Polisen satsar hårdare mot fiffel i taxibranschen
Sedan förra året har polisen, ekobrottsmyndigheten, skatteverket och andra myndigheter intensifierat sitt arbete mot fusket i Stockholms taxinäring. Hittills har samverkansinsatsen återfört över 14 miljoner kronor till statskassan.
– Det är precis så här vi ska arbeta, i samverkan mellan olika myndigheter. Insatsen har nått mycket goda resultat, säger Göran Bolinder, som är chef för Stockholmspolisens trafikenhet.
Samarbetet har gått till så att polisen, vid sina taxikontroller, fyllt i så kallade kontrollistor. Dessa listor har sedan gått ut till transportstyrelsen, ekobrottsmyndigheten, kronofogden, försäkringskassan, arbetsförmedlingen och socialtjänsten, som kunnat jämföra listorna mot sina egna uppgifter. Hittills har nästan 800 sådana listor upprättats och vidarebefordrats.
På grundval av dessa kontroller har samhället kunnat återkräva över 14 miljoner kronor. Bland annat genom ändringsbeslut av exempelvis taxering eller olika ersättningar.
– Det handlar i stor utsträckning om fusk med sjukersättning och arbetslöshetsersättning i kombination med svartjobb. Och kronofogden har kunnat utmäta en hel del egendom – alltifrån taxibilar till guldsmycken – från skuldsatta personer som sagt sig sakna tillgångar, säger Göran Bolinder.
Många bilar har dessutom fått registreringsplåtarna beslagtagna på grund av saknade yrkestrafiktillstånd, obetalda fordonsskatter, obefintliga försäkringar, körförbud och annat. Polisen har inte fört statistik över vilka typer av förseelser man oftast stött på i taxibranschen.
– Men det vanligaste är brott mot kör- och vilotidsreglerna. Konsekvenserna varierar alltifrån böter för chauffören, till att yrkestrafiktillståndet dras in. Det varierar i det enskilda fallet.
Samverkansinsatsen kommer att pågå ”under lång tid framöver”, som Göran Bolinder uttrycker det.
– Branschen omsätter mycket pengar, och den omsätter mycket svarta pengar. Vi kontrollerar dagligen taxibilar i Stockholm, och tyvärr får vi napp alltför ofta, säger han.