Politikerna eniga om gps-övervakning av den tunga trafiken
Kilometerskatt. Både allianspartierna och de rödgröna säger ja till gps-övervakning av den tunga lastbilstrafiken. Fast de borgerliga vill inte ha någon ny skatt som baseras på körda kilometer.
Under lastbilsmässans andra valdebatt var det beställaransvaret och vägslitageavgiften – ekoskatten – som avhandlades på scenen.
På plats fanns fem av åtta riksdagspartier (C, M, V, S och SD), plus Transport och branschorganisationen Sveriges Åkeriföretag.
Diskussionen om ekoskatten blev tam. Alla partier ställer upp på ett system med gps-transpondrar som kartlägger lastbilarnas rörelser i Sverige. Transports förbundssekreterare Lars Mikaelsson höll med:
– Med dagens teknikutveckling är det inte mycket att fundera på. Vi behöver veta vad som rullar på vägarna. Fast Transport har inget intresse av att försämra den svenska åkerinäringens konkurrenskraft.
Moderaternas representant, Sofia Westergren, sa bestämt nej till en ny skatt som baseras på den körda sträckan:
– Vi behöver färre skatter, inte fler.
Centerpartiets man, Anders Åkesson, höll med. Teres Lindberg, socialdemokraterna, står bakom den nya ekoskatten och försökte mildra oron bland åhörarna:
– Ekoskatten handlar både om klimatet och att skapa ordning och reda på vägarna. Vi måste ha ett regelverk som skyddar seriösa inhemska åkerier. Skatten utreds just nu. Det slutgiltiga förslaget måste vara så väl avvägt att vi kan upprätthålla en sund konkurrensnivå.
Panelen var också överens om att ett utvidgat beställaransvar för transportköpare i grunden är bra. Men flera röster var skeptiska till att den nuvarande skrivningen ger önskad effekt.
– Det är mycket ull och lite verkstad, sa Thomas Morell, som sadlat om från trafikpolis och regionchef på Sveriges Åkeriföretag till SD-politiker.
– Risken är stor att vi missar alla som kör cabotage olagligt, eftersom hela fokuset ligger på att det ska finnas giltiga tillstånd.