Polisen gör storsatsning mot dieselstölderna
Polisen gör nu en riktad satsning för att komma åt de omfattande stölderna av diesel. En specialstyrka på sex poliser kommer att jobba rikstäckande med att kartlägga och förebygga brotten. Bara i år har polisen fått in anmälningar om 5 131 dieselstölder.
Styrkan leds av Håkan Carlsson, kommissarie vid västra Götalandspolisen.
– Det är en permanent verksamhet som startas. Vår förhoppning är att trenden ska kunna vändas, säger han.
Gruppen har precis inlett sitt arbete och i nuläget har man hunnit gå igenom brottsanmälningarna från västra Götaland. Granskningen visar att 39 procent av dieselstölderna skett från entreprenadmaskiner och 27 procent ur tunga lastbilar.
Omkring 17 procent av brotten rör personbilar och där finns både ”slangning” och smitningar där personbilsförare lämnar macken utan att betala. Tolv procent av anmälningar handlar om stöld ur cisterner eller bussar.
Håkan Carlsson konstaterar att en del av diesel- och godsstölderna inom åkeribranschen utförs av den organiserade brottsligheten.
– Vi har haft avhoppare från kriminella gäng som berättat hur de försörjt sig på att stjäla diesel. Det blev sedan grundplåten till annan brottslighet.
Håkan Carlsson menar att det förebyggande arbetet är viktigt.
– Häromdagen hade vi en omfattande godsstöld ur en parkerad lastbil. Chauffören hade ställt sig i ett industriområde. Några kilometer bort finns en övervakad parkering där det kostar 50 kronor att stå. Åkeribranschen är väldigt prispressad, men man måste börja tänka mer på säkerhet.
Lågavlönade utländska chaufförer pekas ibland ut som gärningsmän när dieselstölderna debatteras. Det sägs också att den stulna dieseln får dryga ut den låga lönen. Finns det bevis som styrker påståendena?
– Vi har haft ett fall där en utländsk chaufför erkände att han stulit diesel som skulle användas vid en resa ner genom Europa. Han hade lösa tankar på trailern. Tankar och pumpanordningar har påträffats vid ett flertal tillfällen på utländska ekipage. Chaufförerna har inte på ett trovärdigt sätt kunnat förklara vad utrustningen skulle användas till.
– Vi har även indikationer på att man smugglar in diesel i Sverige. Sedan upprättas ”tankstationer” som inresta lastbilar besöker.
Håkan Carlsson höjer samtidigt ett varnande finger när det gäller att lägga skulden på utländska förare:
– Vi har pratat med väktarpersonal och åkare som berättat att man haft problem med den egna personalen. Förare har ertappats med att stjäla och sälja diesel vidare.
– En åkeriägare uppgav att han inte polisanmälde, om stölderna var mindre än 300 liter. Jag frågade varför. Var det okej att ta upp till 300 liter? Det är kanske bra att komma ihåg att allting inte är svart eller vitt.