Polisen ifrågasätter dagens elevpraktik på åkerierna

I Gävleborg blåser trafikpolisen till strid om den praktik, APL, som många blivande lastbilsförare gör ute på åkerierna. Om eleven och handledaren kör "kommersiellt" måste eleven ha yrkeskompetensbevis, hävdar polisen som annars hotar med att rapportera både eleven och den ordinarie föraren.

För många yrkesutbildningar har arbetsplatsförlagt lärande (APL) blivit ett viktigt inslag. I transportbranschen får omkring 1 500 elever praktisk träning på något av de 250 godkända åkerier som ingår i systemet.

Under lång tid har praktiken gått till så att eleven tilldelas en erfaren chaufför som handledare. Eleven har sedan fått träningsköra lastbil inom ramen för den ordinarie kommersiella trafik som åkeriet utför.

I Gävleborgs län hävdar trafikpolisen att upplägget troligen är olagligt – såvida inte eleven redan har hunnit skaffa sig det nya yrkeskompetensbeviset (YKB). I nuläget är det ytterst få av praktikanterna som har beviset på fickan.

Lasse Holm är projektledare på Transportsfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd (Tya). Han suckar tungt när frågan förs på tal:

– Den här diskussionen har pågått länge och det är enskilda nitiska poliser som då och då väcker den.

– APL är ett fantastiskt system och det är så otroligt viktigt att blivande chaufförer som ska köra tunga fordon får rejäl mängdträning. Tyvärr finns ingen rättspraxis som slår fast om det ska vara YKB eller inte.

Lasse Holm konstaterar att såväl lagstiftaren som Transportstyrelsen kunde ha uttryckt sig klarare när det gäller YKB och APL-praktiken:

– Men läser man lagens förarbeten är det inga problem. Reglerna formulerades som de gjorde för att skydda eleverna från att bli utnyttjade. Som jag ser det ska varken åkerier, elever eller handledare känna oro. Fortsätt med APL som tidigare!

Fast Lasse Holm garderar sig med ett ”osvuret är bäst”, om det trots allt skulle bli en juridisk prövning. Och i Gävle suckar trafikpolisens avdelningschef Ulf Carnerius lika tungt som Holm:

– Folk tycker en massa i det här ämnet och försöker hitta juridiska vändningar. Min uppfattning är att åkerierna ska sluta köra i kommersiellt syfte om eleven saknar YKB. Det håller inte.

– Vi kommer att rapportera de fall vi stöter på. Blir det prövning i domstol bör man ta med i beräkningen att utslaget kan påverka den övningskörande, föraren och den de företräder.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.

BRA till Arlanda efter nytt avtal med SAS

Flyg. Omkring 90 procent av flygtrafiken försvinner från Bromma flygplats 2025 och flyttar i stället till Arlanda. Det står klart sedan flygbolaget BRA och SAS tecknat ett sjuårigt avtal till ett värde av 6 miljarder kronor.