Panel vid seminarium på Almedalen 2022.
Close
Seminarium om plattformsföretag på Almedalen 2022. Från vänster Ellinor Persson, Pia Blank Thörnroos, Annika Nordin, Tommy Wreeth och Christer Brus.
Close
Almedalen 2022

Plattformsföretag utmanar den svenska modellen

Plattformsföretag. Den svenska modellen med parter som förhandlar fram avtal utmanas med de nya plattformsföretagen. Utmaningar som sätter konkurrensen ur spel och försvårar för både fack och arbetsgivare att organisera.

Gotland visade sig från sin varmaste och soligaste sida denna måndagseftermiddag då Transportföretagens seminarium Ska det inte löna sig att ta ansvar för sina anställda? hölls. Seminariet var ett av drygt 2 500 som anordnades under 2022 års upplaga av Almedalen. Transportföretagens seminarium modererades av Ellinor Persson som ledde två olika paneler vilka diskuterade frågeställningen efter en inledning av Pia Blank Törnroos, expert på arbetsgivarfrågor vid Skatteverket.

–  Plattformsföretagen använder sig av formen egenanställningsföretag. Men det är ett felaktigt användande. Egenanställningsföretag var aldrig tänkt att användas av matbud på cykel, sa Pia Blank Törnroos och berättade sedan om sin bror som beställt hem chicken tikka masala en fredagskväll.

En hemkörning som kostade honom 29 kronor.

–  Som konsumenter måste vi börja fundera på rimligheten. Om du får din chicken tikka till dig för 29 koronor så är det någon i ledet som inte har gjort rätt för sig.

Egenanställningsföretag hamnar mellan stolarna. Du är inte anställd men inte heller riktigt en egen företagare. Det gör att både fack och arbetsgivarorganisationer har svårt att organisera medlemmar respektive företag.

Myt att det är något folk vill ha

Transports förbundsordförande Tommy Wreeth deltog i den första panelen tillsammans med Annika Nordin, avdelningschef arbetsgivarservice och juridik Transportföretagen och Christer Brus, ordförande Biltrafikens arbetsgivarförbund och åkare.

–  Företeelsen med plattformsföretag är här för att stanna. Frågan är hur vi får in dem i samma fålla som alla andra. Det går inte att ha företag som spelar med helt andra regler. Det är en myt att säga att det här är framtiden och att det är vad folk vill ha. Vem vill behöva vänta på att bli uppringd för att åka ut på jobb? För att kunna vara flexibel vill man veta sitt schema och när man ska arbeta, sa Tommy Wreeth.

Christer Brus höll med om att det måste finnas spelregler som all följer. Han berättade om hur hans egna företag har fått lämna vissa segment av transportmarknaden.

–  Vi kör inte längre snabba bud. Där kan vi helt enkelt inte konkurrera. Det här handlar om företag som har som affärsidé att bryta mot alla regler som finns, sa Christer Brus.

Även Annika Nordin var inne på att det måste finnas spelregler som är lika för alla och som ska följas. Det är inget nytt att vissa försöker undvika arbetsgivaransvar menade hon. Hon sa också att inte bara plattformsföretagen måste ta ansvar utan att även parterna har ett ansvar att hitta lösningar för plattformsföretagen.

–  Vi måste rannsaka oss själva. Våra avtalskonstruktioner är kanske inte anpassade för det här, sa Annika Nordin.

Tommy Wreeth menade att kollektivavtalen som finns idag är flexibla nog.

–  Om inget görs riskerar vi att hela transportsektorn kommer att fördärvas. Från Transports sida jobbar vi i två olika spår där det ena handlar om att hos de plattformsföretag som anställer ska vi finnas och organisera medlemmar. Det andra spåret är att jobba för gemensamma lika spelregler ska följas, sa Tommy Wreeth och berättade vidare om den rapport som förbundet nyligen publicerat App, app app – se upp för diket och som belyser hur plattformsarbete inom transportsektorn kan krascha den svenska arbetsmarknadsmodellen.

Plattformsjobb riskerar att försvåra ingång på etablerade arbetsmarknaden

Även seminariets andra panel ansåg att spelreglerna måste gälla alla och att det måste finnas någon, oklart vem som kontrollerar att spelreglerna följs. I panel nummer två återfanns Johan Ingelskog, avtalssekreterare Kommunal, Hanna Ahlsén, biträdande avdelningschef arbetsgivarservice och juridik Transportföretagen samt Martin Wästfelt, förhandlingschef Unionen.

–  Vi har intervjuat folk som jobbar inom olika plattformsföretag. Framför allt riktade vi in oss på barnpassning och trädgårdsarbete. När det gäller barnpassning var det nästan uteslutande utomlandsfödda och ofta papperslösa människor och för trädgårdsarbete var det skolungdomar. Det vill säga de mest sårbara grupperna, sa Johan Ingelskog.

Hanna Ahlsén menade att det finns en positiv vinkel och att det är att människor som annars skulle ha svårt att få jobb ändå får arbete. Martin Wästfelt höjde ett varnande finger för det påståendet.

–  Risken är att de aldrig kommer in på den etablerade arbetsmarknaden, sa Martin Wästfelt och fortsatte med att säga att han inte sett ett endaste ärende där det går till så som Skatteverket föreskriver där avtal ska överenskommas innan jobb utförs.

–  Det är en ren faktureringstjänst i efterhand.

Skatteverket har börjat kontrollera betalningsförmedlingar, det vill säga faktureringstjänstföretag och Arbetsmiljöverket har också börjat granska företagen i fråga kring arbetsmiljöansvar. Det är ett litet steg på vägen tyckte Hanna Ahlsén.

–  Det har varit väldigt tyst i debatten kring utmaningarna med plattformsföretagen och det är positivt att Skatteverket och Arbetsmiljöverket nu börjar granska dessa företag, sa Hanna Ahlsén.

Avslutningsvis berättade moderatorn Ellinor Persson om hur hon har lärt sina barn vad tjänster kostar.

–  Om det kostar 150 kronor att fixa naglarna eller 29 kronor för att få en chicken tikka masala utkörd så kanske man ska tänka till. Det är inte rimligt att det är så billigt och det har jag lärt mina barn, sa Ellinor Persson.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Peter Jansson:
    9 juli, 2022

    De som driver företag är väldigt duktiga på att komma på olika kreativa lösningar som minskar deras kostnader för de som utför arbetet.Detta med egen anställningsföretagare är ett sätt att slippa ansvaret och kostnaden för sjuklön.Jag anser att sjuklönen är något som samhället skall ta ansvar för det är inget som företagen skall behöva bekosta.Tyvärr så kommer vi att få se alltmer av plattformsföretag genom egen anställningsföretagare i olika former för att kringgå kollektivavtal, sjuklön med mera.Jag har drivit eget åkeri och jag valde att enbart arbeta själv då det är alldeles för stora kostnader och ansvar att ha anställd personal när man är ett litet företag.Politikerna behöver hjälpa företagen genom att ta bort ansvaret och kostnaden för sjuklönen för de anställd så vågar fler anställa personal.Även arbetsgivaravgiften behöver sänkas för att göra det mer lönsamt att anställa personal istället för att anlita egen anställningsföretagare.Inkomstskatten behöver alltså sänkas för de företagare som anställer personal som en morot att anställa personal genom att deras egen inkomstskatt blir lägre ju fler anställda de har.Politikerna måste börja tänka i nya banor för att motverka alla dessa kreativa lösningar från de företagen som skaffar sig konkurrensfördelar genom att utnyttja människor med sina plattformsföretag med egen anställningsföretagare.

Lästips:

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Industrins märke passar inte alla förbund

Ordförandeord. Ett samordnat LO vore givetvis det bästa, men… Varför blir det inte alltid så? Det finns givetvis flera orsaker och anledningar.

Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.

Utbilda chaufförer om riskerna med gasfordon föreslår utredning

Serviceresor. Det är nödvändigt att se över reglerna vid besiktning av gasfordon. Yrkesförare skulle också behöva utbildning för att bli medvetna om riskerna. De slutsatserna drar räddningstjänsten i sin utredning efter att tre färdtjänstbussar exploderat.

Uppdrag granskning avslöjar: Ny korruption på Securitas

Korruption. Bevakningsjätten Securitas gjorde en internutredning och lovade nolltolerans mot korruption efter tidigare avslöjanden. Nu avslöjar SVT:s Uppdrag granskning att bolaget fortsatt muta en kommunal tjänsteman vid ännu en upphandling värd 30 miljoner kronor.

Operation Klövers resultat: 4,8 miljoner i viten

A-krim. Kontroller av bland annat transportföretag under fem dagar resulterade i mångmiljonbelopp i viten, sanktionsavgifter och förbud. Arbetsmiljöverkets insatser ingår i det myndighetsgemensamma arbetet mot ekonomisk brottslighet.

Avtal 2025

Pengar eller tid?

Enkät. Vad är viktigast, mer lön eller mindre arbetstid? Och har du varit med förr på avtalsråd? Transportarbetaren frågade några av ombuden på plats.