Piskad att ta deltid – i höst prövas frågan i AD
"Hyvlingen" blev Transports viktigaste fråga i avtalsrörelsen. Samma problem, alltså när arbetsgivare "hyvlar ner" tjänster till deltider, debatterades hos LO under Almedalsveckans andra dag. – Vi ser hur fenomenet exploderar på arbetsmarknaden, sa chefsjurist Dan Holke på LO-TCO Rättsskydd.
Hyvling är vanligt inom handeln, men också i flera av Transports branscher. Metoden kan användas redan när arbetsgivaren anställer. I stället för att erbjuda heltid får arbetstagare på exempelvis bensinstationer eller flygplatser bara deltid. Det ger arbetsgivaren stor flexibilitet att ringa in personal när det uppstår behov av mer folk.
På seminariet i Almedalen – som fackförbundens egen advokatbyrå, LO-TCO Rättsskydd, arrangerade – handlade hyvlingen främst om situationer där företag vill dra ner på bemanningen på grund av arbetsbrist. I stället för att säga upp någon eller några anställda har företag som Coop valt att låta nästan alla gå ner i tid.
Juristen Olov Östensson berättade att Rättsskyddet får fler och fler frågor från fackförbundet om hyvlingen:
– Vi har haft fall där arbetstagarna får två alternativ när arbetsgivaren ska dra ner. Antingen gå med på lägre anställningsgrad. Eller bli uppsagd på grund av arbetsbrist.
Enligt juristerna är rättsläget oklart när företag agerar som Coop och tvingar ner folk på deltid. Arbetsgivarsidan hävdar att det är fråga om en omplacering. Eftersom arbetsgivare har rätt att omplacera gäller heller inte uppsägningstid, turordningsregler och företrädesrätten i Lagen om anställningsskydd (Las).
Facket å sin sida anser att det handlar om en omreglering av arbetstagarnas anställningsvillkor. Den anställde har i praktiken blivit uppsagd och återanställd – med lägre arbetstidsmått. Med det synsättet gäller Las fullt ut.
Den 12-13 oktober tar Arbetsdomstolen (AD) upp ett ärende där frågan ställs på sin spets.
Rättsskyddets jurist Ulrika Edebrink anförde att ofrivillig deltid innebär stora problem för den som drabbas – inte minst ekonomiska. Men hon ansåg också att det leder till att arbetstagarna tystnar. Av rädsla för att inte få fler mertidstimmar, om man uppfattas som besvärlig.
På seminariet som hölls på förmiddagen i dag, måndag, blev det också en kort debatt – mellan Linda Palmetzhofer, förste vice ordförande i Handels, och Mattias Dahl, vd på arbetsgivarorganisationen Transportföretagen.
Dahl sa:
– Det finns mycket man kan säga i den här frågan. Det första är att vi inte kallar det hyvling. Fenomenet är heller inte utbrett, det är inget som är satt i system.
– Kom ihåg att arbetsgivare måste följa Las. Vid neddragningar säger lagen att de måste göra omplaceringsutredningar och försöka erbjuda anställda andra arbeten. Det kan innebära deltid.
Linda Palmetzhofer, Handels, gick till motattack:
– Det är självklart provocerande när arbetsgivare väljer att använda den här lösningen, utan att pröva andra vägar. Ofta råder det inte arbetsbrist över huvud taget, man vill bara ha fler personer på deltid. För att få större flexibilitet. Vi har sett att företag gör så här, och sedan nyanställer. På deltid.
Chefsjurist Dan Holke påminde om att fack och arbetsgivare inom handeln skrivit in i kollektivavtalet att heltid och tillsvidareanställning ska vara norm. Hur rimmar det med ICA Maxi på Gotland där bara 10–15 procent av personalen fått heltid, undrade han.
Mattias Dahl jobbade fram till i april som förhandlingschef på Svensk Handel. Han svarade:
– Vi vill helst att människor har heltid. Problemet är när lönsamheten viker.
Juristen Olov Östensson ansåg att det finns fall av hyvling som inneburit diskriminering. Det skedde på Coop i Örebro där några anställda med få anställningsår fick behålla sina heltidsjobb. Samtidigt som arbetskamrater med 40 år på Coop tvingades ner på deltid.