Debatt hos LO under Almedalsveckans andra dag.

Piskad att ta deltid – i höst prövas frågan i AD

"Hyvlingen" blev Transports viktigaste fråga i avtalsrörelsen. Samma problem, alltså när arbetsgivare "hyvlar ner" tjänster till deltider, debatterades hos LO under Almedalsveckans andra dag. – Vi ser hur fenomenet exploderar på arbetsmarknaden, sa chefsjurist Dan Holke på LO-TCO Rättsskydd.

Hyvling är vanligt inom handeln, men också i flera av Transports branscher. Metoden kan användas redan när arbetsgivaren anställer. I stället för att erbjuda heltid får arbetstagare på exempelvis bensinstationer eller flygplatser bara deltid. Det ger arbetsgivaren stor flexibilitet att ringa in personal när det uppstår behov av mer folk.

På seminariet i Almedalen – som fackförbundens egen advokatbyrå, LO-TCO Rättsskydd, arrangerade – handlade hyvlingen främst om situationer där företag vill dra ner på bemanningen på grund av arbetsbrist. I stället för att säga upp någon eller några anställda har företag som Coop valt att låta nästan alla gå ner i tid.

Juristen Olov Östensson berättade att Rättsskyddet får fler och fler frågor från fackförbundet om hyvlingen:

– Vi har haft fall där arbetstagarna får två alternativ när arbetsgivaren ska dra ner. Antingen gå med på lägre anställningsgrad. Eller bli uppsagd på grund av arbetsbrist.

Enligt juristerna är rättsläget oklart när företag agerar som Coop och tvingar ner folk på deltid. Arbetsgivarsidan hävdar att det är fråga om en omplacering. Eftersom arbetsgivare har rätt att omplacera gäller heller inte uppsägningstid, turordningsregler och företrädesrätten i Lagen om anställningsskydd (Las).

Facket å sin sida anser att det handlar om en omreglering av arbetstagarnas anställningsvillkor. Den anställde har i praktiken blivit uppsagd och återanställd – med lägre arbetstidsmått. Med det synsättet gäller Las fullt ut.

Den 12-13 oktober tar Arbetsdomstolen (AD) upp ett ärende där frågan ställs på sin spets.

Rättsskyddets jurist Ulrika Edebrink anförde att ofrivillig deltid innebär stora problem för den som drabbas – inte minst ekonomiska. Men hon ansåg också att det leder till att arbetstagarna tystnar. Av rädsla för att inte få fler mertidstimmar, om man uppfattas som besvärlig.

På seminariet som hölls på förmiddagen i dag, måndag, blev det också en kort debatt – mellan Linda Palmetzhofer, förste vice ordförande i Handels, och Mattias Dahl, vd på arbetsgivarorganisationen Transportföretagen.

Dahl sa:

– Det finns mycket man kan säga i den här frågan. Det första är att vi inte kallar det hyvling. Fenomenet är heller inte utbrett, det är inget som är satt i system.

– Kom ihåg att arbetsgivare måste följa Las. Vid neddragningar säger lagen att de måste göra omplaceringsutredningar och försöka erbjuda anställda andra arbeten. Det kan innebära deltid.

Linda Palmetzhofer, Handels, gick till motattack:

– Det är självklart provocerande när arbetsgivare väljer att använda den här lösningen, utan att pröva andra vägar. Ofta råder det inte arbetsbrist över huvud taget, man vill bara ha fler personer på deltid. För att få större flexibilitet. Vi har sett att företag gör så här, och sedan nyanställer. På deltid.

Chefsjurist Dan Holke påminde om att fack och arbetsgivare inom handeln skrivit in i kollektivavtalet att heltid och tillsvidareanställning ska vara norm. Hur rimmar det med ICA Maxi på Gotland där bara 10–15 procent av personalen fått heltid, undrade han.

Mattias Dahl jobbade fram till i april som förhandlingschef på Svensk Handel. Han svarade:

– Vi vill helst att människor har heltid. Problemet är när lönsamheten viker.

Juristen Olov Östensson ansåg att det finns fall av hyvling som inneburit diskriminering. Det skedde på Coop i Örebro där några anställda med få anställningsår fick behålla sina heltidsjobb. Samtidigt som arbetskamrater med 40 år på Coop tvingades ner på deltid.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.

BRA till Arlanda efter nytt avtal med SAS

Flyg. Omkring 90 procent av flygtrafiken försvinner från Bromma flygplats 2025 och flyttar i stället till Arlanda. Det står klart sedan flygbolaget BRA och SAS tecknat ett sjuårigt avtal till ett värde av 6 miljarder kronor.