
Plogbilarna rings ut alldeles för sent!
Åkeri. I november förra året gick infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) och Trafikverket ut och lovade bättre väghållning efter fjolårets snökaos. Men luttrade timmerbilsföraren Jan-Åke Persson har inte märkt någon skillnad.
– Det är likadant varje år. De säger att vägarna ska bli bättre, men de blir inte bättre. Plogbilarna är så jävla sena att komma ut. Det är det som är det sämsta, att de inte blir utringda i tid, säger Jan-Åke Persson.
Men han lägger inte skulden på åkerierna som kan ha flera led av entreprenörer över sig i kedjan.
– Åkarna får för låga anslag. Det är pengarna som styr, säger Jan-Åke.
Regna klart först
Själv har han kört lastbil i 50 år och talar om betydligt bättre vinterväghållning förr.
– Då hade statliga vägförvaltningen själv hand om underhållet och bestämde när bilarna fick fara ut.
Förra året satt han fast med timmerbilen i fem timmar vid Hassela i norra Hälsingland. Det regnade och var blankis, men när Jan-Åke ringde väghållaren fick han till svar att de fått order om att inte skicka ut grusbilen förrän det regnat klart.
– Jag ringde igen när det slutat regna och hela vägen var en skridskobana, men då sa transportledaren att han såg på sin dator att det fortfarande regnade.
Bättre framförhållning
Andra gånger har svaret blivit att ”vi kommer och plogar när det snöat klart”.
– Men på sådan nerkörd snö går det inte att köra. Min åkare blir också förbannad, han får betala lön till mig men får själv inte betalt när bilen står stilla. Jag har varit rädd många gånger.
I en annan del av landet beskriver en åkare dålig lönsamhet och orimligt korta utryckningstider. Hinner chaufförerna inte fram i tid riskerar åkeriet vite, samtidigt som hala oplogade statliga vägar är en stor arbetsmiljörisk för förarna.
En plogbilsförare berättar om stressen att ha jour.
– Jättekonstigt att vi inte rings ut när det regnar. Alla vet ju att då blir det is på vägen.
Han önskar sig bättre framförhållning, och hänsyn till väderleksrapporter och varningar.
– Det är vi som får skit när lastbilarna sitter fast men det styr vi ju inte över.