Polisen släpper monopolet: Bya utbildar ordningsvakter

Polisen släpper utbildningen av ordningsvakter. Bya väktarskolan räknar med att sätta i gång kurser i januari. Den stora mängden asylsökande gör att väktare och ordningsvakter redan i dag jobbar maximal övertid.

– Migrationsverket behöver jättemycket folk till flyktingboenden i hela landet, säger Lars Sjöberg, verksamhetschef på Polisens rättsavdelning. Och vi förmår inte att utbilda så många ordningsvakter som efterfrågas sedan vi nyligen beslutade att de får ta över bevakningsuppdrag vid boendena som det tidigare har krävts poliser till.

Polisen beslöt därför i fredags att Bya väktarskolan, Väktarskolan AB samt företaget Cibeka från och med nu också får starta utbildning för ordningsvakter. Polisen har, under åtminstone fem år, släppt sitt monopol.

Polisen ställer krav på lärarna i samtliga ämnen. Utbildarna ska ha kunskap, kompetens och organisation för att klara uppdraget.

– Vi har ännu inte organiserat vår egen kvalitetssäkring av dem som utbildas av andra, säger Lars Sjögren. Men det viktiga är att utbildningen kommer igång snabbt.

Den senaste veckan sökte 8 552 personer asyl i Sverige. Trots nya gränskontroller och beskedet att Migrationsverket inte kan lova tak över huvudet till flyktingar är antalet större än någonsin tidigare.

Med anlagda bränder och hot mot blivande och nystartade flyktingboenden har efterfrågan på både väktare och ordningsvakter rusat i höjden. Ordningen inne på vissa boenden kan också behöva bevakning. Liksom på allmänna platser som centralstationer där många människor samlas.

Bevakningsbranschens yrkes- och arbetsmiljönämnd (Bya) står sedan tidigare för utbildning av väktare.

– Vi utbildar 500 extra väktare under oktober, november och december, berättar Martin Bjurhem, vd på Bya och chef för väktarskolan. Och vi räknar med fortsatt hårt tryck under nästa år, åtminstone de första månaderna.

När året startade räknade Bya med att hålla kurser för 1 000 nya väktare. Men i september märkte bevakningsföretagen att det krävdes fler väktare. Sedan dess har utbildningar satts i gång, i första hand i Stockholm, Malmö och Göteborg.

Bya väktarskolan finansieras med serviceavgifter från företagen, reglerat i kollektivavtalet.

– Än så länge klarar vi den ökade efterfrågan med inbetalade serviceavgifter, säger Martin Bjurhem.

I januari räknar han med att den första utbildningen för ordningsvakter ska starta.

– Flyktingkrisen i Sverige gör att polisen behöver hjälp med det också, säger Martin Bjurhem. Den ökade oron i Europa gör också att det krävs fler ordningsvakter.

Han har just börjat planera för den nya utbildningen:

– Jag vet inte hur många platser som kommer behövas på de kurserna, än så länge samlar vi in säkerhetsföretagens beställningar.

Transport, Almega, Bya, Polisen och Migrationsverket har en ständig dialog om hur flyktingströmmen ska hanteras. En skenande övertid, behovet av utbildning och fortbildning samt hur riskbedömningar ska gå till är några av de frågor som ventileras.

Björn Ericsson är branschexpert på Almega säkerhetsföretagen:

– Det börjar bli ansträngt ute på företagen, säger han. Många väktare och ordningsvakter jobbar mycket övertid just nu, och frågan är hur länge det kan fungera, säger han som räknar med att efterfrågan kommer att fortsätta öka.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.

BRA till Arlanda efter nytt avtal med SAS

Flyg. Omkring 90 procent av flygtrafiken försvinner från Bromma flygplats 2025 och flyttar i stället till Arlanda. Det står klart sedan flygbolaget BRA och SAS tecknat ett sjuårigt avtal till ett värde av 6 miljarder kronor.