Petter Arneback
… regional utvecklingsdirektör i Region Örebro län, som får Sveriges första elväg.
Kan jag säga grattis, är Trafikverkets beslut att se som en vinst?
– Jadå, absolut. Det är ett stort framsteg för regionen och något som vi jobbat hårt för, med argument kopplade till hållbara logistiksatsningar.
Men varför är er sträcka, Hallsberg–Örebro, bättre än Västerhaninge–Nynäshamn, som valet stått mellan?
– Nja, jag vet faktiskt inte vad det gäller en jämförelse med Region Stockholm. Vi har tryckt på vårt geografiska läge mitt mellan de tre storstadsregionerna. Stora godsvolymer transporteras på sträckan i södra Närke, och det är också kopplat till flygplatsen. Vi har ett starkt logistiknav i regionen som håller för en jämförelse.
Vad kör du själv?
– Jag? Ja, jag cyklar oftast, jag gillar att cykla. Men annars har jag en elbil, en plug in-hybrid.
Hur har sommaren varit hittills?
– Fantastisk, och det känns som att det fortsätter bra med goda trender och tendenser. Att samhället öppnar upp, om vi talar om pandemin.
När är det tänkt att den tunga trafiken ska rulla i gång på E20?
– Vid årsskiftet 2025/2026 är det sagt. Då ska byggandet vara klart.
Fotnot: Trafikverket offentliggjorde den 1 juli beslutet att Sveriges första permanenta elväg ska byggas på E20 mellan Hallsberg och Örebro. Satsningen på elväg är ett led i målet att minska koldioxidutsläpp från godstrafik. Valet av sträcka har skett utifrån flera kriterier, bland annat trafikvolym, natur- och kulturmiljö, vägtyp och försvarets riksintressen.