Polisen ifrågasätter dagens elevpraktik på åkerierna
I Gävleborg blåser trafikpolisen till strid om den praktik, APL, som många blivande lastbilsförare gör ute på åkerierna. Om eleven och handledaren kör "kommersiellt" måste eleven ha yrkeskompetensbevis, hävdar polisen som annars hotar med att rapportera både eleven och den ordinarie föraren.
För många yrkesutbildningar har arbetsplatsförlagt lärande (APL) blivit ett viktigt inslag. I transportbranschen får omkring 1 500 elever praktisk träning på något av de 250 godkända åkerier som ingår i systemet.
Under lång tid har praktiken gått till så att eleven tilldelas en erfaren chaufför som handledare. Eleven har sedan fått träningsköra lastbil inom ramen för den ordinarie kommersiella trafik som åkeriet utför.
I Gävleborgs län hävdar trafikpolisen att upplägget troligen är olagligt – såvida inte eleven redan har hunnit skaffa sig det nya yrkeskompetensbeviset (YKB). I nuläget är det ytterst få av praktikanterna som har beviset på fickan.
Lasse Holm är projektledare på Transportsfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd (Tya). Han suckar tungt när frågan förs på tal:
– Den här diskussionen har pågått länge och det är enskilda nitiska poliser som då och då väcker den.
– APL är ett fantastiskt system och det är så otroligt viktigt att blivande chaufförer som ska köra tunga fordon får rejäl mängdträning. Tyvärr finns ingen rättspraxis som slår fast om det ska vara YKB eller inte.
Lasse Holm konstaterar att såväl lagstiftaren som Transportstyrelsen kunde ha uttryckt sig klarare när det gäller YKB och APL-praktiken:
– Men läser man lagens förarbeten är det inga problem. Reglerna formulerades som de gjorde för att skydda eleverna från att bli utnyttjade. Som jag ser det ska varken åkerier, elever eller handledare känna oro. Fortsätt med APL som tidigare!
Fast Lasse Holm garderar sig med ett ”osvuret är bäst”, om det trots allt skulle bli en juridisk prövning. Och i Gävle suckar trafikpolisens avdelningschef Ulf Carnerius lika tungt som Holm:
– Folk tycker en massa i det här ämnet och försöker hitta juridiska vändningar. Min uppfattning är att åkerierna ska sluta köra i kommersiellt syfte om eleven saknar YKB. Det håller inte.
– Vi kommer att rapportera de fall vi stöter på. Blir det prövning i domstol bör man ta med i beräkningen att utslaget kan påverka den övningskörande, föraren och den de företräder.