Plasten, livet, döden – möt vår illustratör Mattias Käll
Kreativ. Mattias Källs människor hittar sedan länge vägen in i Transportarbetaren. Tidningens ofta anlitade illustratör utforskar i sin konst också vårt förhållande till varandra och till naturen – och är sedan årsskiftet utvecklingsledare för bild och form i Region Örebro.
Den enorma mängden rosa sopsäckar utplacerade i landskap är spektakulär, påminner om konstnären Christos inslagningar av riksdagshuset i Berlin och öar utanför Miami i färgstarkt material. Och, utan pekpinnar: Att det är hög tid att ta sitt eget ansvar för avfallet vi lämnar.
– Under ett år samlade jag all förpackningsplast från familjen, både sådan från inslagen mat och soffor, säger Mattias Käll.
De är fem i familjen; Mattias med fru och tre barn – samt katt – i ett hus i Örebros utkant.
– Tanken väcktes när jag bar ut avfall, det problematiska i hur mycket det är. Vad berättar det om vår konsumtion?
Förpackad/Wrapped up
Funderingarna utmynnade så småningom i konstverket Förpackad/Wrapped up (2018) där sopsäckarna i plast är fotograferade på olika platser, vid olika tidpunkter – på Lillsjöns is i naturreservatet Stenbäcken, i kanten av mörk trollskog och i öppna sommarlandskap.
– Jag försökte visualisera hur plasten hamnar på fel ställe, krockar och ställer till det. Det var samtidigt en läroprocess för egen del. Jag läste mycket om plast, varifrån den kom, vart den hamnar, säger Mattias, som också bland annat gått kursen klimatförändringar vid Linnéuniversitetet.
– Att försöka få en helhet utifrån olika spår känns viktigt.
Örebro är hemma
Mattias Käll är i grunden målare, men arbetar även med fotografi och form. Uppvuxen på landet, på en gård på Småländska höglandet, är Örebro sedan ett kvartssekel hemma: ”För mig känns staden väldigt stor, med välmående stadskärna, bra musikscen och konst, och nära till friluftsliv och vandringsleder”.
Som illustratör har Mattias varit verksam i drygt 15 år. Arbetat för tidningar och med bokformgivning bland annat. Han har sin ateljé i en gammal skofabrik, där tolv andra konstnärer också arbetar.
Mattias Källs stil är distinkt, och i Transportarbetaren brukar han illustrera texter om allt från pensionssystem till nya avtal. ”Rätt grafisk, med svepande linjer och lite ruffig textur” beskriver han själv. Och idébaserad:
– Jag tolkar form av text, och gillar att ha med människor i centrum. Och lite humor. Men jag vill inte att det ska bli övertydligt, och säga samma sak som texten som tårta på tårta, utan bli ett tillägg som samspelar med text.
(Här kan du se Mattias senaste illustration för Transportarbetaren: Snabbkoll: Så blir du blåst på lönen.)
Ansvar för bild och form
Sedan januari i år är Mattias Käll också utvecklingsledare i länets kulturförvaltning, med ansvar för form och bild. Uppdraget är på halvtid och handlar om olika sätt att stödja och utveckla konsten. Både genom att ge tillfällen att uppleva konst, som på utställningar, och ekonomiska: bygga nätverk mellan konstaktörer och möjliggöra utbildningsplatser.
– Jag lyssnar in behov, säger Mattias.
I dagens politiska klimat ifrågasätts ibland det riktiga i att med skattebetalarnas pengar finansiera olika slags kulturuttryck, ”flummig” konst som icke figurativa målningar till exempel. Ofta ställt i motsats till behov inom vård och omsorg. Mattias Käll ser inget motsatsförhållande.
– Att uttrycka sig konstnärligt kan fungera vårdande också, och konstupplevelser vara läkande, säger han. Apropå att inte vara övertydlig, kultur går också att se som ett fält där jag hoppas fler kan mötas och diskutera. Känna igen sig själv – eller inte, och då brottas med det, säger han.
– Jag tror att konst och kultur behövs, både för individen och samhället. Och ser på det liksom yttrandefrihet som ett tydligt uttryck för demokratin.