Platser som inte är värda en omväg

Om du ofta är ute och kör på vägarna i Sverige har du säkert hunnit se flera av landets sevärdheter. Några är bättre än andra, men många är ganska trista. Någon som funderat på saken är Johan Tell, som tycker vi borde diskutera turismen och vad vi egentligen åker och tittar på.

Kanske har du passerat Sveriges lägsta punkt, Sveriges geografiska mitt eller Sveriges minsta riktnummerområde.

Ibland är de svåra att ta på, men de är ändå sevärdheter, enligt någon i alla fall. Det finns också andra, mer konkreta objekt. Till exempel av varianten “största”. I Sverige har vi världsrekord bland annat i formerna: dalahäst och bandyklubba. Det som skiljer dem från riktnummersområdet och den geografiska mitten är nog främst materialkostnaden. Allt är ändå sevärdheter som inte är värda en omväg.  I alla fall enligt Johan Tell.

– Alltid när någon skriver ”största”, i sådana här sammanhang, finns det något desperat över det hela. Saker blir väl inte bättre bara för att de är störst? undrar han och skrattar.

Johan Tell är journalist, författare och resenär. Transportarbetaren träffar honom i hans kök i Axelsberg utanför Stockholm över en semla. Ursprungligen kommer han från Helsingborg. Han studerade i Lund. Där intresserade han sig för rättvisefrågor som gjorde att han ville se sig om i världen. Det ena ledde till det andra och sin skrivande karriär började han på resemagasinet Vagabond, där han arbetade i 18 år.

– Från början var Vagabond en mycket mer politiskt engagerad tidning. Vi ville berätta om världen, inte så mycket tipsa om billigaste hotellet. Det var väl också delvis därför det blev läge för mig att sluta. Den gick mer mot turisttidning än resetidning.

Sedan dess har Johan Tell skrivit böcker och frilansat som journalist. Nyligen kom hans senaste bok, Korsika. Tidigare har han hjälpt andra resenärer, som Christer Fuglesang och Ola Skinnarmo, att förvandla sina äventyr till text. För några år sedan skrev han också en bok om just sevärdheter. Han började fundera på ämnet redan när han arbetade på Vagabond.

– När man hamnar på ställen som stoltserar med att ”här uppfanns den fyrkantiga hamburgaren” börjar man fundera på vad turism verkligen är.

Johan Tell berättar att när han reste runt i landet för att föreläsa om sin bok om miljön, Hundra sätt att rädda världen, kände han sig till slut som en väckelsepredikant. Efter allt mässande om hur vi skulle rädda miljön behövde han få vara lite elak. Då började han samla på trista sevärdheter. Att det skulle bli en bok av hans samling, kom han fram till när en kompis visade honom Sveriges lägsta punkt.

– Det är en grop bakom en bensinmack i Kristianstad. Man har verkligen satsat. Det har rests någon typ av monument, det finns en plakett med förklaring, bussparkering och skyltar ända ut till motorvägen. Vid punkten befinner man sig två meter under havsytan.

Trista sevärdheter (2011) har getts ut på bokförlaget Max Ström. Kriteriet för att en sevärdhet skulle få vara med i boken var att det skulle finnas en vädjan från en stad eller kommun om att man skulle komma och titta. Det fick alltså inte bara vara en usel staty av en usel konstnär eller något liknande.

-– Den här typen av sevärdhet blir en vara som vilken som helst. Bara en till sak av det jag konsumerar och det kvittar vad det är. Frågan om vad kommuninvånarnas skattepengar används till bör också ställas, säger Johan Tell.

Han tycker att en sevärdhet ska berätta något om platsen. Han tar Eiffeltornet som exempel, den stora symbolen för Paris.

– Den har ju inget med staden att göra, egentligen. Konstruktören Gustave Eiffel försökte sälja idén till Barcelona två år tidigare, men de tackade nej. Pyramiderna, däremot, berättar något om Egypten och landets historia. Eiffeltornet säger mer om tiden. Det handlade om att ”nu kan vi bygga så här högt”.

Resonemanget om Eiffeltornet kan säkert vara provocerande för vissa och det är han medveten om. Kanske särskilt när det appliceras på mindre orters sevärdheter. När boken kom fick den en del uppmärksamhet och Johan Tell intervjuades av nästan varenda lokalradiostation i på orterna som nämnts i boken.

– Det jag pekar ut är ofta någon gammal surdeg som har debatterats lokalt. Många blev glada över att saken nämns i en bok. Men många blev arga. De tyckte jag hade ett Stockholms-perspektiv. Det är svårt att veta, men det tycker jag själv inte att jag haft.

Både Stockholm och Göteborg finns faktiskt med i Trista sevärdheter.  När boken skrevs var den vanligaste rundturen som gjordes av turister i Stockholm den om bok- och film-serien Milleniumtrilogin.

– Då går man och tittar på riktiga platser där fiktiva händelser har utspelat sig. Jag har med en av dem i boken, Seven-eleven-butiken på Götgatan, där Lisbeth Salander handlar vid något tillfälle.

Även om mediabruset efter de syrliga formuleringarna i boken har lagt sig, så står sevärdheterna kvar. Från Simrishamn till Treriksröset. Monument över rädslan att inte synas.

 

Jonas Löwenberg

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens John Antonsson tipsar om fem spännande filmer du kan krypa upp i tevesoffan och titta på i halloweentider. Glöm inte popcornen!

Läskiga filmer för oktobermörkret

Skräck & spänning. Torsdagen den 31 oktober firas halloween i Sverige. Då klär ungar (och vissa vuxna) ut sig för att säga ”bus eller godis”? Det är också ett utmärkt läge att se läskiga filmer.

Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

Det ska löna sig att välja gröna alternativ, som kollektivtrafik framför bil och tåg framför flyg. Men flyget har länge premierats på tågets bekostnad, ansåg en stor del av deltagarna i medborgarrådet som tog fram två olika förslag på en tuffare och en mildare form av flygskatt.

”Nästa generation ska känna hopp”

Klimatdebatt. ”Det ska vara enkelt att göra rätt och kostsamt att göra fel – en balans mellan morot och piska är nödvändig för att klimatmålen ska nås”. Det uttalandet enades Sveriges första nationella medborgarråd om klimatet att ge landets politiker. Plus flera långtgående förslag.

Digitalisering & AI
Transports utredare Jenny Wrangborg och terminalarbetaren Victor Dahlin diskuterar omvandling av yrket, realitet och möjligheter, fackets roll och påverkan av automation på det dagliga arbetet.

Så ser vi på AI och automation

Lager & terminal. Vi möttes på Transports förbundskontor för att tala konsekvenser av algoritmisk styrning på jobbet. Så här sammanfattade ett AI-verktyg vad det handlade om: ”Intervju med lagerarbetare och fackliga företrädare om digitalisering och automation” – rätt korrekt, men på riktigt mer ett samtal.

Kultur
Jul på väg. Stockholms centralstation inför första advent. Foto: Lilly Hallberg

Årets julklapp speglar tidsandan

God jul! Hoho, här kommer tips och råd på julklappar, gåvor och upplevelser till andra och sig själv under långhelgerna. Där de röda dagarna i år ligger så att chansen till lång sammanhängande ledighet är ovanligt stor.

Framtidens bensinstation
Den nya macken mellan Solvalla och Bromma flygplats invigdes i mitten av juni 2024 och har miljön i fokus, säger säljchef Martina Vigren. Arbetet med att installera solceller pågår och några pumpar behöver åtgärdas efter slutbesiktningen av bygget.

Macken vid flyg och trav

Miljön i fokus. Mitt under brinnande mackdöd – när fossila bränslen fasas ut och el in – slog en ny OKQ8-station upp portarna i somras. Ett stenkast från travbanan Solvalla med flygplan från Bromma flygplats dundrande över taken jobbar landets bästa personal…

Kultur
bland är det bra med lite sund skepsis: att EU gjorde det enklare att få tillstånd för uteserveringar påverkar inte det svenska klimatet (och möjlig anledning med utebord vintertid har ju försvunnit i och med att det också är förbjudet att röka utanför fiken).

När positivitet blir något negativt

Allt är inte bra. Ibland kan den ständigt peppande personen, som förmedlar ”upplyftande” klyschor, slätar över och kommer med lösningar på hur stjärnorna ska plockas ned bli – ett sänke. Inte minst på jobbet. Skeptikerrörelser och pessimistkaféer kan ses som motgift mot toxisk positivitet.

Sophämtare lever farligt
Lustgastuber som slängs i hushållssoporna och töms i sopbilens vagga kan explodera, fara ut som tillplattade vassa projektiler och träffa miljöarbetare och förbipasserande på gatan. Tuberna ska lämnas in på återvinningscentraler.

Lustgastuber i soporna kan explodera

Miljö. Lustgastuber i soporna är ett arbetsmiljöproblem. Tuberna kan explodera och skada både miljöarbetare och folk som passerar sopbilarna. Vid ett ungdomsboende i Göteborg har hämtningen stoppats för andra gången.

Fusket i åkeribranschen
På vägkanterna i Skånes industriområden lever chaufförerna sina helgliv.

På jakt efter lönedumpare

Fackligt arbete. År ut och år in. Trots nya EU-direktiv och statliga sanktionsavgifter fortsätter lönedumpningen på svenska vägar. Tommy Jonssons jobb är att bekämpa de fuskande företagen.

Magnus Albertsson tankar ett flygplan från Luxair.

Förberett för Jet A-1

Flygtankare. En fredag i oktober. Runt 280 flighter går från Arlanda den dagen. De flesta av dem tankas av ett gäng flygtankare som jobbar på firman Stockholm Fuelling Services.

Kultur
Transportarbetarens John Antonsson tipsar om fem spännande filmer du kan krypa upp i tevesoffan och titta på i halloweentider. Glöm inte popcornen!

Läskiga filmer för oktobermörkret

Skräck & spänning. Torsdagen den 31 oktober firas halloween i Sverige. Då klär ungar (och vissa vuxna) ut sig för att säga ”bus eller godis”? Det är också ett utmärkt läge att se läskiga filmer.

Helsingborgs hamn
Containrar i Helsingborgs hamn

Hamnarbetarna är trötta på frågor om kokainhärvan

Sektion 7 Helsingborg. Stuveriarbetare i Helsingborg får frågor från folk utifrån om vad som egentligen händer i hamnen – ”insiderhärvan” med koppling till kokainsmuggling har fått enorm uppmärksamhet i media det senaste året.

Arbetsmiljö
Flygtankarna på Stockholm Fuelling Services kan träna på arbetstid, till skillnad från de flesta andra transportare. Foto: John Antonsson

Knappt 6 av 10 transportare får friskvårdsbidrag

Hälsa. 2 111 transportarbetare svarade när tidningen gjorde en enkätundersökning om friskvårdsbidrag och träning på arbetstid. Trots att yrkesgrupperna är hårt drabbade av sjukskrivningar får bara 5,5 procent av de som deltog i enkäten träna på arbetstid. Samtidigt är det 58 procent som får friskvårdsbidrag.

Digitalisering & AI
Förarlös truck i stor lagerlokal.

Robotar tar över de trista jobben

Lager & terminal. Det handlar om designade flöden, anpassade efter verksamheten, beskrivet teoretiskt. I praktiken rör sig förarlösa truckar över ett gigantiskt lagergolv och tömmer sopkärl eller kör fram stålburar. När Postnord TPL införde lösningen med robotar var den helt ny och fanns ingen annanstans i landet.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Kultur
Det ska löna sig att välja gröna alternativ, som kollektivtrafik framför bil och tåg framför flyg. Men flyget har länge premierats på tågets bekostnad, ansåg en stor del av deltagarna i medborgarrådet som tog fram två olika förslag på en tuffare och en mildare form av flygskatt.

”Nästa generation ska känna hopp”

Klimatdebatt. ”Det ska vara enkelt att göra rätt och kostsamt att göra fel – en balans mellan morot och piska är nödvändig för att klimatmålen ska nås”. Det uttalandet enades Sveriges första nationella medborgarråd om klimatet att ge landets politiker. Plus flera långtgående förslag.