Mer extremväder i form av översvämningar, värmeböljor, stormar och jordskred är att vänta i klimatkrisens spår. Förberedelser pågår på olika håll i samhället, men hur rustar sig landets åkerier?
Close
Mer extremväder i form av översvämningar, värmeböljor, stormar och jordskred är att vänta i klimatkrisens spår. Förberedelser pågår på olika håll i samhället, men hur rustar sig landets åkerier?
Close

Planerar åkerierna för extremväder?

Åkeri. Snökaos med lastbilar som fastnar i långa motorvägsköer, köldsmockor och värmeböljor, översvämningar, jordskred och stormar. Mer extremväder är att vänta på grund av klimatkrisen. Hur rustar sig transportföretagen för att möta hårdare väder?

Transportarbetaren frågade några åkerier och svaren tyder på att inga extra åtgärder vidtagits.

– Jag vet inte riktigt hur vi ska hantera extremt väder. Vi pratar om det, men har inte lösningen. Men förbereda oss? Vi kan inte göra så mycket mer än se till att bilarna är i bra skick och sprida information till förarna om det exempelvis blir stopp på E16, säger Sven Erik Blohm.

Han är åkerichef på Fagerströmsbolagen som kör distribution i Gävleborgs län.

Är det väldigt halt fattar chauffören själv beslut om att ”här kan jag inte åka”.

– Jag har ju ingen aning om hur det ser ut, det vet bara chauffören. Ibland är det bättre att inte chansa. Det kan sluta med att man får vänta på bärgare och det blir både dyrare och sämre.

– Det kan finnas kunder som blir sura om de inte får sina paket, men de flesta förstår att vi inte kan trolla med lastbilen om det är riktigt grisigt väder, säger Sven Erik Blohm.

Väghållningen värre

Börje Jönssons åkeri har kontor i Helsingborg, Göteborg, Stockholm, Karlstad och Hamburg. Vd Ulf Jönsson ser inte nuvarande eller kommande extremväder som det stora problemet.

– Det är den totala avsaknaden av väghållning! Har chaufförerna gjort vad de ska med lastbilen så klarar de sig länge med värme, kaffekokare, mikro allt vad de har, säger han.

Liksom alla Transportarbetaren talar med framhåller Ulf Jönsson att plogning och väghållning sköttes mycket bättre förr.

– Plogbilarna var för sent ute och fastnade i kön vid snöovädret i början av april. Fast ingen blev överraskad, meteorologerna hade ju varnat i flera dagar. Plogbilarna måste ut i tid och gå i skytteltrafik.

Händer det att ni stoppar en körning på grund av oväder eller skarpa varningar från SMHI?

– Nej, vi förväntar oss farbar väg, fast sist hade vi två chaufförer som blev stående på Vätternleden och någon som blev avvinkad i Jönköping.

Chauffören avgör själv om han eller hon ska ge sig ut i hårt väder förklarar Ulf Jönsson.

– Men vi kämpar på bra länge. Ibland kan det räcka att man ställer bilen i några timmar innan man kör vidare.

Chaufförer som fastnar i kö får betalt för tiden de väntar, säger han.

– Men är det tvärstopp så trycker du in vila på färdskrivaren och lägger dig. Vila är det om du kan flytta dig bort från ratten.

Men hur gör en chaufför som väntar på att kön ska släppa och därför inte kan sova?

– De flesta förare sover inte så hårt och vi håller på 15-timmarsregeln från det du börjar tills du slutar.

Extrema händelser som jordskredet i Stenungsund går inte att förutse, menar Ulf Jönsson.

– Händer det något försöker vi oftast dirigera om trafiken. Chaufförerna rapporterar in om de måste ta en annan väg.

”Tar en dag i taget”

Företaget Kaj Inrikes i Älmhult har ingen krisplan, svarar en trafikledare som vill vara anonym.

– Inte ännu i alla fall. Vi tänker inte så mycket på extremt väder och pratar inte om det. Vi tar en dag i taget. Händer något får vi göra det bästa av situationen.

Allvarliga vädervarningar från SMHI har hittills aldrig stoppat leveranserna.

– Vi har inte haft så stora problem, men vi brukar planera lite längre körtid om vintern och ha koll på hur vi lastar så att vi får tyngd i bilen.

Schenker åkeri i Jönköping hänvisar till presskontakten Mikaela Nordin:

Har Schenker åkeri någon plan/krisplan för hur företaget ska hantera lastbilschaufförernas säkerhet vid fortsatt extremväder?

– Väderpåverkan skiljer ofta från plats till plats så den lokala bedömningen, om det är trafiksäkert eller inte, sker på åkerinivå i dialog med vårt lokala DB Schenker-kontor. DB Schenker samlar snabbt ihop styrande operativa enheter och kallar distriktens krisgrupper – där Schenker Åkeri ingår – när det behövs, säger Mikaela Nordin i ett mejlsvar.

Får lastbilsförarna ställa sina lastbilar (och inte köra ut) när SMHI utfärdar tex orange och röd varning för svåra väderförhållanden?

– Trafiksäkerheten går alltid först. Om Schenker Åkeris chaufförer bedömer att väglaget är för dåligt har de rätt att ställa bilen. Från centralt håll respekterar vi ett lokalt fattat beslut som innebär att till exempel ställa in en tur på grund av väder.

Vad har Schenker åkeri för ansvar för chaufförerna vid extremväder?

–  De har arbetsgivaransvar för chaufförerna.

Kan chaufförerna avgöra själva när det är för farligt att köra i väg?
–  Ja. Chaufförerna ser väglaget och de bedömer risken. De kan sedan ta beslut, i samråd med sin lokala ledningsgrupp, om att det är för farligt att köra i väg, säger Mikael Nordin.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Lastbil på vinterväg, Umeå. Foto: Scandphoto/Shutterstock

Så vill Trafikverket undvika förra årets snökaos på vägarna

Trafik. En ny dygnetrunt-funktion för drift och underhåll som gör att Trafikverket kan handla direkt, utan dröjsmål. Det finns med i myndighetens nya handlingsplan med åtgärder för att förebygga en upprepning av vinterkaoset på landets vägar.

På vägkanterna i Skånes industriområden lever chaufförerna sina helgliv.

På jakt efter lönedumpare

Fackligt arbete. År ut och år in. Trots nya EU-direktiv och statliga sanktionsavgifter fortsätter lönedumpningen på svenska vägar. Tommy Jonssons jobb är att bekämpa de fuskande företagen.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Taxitomten Zyaa Nasser. Foto: Privat

Taxitomten tar sitt uppdrag på stort allvar

God jul! På julafton jobbar taxiföraren Zyaa Nasser som tomte. För honom är det en höjdpunkt på året. – Jobbet gör så många glada, jag dör för det här jobbet, säger han.

Hård kritik mot färdtjänst utan kollektivavtal

Servicetrafik. Nya systemets korta körtider i kombination med taxiföretag som inte tecknar kollektivavtal – katastrof för förarna som kör skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst. Nu kommer åter skarp kritik mot hur upphandlad trafik drivs i Region Gävleborg.

Betalning i förskott på Folksam

Försäkring. (UPPDATERAD) Som medlem i Transport har du hemförsäkring via Folksam. Har du kompletterat med boendeförsäkring för din bostadsrätt eller villa kommer du att få två räkningar i tät följd vid årsskiftet.

Mer ledigt och rätt lön viktigt för inhyrda

Avtal 2025. Fler semesterdagar, stabila scheman som ger ett liv utanför jobbet och att lönen räknas rätt på arbetsplatsen man är uthyrd till. Det var några av frågorna som diskuterades på avtalsrådet för bemanningsanställda inför nästa års avtalsrörelse.

Arbetsförmedlingen Malmö

AF:s nyårsprognos – ökad arbetslöshet 2025

Jobb. I en ny rapport spår Arbetsförmedlingen att arbetslösheten ökar också under 2025. Trots ökad arbetslöshet uppger många arbetsgivare att det är svårt att rekrytera personal.

Ronnie Persson är skyddsombud och färdtjänstförare i Filipstad. Foto: Lilly Hallberg

Efter debattinlägg: Äntligen kollektivavtal!

Servicetrafik. När ett ökänt bolag åter vann Region Värmlands upphandlingen i oktober skrev färdtjänstföraren och skyddsombudet Ronnie Persson själv om situationen. Den 1 november tecknade bolaget ett centralt avtal.

Avtal 2025
Mats Eriksson, väktare Karlstad Värmlandsavd avtalsrådet 2025

Beredda att strejka – om det behövs

Bevakning. En klar majoritet av de bevakningsanställda medlemmarna inom Transports avdelning 6 i Värmland är beredda att gå ut i strejk – om förbundet skulle tvingas varsla om det inför ett nytt kollektivavtal 2025.

Nobelpristagare om framtidens arbetsmarknad

Ekonomi. Kunskap är makt också när det gäller automation och AI. Det var ett av budskapen från Nobelpristagaren Daron Acemuglo till fackföreningsrörelsen när han dagen efter prisutdelningen talade inför en fullsatt sal på ABF-huset i Stockholm.

Väktare: ”Lite tunna anklagelser mot Securitas”

Bevakning. Kollegorna pratar en del efter Uppdrag gransknings avslöjande i SVT om ett nytt mutbrott på bevakningsjätten Securitas – i samband med en ny miljonupphandling i Malmö. Men inte alls så mycket som förra gången.

Så många spritpraliner kan du äta och ändå köra

Trafik. ”Jag har bara ätit praliner med likör.” Det är en förklaring som nästan aldrig fungerar för den som misstänks för rattfylla. Men det finns godis med sprit som kan ge utslag vid blåsprov. Då krävs det i snitt att i ett svep ha ätit 51 spritfyllda praliner för män, för kvinnor "bara" 34 stycken.

Stockholm överklagar pausad miljözon

Trafikpolitik. Länsstyrelsen har pausat införandet av Stockholms nya miljözon i väntan på prövning i rätten. Nu överklagar kommunen beslutet till Transportstyrelsen.

Peter Lövkvist får medalj på ITF:s kongress. Foto: Ellin Lörnbo/Transport

Transporttopp prisad på ITF-kongress

Facket. I mitten av oktober åkte en delegation från Transport till Marrakech för att delta på ITF:s kongress. Där förärades förbundskassör Peter Lövkvist en Golden Award.

Från och med den 1 januari 2025 ska textilier sorteras och återvinnas. Foto: John Antonsson

Textilier ska sorteras och återvinnas

Miljöarbete. En skärmmössa och en krympt skjorta, ett trasigt lakan och några urblekta gardiner. Från och med 1 januari 2025 ska allt textilavfall sorteras ut separat och inte kastas i hushållssoporna.