Politiker intresserar sig för krisen i åkeribranschen
När åkerier anlitar utländska F-skattare och bemanningsföretag förlorar Sverige miljontals kronor i skatteintäkter. Det kom Transports ombudsman Nicklas Mattsson fram till efter en snabb överslagsräkning. I går träffade han riksdagspolitiker för att diskutera problemet.
Att flera svenska åkerier anlitar utländska bemanningsföretag eller systematiskt låter utländska F-skattare köra bilarna är väl känt i branschen vid det här laget. Nu börjar också frågan lyftas politiskt.Nicklas Mattsson, lokalombudsman på Transports avdelning 25 i Halmstad, fick nyligen ett samtal från den socialdemokratiske riksdagsledamoten Hans Hoff. S-politikern hade hört om problematiken och ville gärna veta mer. Framförallt var han intresserad av hur arbetstillfällen och skatteintäkter påverkas av situationen. Så Nicklas Mattsson satte sig ner och räknade.
Med hjälp av flera lokalombudsmän i södra Sverige listade han åkerier vars lastbilsflottor rullar med chaufförer som saknar en svensk anställning. Genom ett snabbt överslag räknade Nicklas Mattsson ut hur många arbetstillfällen och hur många skattekronor Sverige går miste om genom upplägget.
I grova tal kom han fram till 681 förlorade arbetstillfällen och 147 förlorade skattemiljoner på ett år.
– Det här gjorde jag på några timmars jobb. Sätter jag mig ner i några dagar kommer jag säkert upp i 1000 jobb, säger Nicklas Mattsson.
I går, onsdag, träffade Nicklas Mattsson Hans Hoff (S) och riksdagskollegan Lars Johansson (S) för att presentera det han kommit fram till.
– Jag berättade bland annat att vi i Halland har ett åkeri med 120 bilar men inte en enda anställd. De tappade hakorna, säger Nicklas Mattsson.
Han är nöjd med utfallet av mötet.
– Det kändes som att de lyssnade. Nu pratar de om att lägga fram både motioner och interpellationer om det här i augusti.