnitt för jag kunde inte slita mig. Då blev jag faktiskt lite nervös.

Varför det?

– För att det var en så bra roll att prestationsångesten slog till. Men sedan blev jag otroligt taggad. Det var ett halvår tills vi skulle spela in, så jag hade tid att närma mig rollen. Det var en fantastisk process. Men väldigt svår.

Vad var det som var svårt?

– När det är så extrema saker som Erwin råkar ut för, så kräver det mycket av en. Man måste hitta rätt balans för att det ska bli trovärdigt. Folk kan ju hantera svåra saker på olika sätt. Jag var tvungen att hitta Erwins sätt. Det räcker inte bara att föreställa sig. Man måste verkligen gå igenom det och läsa manus om och om igen och fundera och göra tusen olika val.

Du var också tvungen att lära dig att köra lastbil. Hur var det?

– Det var jätteroligt och svårare än jag trodde. Jag gick i körskola hela våren. Lastbilen som jag körde var gammal, manuell med hel- och halvväxlar. Dessutom var växellådan rätt trög. Det stod ingenstans vilken växel det var heller, så man måste vara väldigt noggrann och uppmärksam hela tiden. Det var faktiskt lite svettigt att hantera det samtidigt som jag skulle koncentrera mig på det som var mitt jobb, att spela rollen.

Tog du C-körkort?

– Nej jag hade bara tillstånd att övningsköra, så jag måste alltid ha en instruktör i lastbilen. När vi skulle spela in fick instruktören gömma sig.

Båda Peters föräldrar kommer från Finland, men Peter växte upp med sin mamma och syster i Stockholmsförorten Bredäng.

– Min mamma hade det rätt tufft som ensamstående mamma, hon var arbetslös och fick kämpa mycket. Det var ganska stökigt, inte den vanliga uppväxten. Jag hade inga skådespelare i släkten eller någon självklar väg in i kulturen.

Första filmrollen

Trots det fick Peter sin första filmroll redan som 11-åring, i filmen ”Kådisbellan”.

– Det var min syster som spelade teater och jag och mamma följde med henne när hon gick på audition för en annan film. Catti Edfeldt som jobbade med casting då, frågade om jag också ville provfilma. Sedan hörde hon av sig när hon letade barn till Kådisbellan.

– Jag hade sex inspelningsdagar och fick 500 kronor per dag, vilket jag tyckte var otroligt mycket. Jag hade till och med några scener med Ernst Hugo Järegård, utan att förstå hur stort det var.

Sedan fortsatte det med huvudrollen i filmen ”Sixten”.

– Men jag hade aldrig en tanke på att det var det här jag skulle hålla på med. Det var mest en kul extragrej.

Efter studenten förväntade sig alla att Peter skulle söka scenskolan. Så han gjorde det, men kom inte in. I samma veva blev han erbjuden att göra huvudrollen i en pjäs som hette Eldansikte på Stockholms stadsteater. Pjäsen blev en riktig succé.

– Först då fattade jag att det är det här jag ska göra. Det kändes som att yrket hade valt mig mer än att jag hade valt yrket. Att jag aldrig gick scenskolan var nog bra för mig, för jag fick hitta mitt eget sätt att utrycka mig på. Men man fortsätter att lära sig hela tiden. Det är det som är så kul med det här yrket, att man aldrig känner sig trygg eller klar. Yrket växer ju mer man utövar det.

Är det några roller som har gjort särskilt stort intryck på dig?

– Den här som Erwin är en sådan. Kenneth Gärdestad var också fantastisk att göra. Alla roller som du investerar mycket i fastnar.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Uppdrag granskning avslöjar: Ny korruption på Securitas

Korruption. Bevakningsjätten Securitas gjorde en internutredning och lovade nolltolerans mot korruption efter tidigare avslöjanden. Nu avslöjar SVT:s Uppdrag granskning att bolaget fortsatt muta en kommunal tjänsteman vid ännu en upphandling värd 30 miljoner kronor.

Transportarbetarens John Antonsson tipsar om fem spännande filmer du kan krypa upp i tevesoffan och titta på i halloweentider. Glöm inte popcornen!

Läskiga filmer för oktobermörkret

Skräck & spänning. Torsdagen den 31 oktober firas halloween i Sverige. Då klär ungar (och vissa vuxna) ut sig för att säga ”bus eller godis”? Det är också ett utmärkt läge att se läskiga filmer.

John Horneij. Foto: Pernilla Ahlsén

Sonen tv-debuterade i mammas mage

Mötet. Tvättberg, bråk om disk och tidiga lämningar på förskolan. Men också en en hel del skratt och kärlek. I 14 år har SVT följt kranbils- och dumperföraren John Horneijs vardag som pappa åt Liam i dokumentärserien Född 2010.

Månadens medlem
Jonna Grip. Foto: Justina Öster

”Det är kul att gå på möten”

Fackligt arbete. ”Vi kommer från Transport”. ”Jaha, vad ska ni frakta för något då?” Så kan det låta när Jonna Grip ger sig ut för att prata fackliga frågor på mackar.

Månadens seniorer
Pensionärssektionen i Örebro.

”Ge oss mer inflytande i Transport!”

Örebro. Pensionärssektionen i Örebro gör ett dubbelt upprop: Hallå, var är ni alla pensionärer som jobbat i Transports branscher? Hallå förbundet, lyft våra frågor och ge oss mer inflytande!

Hallå där!
Fredrik Cederlöw, flygttekniker och silvermedaljör i yrkes-VM. Foto: World Skills Sweden

Fredrik Cederlöw

…flygtekniker och silvermedaljör i Yrkes-VM i Lyon. Hur känns det nu, några veckor efter silvermedaljen?

Arbets-liv
Sofie Norén och Carina Olin träffar Transportarbetaren hemma hos Sofie i Blentarp.

Sofie och Carina startar nätverk för arbetslösa

Arbetslöshet. Carina och Sofie blev vänner genom facket. Nu är de arbetslösa och vill samla fler i samma situation. För att lyfta de problem och svårigheter de står inför.

Månadens medlem

Taxitelefonisten som kör droska när han är ledig

Kombinera jobb. Nils Lundgren är taxitelefonist, under de lediga veckorna jobbar han ­extra med att köra taxi. "Det är som att välja vilket av sina barn man älskar mest, det går inte. Jobben är så olika och jag älskar båda."

Arbets-liv
Per Peterson trivs jättebra på sin nuvarande arbetsplats, men han tvingas söka nytt jobb för att få pappalivet att gå ihop. Foto: Lilly Hallberg

Föräldraroll och drömyrke – en omöjlig ekvation?

Arbetstider. För chauffören Per Petersson ledde åkarens beslut att plussa på två timmar till kris. Som ensamstående pappa lever han nu med ständig stress, logistiken för det egna livet är bara löst september ut. Sonen går alltid först.

Månadens avdelning
Tre av fyra från Jönköpingsavdelningen: Madelene Kohult, Morgan Sparrenholt och Anna Axelsson. Saknas på bilden gör regionala skyddsombudet Håkan Jansson.

Uppdrag i händelsernas centrum

Norra Småland. De fyra på kontoret i Jönköping försöker vara ute så mycket som möjligt för att möta medlemmar. Men ser också värdet i att möta varandra för att prata och stämma av, om än hastigt – det är ett påfallande glatt gäng som organiserar i ett stort område med en av landets viktigaste transporthubbar.

Månadens medlem
Christopher Vuori har satsat en ansenlig summa på sin favorithobby Warhammer 40 000. Men han har en betydligt ljusare framtidstro än spelets mörka inhumana och krigiska dystopi.

I pakt med monster och mörka krafter

Vaktar flera världar. Det började med Star Wars och Sagan om ringen. I dag är Warhammer 40K väktaren och ordningsvakten Christopher Vuoris helt överskuggande hobby. Trummor och slagverk har fått vika för krigsspelet som utspelar sig i en mörk fantasy- och science fictionvärld i rymden.

Hallå där!

Jennie Agerblom

…åkare, vars bil var utställd för Billackeringen Mjölby på Elmia Lastbil.

Digitalisering & AI
Fredrik Söderqvists doktorsavhandling handlar om maktbalansen på arbetsmarknaden och arbetsplatsen i moderna arbetsmarknader.

Reducera inte de anställda till biorobotar

Appar som chefer och realtidsövervakning. Digitalisering och datastyrt ledarskap är här och kommer att stanna. Men hur det används beror till stor del på hur arbetsgivare och fack samverkar, det är en slutsats som går att dra från LO-ekonomen Fredrik Söderqvists doktorsavhandling.

Arbetsplats: Bärgningsbil
Max Torell, bärgare

”Det går inte att vara rädd i det här yrket”

Mitt jobb. Max Torell har ett av Sveriges farligaste jobb. Han är bärgare. – En kille tryckte en pistolmynning mot mitt bakhuvud och sa: ”Ge mig bilen eller jag skjuter”. Både kriminella och bilister som saknar respekt för vägarbetare gör hans arbetsmiljö livsfarlig.

Månadens klubb
Ordförande Christopher Vuori och ledamot Sanna Eklund, som också jobbar halvtid som ordförande i Transports avdelning 11, Gävle. Foto: Justina Öster

”Samtal är vårt starkaste verktyg”

Bevakning. Organisering och samtal med kollegorna som är utspridda på arbetsplatser runt om i Gävleborgs län. Att skapa en förståelse för vad facket är och gör. Det är grundbulten i den lokala Securitasklubbens arbete.