Mer extremväder i form av översvämningar, värmeböljor, stormar och jordskred är att vänta i klimatkrisens spår. Förberedelser pågår på olika håll i samhället, men hur rustar sig landets åkerier?
Close
Mer extremväder i form av översvämningar, värmeböljor, stormar och jordskred är att vänta i klimatkrisens spår. Förberedelser pågår på olika håll i samhället, men hur rustar sig landets åkerier?
Close

Planerar åkerierna för extremväder?

Åkeri. Snökaos med lastbilar som fastnar i långa motorvägsköer, köldsmockor och värmeböljor, översvämningar, jordskred och stormar. Mer extremväder är att vänta på grund av klimatkrisen. Hur rustar sig transportföretagen för att möta hårdare väder?

Transportarbetaren frågade några åkerier och svaren tyder på att inga extra åtgärder vidtagits.

– Jag vet inte riktigt hur vi ska hantera extremt väder. Vi pratar om det, men har inte lösningen. Men förbereda oss? Vi kan inte göra så mycket mer än se till att bilarna är i bra skick och sprida information till förarna om det exempelvis blir stopp på E16, säger Sven Erik Blohm.

Han är åkerichef på Fagerströmsbolagen som kör distribution i Gävleborgs län.

Är det väldigt halt fattar chauffören själv beslut om att ”här kan jag inte åka”.

– Jag har ju ingen aning om hur det ser ut, det vet bara chauffören. Ibland är det bättre att inte chansa. Det kan sluta med att man får vänta på bärgare och det blir både dyrare och sämre.

– Det kan finnas kunder som blir sura om de inte får sina paket, men de flesta förstår att vi inte kan trolla med lastbilen om det är riktigt grisigt väder, säger Sven Erik Blohm.

Väghållningen värre

Börje Jönssons åkeri har kontor i Helsingborg, Göteborg, Stockholm, Karlstad och Hamburg. Vd Ulf Jönsson ser inte nuvarande eller kommande extremväder som det stora problemet.

– Det är den totala avsaknaden av väghållning! Har chaufförerna gjort vad de ska med lastbilen så klarar de sig länge med värme, kaffekokare, mikro allt vad de har, säger han.

Liksom alla Transportarbetaren talar med framhåller Ulf Jönsson att plogning och väghållning sköttes mycket bättre förr.

– Plogbilarna var för sent ute och fastnade i kön vid snöovädret i början av april. Fast ingen blev överraskad, meteorologerna hade ju varnat i flera dagar. Plogbilarna måste ut i tid och gå i skytteltrafik.

Händer det att ni stoppar en körning på grund av oväder eller skarpa varningar från SMHI?

– Nej, vi förväntar oss farbar väg, fast sist hade vi två chaufförer som blev stående på Vätternleden och någon som blev avvinkad i Jönköping.

Chauffören avgör själv om han eller hon ska ge sig ut i hårt väder förklarar Ulf Jönsson.

– Men vi kämpar på bra länge. Ibland kan det räcka att man ställer bilen i några timmar innan man kör vidare.

Chaufförer som fastnar i kö får betalt för tiden de väntar, säger han.

– Men är det tvärstopp så trycker du in vila på färdskrivaren och lägger dig. Vila är det om du kan flytta dig bort från ratten.

Men hur gör en chaufför som väntar på att kön ska släppa och därför inte kan sova?

– De flesta förare sover inte så hårt och vi håller på 15-timmarsregeln från det du börjar tills du slutar.

Extrema händelser som jordskredet i Stenungsund går inte att förutse, menar Ulf Jönsson.

– Händer det något försöker vi oftast dirigera om trafiken. Chaufförerna rapporterar in om de måste ta en annan väg.

”Tar en dag i taget”

Företaget Kaj Inrikes i Älmhult har ingen krisplan, svarar en trafikledare som vill vara anonym.

– Inte ännu i alla fall. Vi tänker inte så mycket på extremt väder och pratar inte om det. Vi tar en dag i taget. Händer något får vi göra det bästa av situationen.

Allvarliga vädervarningar från SMHI har hittills aldrig stoppat leveranserna.

– Vi har inte haft så stora problem, men vi brukar planera lite längre körtid om vintern och ha koll på hur vi lastar så att vi får tyngd i bilen.

Schenker åkeri i Jönköping hänvisar till presskontakten Mikaela Nordin:

Har Schenker åkeri någon plan/krisplan för hur företaget ska hantera lastbilschaufförernas säkerhet vid fortsatt extremväder?

– Väderpåverkan skiljer ofta från plats till plats så den lokala bedömningen, om det är trafiksäkert eller inte, sker på åkerinivå i dialog med vårt lokala DB Schenker-kontor. DB Schenker samlar snabbt ihop styrande operativa enheter och kallar distriktens krisgrupper – där Schenker Åkeri ingår – när det behövs, säger Mikaela Nordin i ett mejlsvar.

Får lastbilsförarna ställa sina lastbilar (och inte köra ut) när SMHI utfärdar tex orange och röd varning för svåra väderförhållanden?

– Trafiksäkerheten går alltid först. Om Schenker Åkeris chaufförer bedömer att väglaget är för dåligt har de rätt att ställa bilen. Från centralt håll respekterar vi ett lokalt fattat beslut som innebär att till exempel ställa in en tur på grund av väder.

Vad har Schenker åkeri för ansvar för chaufförerna vid extremväder?

–  De har arbetsgivaransvar för chaufförerna.

Kan chaufförerna avgöra själva när det är för farligt att köra i väg?
–  Ja. Chaufförerna ser väglaget och de bedömer risken. De kan sedan ta beslut, i samråd med sin lokala ledningsgrupp, om att det är för farligt att köra i väg, säger Mikael Nordin.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Midsommarfirande Foto:Shutterstock

Så mycket tjänar du på att jobba i midsommar

Lön. Många är lediga i midsommarhelgen. Men vissa måste tyvärr jobba även då. Som plåster på såren ger det extra betalt. Mer för vissa, mindre för andra.

Vi behöver en ny kontrollmyndighet för yrkestrafiken

Debatt. Under 2022 infördes flera nya bestämmelser gemensamt inom EU, det så kallade mobilitetspaketet. Bestämmelserna skulle ge bättre arbetsvillkor för yrkesförare, mer rättvis konkurrens mellan transportföretag och ökad trafiksäkerhet i den europeiska transportsektorn.

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.

Minigasbussarna som exploderade

Teknik. En minigasbuss i Nybro och två i Västervik som använts till service­resor spontanexploderade. Sedan kallades militären in.

Transports ombudsman Peter Åkesson varnar: All stöld är saklig grund för avsked.

Stöld på jobbet skäl för avsked

Bensinmack. Ibland börjar det med en glass, en hamburgare eller en dricka. Sen kan det övergå till snus och cigaretter. Efter upprepade fall av stölder på bensinstationer i Göteborgsområdet varnar ombudsman Peter Åkesson: Stjäl aldrig på jobbet. Det är saklig grund för avsked!

Man delar ut ett flygblad genom sidorutan till en taxichaufför.

Facket stämmer stort taxibolag

Taxi. Telepass har på ett ­förslaget sätt försökt runda kollektivavtalet för att slippa betala ut övertidsersättning. Det anser Transport som drar taxibolaget till Arbetsdomstolen.

Avtal 2023
Gummiverkstad med däck staplade i förgrunden. En man står och jobbar framför en bil längre in i lokalen.

Det blev inget nytt avtal om arbetstid

Gummiarbetare. Det blir inga nya villkor om arbetstider i gummiverkstadsavtalet. Överenskommelsen föll efter att medlemmarna sagt sitt.