Polisen tar tillbaka utbildning för ordningsvakter

Bevakning. För drygt fyra år sedan klarade inte polisen att utbilda tillräckligt med ordningsvakter. Branschen fick rycka in, men i vinter löper utbildarnas tillstånd ut. De förutspår brist på ordningsvakter.

– Risken är uppenbar att polisen inte kommer att kunna leverera de utbildningar som behövs, säger Martin Bjurhem, chef på Bya som är en av två fristående utbildare.

2015 sökte sig hundratusentals flyktingar till Europa. De flesta kom från inbördeskrigets Syrien, andra flydde från Afghanistan och Irak. På hösten insåg Polisen att fler ordningsvakter krävdes – och att myndighetens egna utbildningsplatser inte räckte till.

Polisen släppte därför sitt monopol och gav branschnämnden Bya och några privata företag tillstånd att utbilda ordningsvakter under fem år. I dag är det Bya och ett privat företag som har kurser för ordningsvakter, Sammantaget utbildar de ungefär 1 000 nya vakter varje år.

– Vi ser inte att det finns några särskilda skäl att låta de externa utbildarna fortsätta, säger Lars Sjöberg, Polisens processledare inom bevakningsområdet.

Alltså räknar Polisen med att ta tillbaka all utbildning av ordningsvakter till nästa vinter. Myndigheten bedömer själv att resurserna är tillräckliga, enligt Lars Sjöberg. Men där håller branschen inte med.

– De auktoriserade bevakningsföretagen behöver ungefär 500 nya vakter varje år. Det kommer inte att finnas tillräckligt många ordningsvakter för kommunernas upphandlingar av bevakning i kollektivtrafiken, köpcentrum eller på gator och torg.

Bya och Martin Bjurhem ägnar sig nu att försöka påverka både polisen och politikerna. Målet är att de externa utbildningarna ska få fortsätta så att auktoriserade företag därmed får tillräckligt med personal. På privata Väktarskolan utbildas frilansande ordningsvakter som sedan jobbar i krogdörren eller för andra arrangörer. Även där förutspås en omfattande brist på ordningsvakter om Polisen inte förlänger tillstånden för de utomstående utbildarna.

På sikt kommer dagens två veckor långa grundutbildning med all sannolikhet att förlängas och fördjupas.

Den 21 maj nästa år ska regeringens utredare komma med sitt förslag på hur framtidens ordningsvakter ska arbeta och vilka krav som ska ställas på dem. Det handlar bland annat om samarbetet med polisen. Dessutom ska utbildningen ses över, både innehåll och omfattning. Utredarens förslag kommer sedan att gå ut på remiss och granskas innan nya regler kan beslutas.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Med säkerheten i fokus

Bevakning. I dagarna tre har säkerhetsbranschens alla aktörer mötts i Älvsjö. Ett allvarligt säkerhetsläge i omvärlden präglade också mycket av diskussionen på Nordens största mässa i sitt slag.

Årets säkerhetspersonal prisad

Bevakning. Bästa kollegorna jobbar båda på Avarn. På den pågående säkerhetsmässan fick Moa Karlberg och Jean-Pierre Khachaji ta emot pris som Årets säkerhetspersonal.

Strul med nya kurser för ordningsvakter

Bevakning. Lite mer än ett halvår har gått sedan nya ordningsvaktslagen infördes. Grund- och fortbildningarna har kommit i gång och många blir fullbokade. Men utbildningsplatserna är för få och dåligt utspridda, anser Martin Bjurhem på Bevakningsbranschens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.

Utbilda chaufförer om riskerna med gasfordon föreslår utredning

Serviceresor. Det är nödvändigt att se över reglerna vid besiktning av gasfordon. Yrkesförare skulle också behöva utbildning för att bli medvetna om riskerna. De slutsatserna drar räddningstjänsten i sin utredning efter att tre färdtjänstbussar exploderat.

Uppdrag granskning avslöjar: Ny korruption på Securitas

Korruption. Bevakningsjätten Securitas gjorde en internutredning och lovade nolltolerans mot korruption efter tidigare avslöjanden. Nu avslöjar SVT:s Uppdrag granskning att bolaget fortsatt muta en kommunal tjänsteman vid ännu en upphandling värd 30 miljoner kronor.

Operation Klövers resultat: 4,8 miljoner i viten

A-krim. Kontroller av bland annat transportföretag under fem dagar resulterade i mångmiljonbelopp i viten, sanktionsavgifter och förbud. Arbetsmiljöverkets insatser ingår i det myndighetsgemensamma arbetet mot ekonomisk brottslighet.

Avtal 2025

Pengar eller tid?

Enkät. Vad är viktigast, mer lön eller mindre arbetstid? Och har du varit med förr på avtalsråd? Transportarbetaren frågade några av ombuden på plats.