Politiker vill förbättra konkurrensen i åkerinäringen
Genom att ta efter holländska lagar kan konkurrensen i den svenska åkerinäringen bli mer jämlik. Det har Transport påpekat under lång tid. Nu har de socialdemokratiska riksdagsledamöterna Hans Hoff och Eva-Lena Jansson, med hjälp av förbundet, börjat driva frågan och har i dag lämnat en motion till riksdagen.
Problemen inom den svenska åkeribranschen är många. Falska egenföretagare har blivit ett välkänt begrepp när åkare säger upp personal för att sedan anställa utländsk arbetskraft med F-skattsedel. På det sättet slipper åkarna teckna kollektivavtal samtidigt som de enkelt kan avsluta ett uppdrag för en chaufför. Detta leder till både social dumpning och lönedumpning.
Transportarbetareförbundet har länge påpekat problemen med detta då arbetsgivare som vill vara seriösa får svårt att klara sig i konkurrensen.
Nu har de socialdemokratiska riksdagsledamöterna Hans Hoff och Eva-Lena Jansson tagit sig an frågan. De har i dag, onsdag, lämnat in en motion till riksdagen där de föreslår att Sverige ska ta efter Holland, som har hittat vägar för att lösa problemen.
– Om det inte görs någonting i den här frågan försvinner svensk åkerinäring inom några år. De som köper frakter går på priser, och det är omöjligt att konkurrera med den typ av dumpning som sker på svensk arbetsmarknad, säger Hans Hoff.
Motionen lämnas in som enskild motion men är skriven i samverkan med Transport.
– Jag har haft kontakt med Hans Hoff som hade hört talas om problemen i åkerinäringen efter att ha träffat förare, och ville veta mer. Det känns jättebra, det är facklig-politisk samverkan när den är som bäst, säger Nicklas Mattsson, ombudsman på avdelning 25 i Halmstad.
Motionen konstaterar bland annat att förare i Holland, enligt lag, måste vara anställda i det företag som de arbetar för. Undantag görs bara för anställda i bemanningsföretag med kollektivavtal och för underentreprenörer som har egna trafiktillstånd och egna fordon.
Förutom att Sverige ska ta efter holländska lagar föreslår Hans Hoff och Eva-Lena Jansson också en tillsyn av svenska lagar, för att se hur väl reglerna för tung trafik och illegal inrikestrafik följs i dag.
Hans Hoff är hoppfull om att förslaget kan få genomslag i riksdagen.
– Det är så uppenbart att det här snedvrider konkurrensen. Alla partier pratar om vikten av den svenska modellen med kollektivavtalsenliga löner och så vidare, och det kan inte bara vara jag och Socialdemokraterna som ser det här. Det måste andra partier i riksdagen också reagera på. Jag har goda förhoppningar om att det kan bli någon form av riksdagsbeslut som uppdrar åt regeringen att försöka komma tillrätta med detta, säger han.
Även Nicklas Mattson hoppas att detta ska leda till en förändring.
– Skulle den här motionen gå igenom så skulle det få stora positiva effekter för transportsektorn, säger han.