Podden som tar mord på dödligt allvar
Lyssna. Fler och fler lyssnar på poddradio. Ofta från mobilen och inte sällan för att få arbetsdagen att gå lite fortare. När Linnéa Bohlin och Amanda Karlsson slog ihop sina intressen för dokumentärer och brott skapade de sin egen nisch i Mordpodden.
De är två personer som gör allt. Begär ut domar och läser förundersökningsprotokoll. Läser gamla årgångar av Nordisk kriminalkrönika. Spelar in. Klipper.
Amanda Karlsson och Linnéa Bohlin får under säsong runt 300 000 lyssningsstarter på podden i veckan. Det gör Mordpodden till en av landets mest populära. Många av de stora är så kallade pratpoddar där mer eller mindre kända människor sitter och surrar om ditt och datt.
– Vi drog egentligen nitlotten i poddvärlden. Ett avsnitt tar ungefär två veckor att göra för oss. Den som gör en pratpodd sitter i ett par timmar och pratar. Sedan är de i princip klara. Dessutom tjänar de en massa pengar, så de kan ha kanske en producent som klipper åt dem, säger Linnéa Bohlin.
Mordpodden är ett och ett halvt år gammal och har när den här tidningen kommer ut just gått in i sin femte säsong, programmen kommer veckovis fram till nyårsafton. Men varför lägga så mycket tid på att berätta om mord?
– Vi har båda intresse för radio och dokumentärer. Jag har varit intresserad av rättssystemet och brott och straff länge, säger Linnéa Bohlin.
– Vi är ju inte kriminologer eller så, allt det vi vill förmedla får vi lära oss först. Vi har fått ganska mycket kunskap under vägens gång och det är häftigt att få förmedla det i den här produkten, säger Amanda Karlsson.
Linnéa Bohlin berättar att det kan vara psykiskt tungt under inspelningsperioden.
– Vi har det med oss hela tiden. Vissa av fallen tänker man på hela kvällen och så drömmer man om dem på natten.
Avsnitten är upplagda så att Linnéa Bohlin eller Amanda Karlsson läser upp en berättelse om ett mord. Sedan diskuterar de fallet med varandra. De tror att kombinationen med berättande och diskussion är det som gör att Mordpodden sticker ut från mängden.
– När vi började berättade vi mer om våra egna åsikter. Nu tycker vi det är viktigt att ta upp fakta och statistik i diskussionen så att lyssnaren kan få med sig något mer, säger Amanda Karlsson.