Polisen kan låsa fast fuskare igen
Åkeri. Regeringen har skrivit om reglerna när det gäller cabotagebrott. Från den 17 juli kan polisen låsa fast fler lastbilar som körts för mycket i Sverige. Fordonen får stå kvar tills sanktionsavgiften är betald.
– Jättebra, kommenterar Antti Vainio, utredare på Transport. Med det här beslutet kan polisen använda de verktyg de har för att stoppa utländska åkerier som bryter mot reglerna.
Bestämmelserna om cabotage slår fast att ett utländskt åkeri som har utfört en transport från ett annat EU-land till Sverige på vägen tillbaka får göra högst tre inhemska transporter under högst sju dagar.
Sanktionsavgiften på 40 000 kronor infördes 2015 för att det skulle gå lättare och snabbare att stoppa fuskande åkerier. Men i höstas gjorde Transportstyrelsen en ny tolkning av reglerna kring cabotagebrott. Ändringen innebär att färre fuskare än tidigare har fått betala sanktionsavgift. Polisen har heller inte kunnat låsa fast – klampa – fordon tills pengarna är inbetalda.
– Enkelt förklarat tolkade Transportstyrelsen att åkerierna vid större brott mot cabotagereglerna gjorde sig skyldiga till olaga yrkestrafik, säger Antti Vainio.
Det betydde i sin tur att en åklagare skulle ta hand om ärendet och att det kunde sluta med rättegång, en tidsödande väg. I stället för att polisen som stoppat fordonet kunde driva in en sanktionsavgift direkt. Och att myndigheten i efterhand kontrollerade att avgiften var rätt.
Men med regeringens förtydligande av reglerna är det återigen polisen som kan agera. Myndighetens tolkning var inte riktig, enligt beslutet.
– Transportbranschen behöver precis som alla andra branscher regler som gör att det finns schysta villkor, sa infrastrukturminister Anna Johansson (S) på Transports kongress, ett par dagar efter beslutet i regeringen.