Polsk ”F-skatt” duger inte vid åkerikörning i Sverige

Skatteverket har inlett en stor granskning av svartarbete och obetalda skatter inom åkerinäringen. Inom kort släpper verket namnen på ett antal stora åkerier som bemannat bilarna med lågbetalda utländska egenföretagare. Åkerierna krävs nu på arbetsgivaravgifter, eftersom förarna varken har svensk F-skattsedel eller intyg som bekräftar att skatten betalas i hemlandet.

– Vi ser framför oss långdragna juridiska processer. Det handlar om mycket stora belopp som vi kräver in, säger Skatteverkets insatsledare Pia Bergman.

Hon ansvarar för den största granskning som Skatteverket hittills iscensatt. Den riktas mot flera branscher – bland annat transport, bygg, slakteri och städ.

Fokus ligger på arbetsgivaravgifterna, förklarar Pia Bergman:

– Inom åkeri tittar vi på företag med många bilar, men som inte har några anställda chaufförer. Ofta anlitar man utländska förare, personer som kommer från sämre bemedlade EU-länder.

– Det är givetvis okej, så länge det sker på schysta villkor. Men det vi upptäcker är att man inte betalar skatt och sociala avgifter någonstans. Varken i Sverige eller i exempelvis Polen eller Rumänien.

Pia Bergman reagerar direkt mot begreppet ”utländska F-skattare”, som används flitigt om de chaufförer som i allt högre utsträckning bemannar både svenska och utländska bilar:

– De är inte F-skattare. De har sällan vare sig svensk F-skattsedel eller ett så kallat A1-intyg, som talar om att de är utsända från hemlandet och omfattas av hemlandets sociala trygghetssystem.

– Vi talar om personer som jobbar helt oförsäkrade. När det uppdagas går vi på den som betalat ut lön och kräver arbetsgivaravgifter av det svenska företaget.

Som skatteexpert inskärper Bergman att utländska företagare som är verksamma i Sverige ska ha svensk F-skattsedel. Det duger alltså inte med polsk eller rumänsk motsvarighet. Enda alternativet är i så fall A1-intyget.

I ett första skede har Skatteverket slagit till mot ett antal större åkeriföretag. Enligt uppgifter i pressen omfattas fyra bolag och uppåt 400 chaufförer. Pia Bergman säger:

– Glöm siffrorna än så länge. Besluten blir snart offentliga. Medieintresset är stort. Jag får mejl, sms och telefonsamtal varenda vecka från riksmedia. Journalisterna undrar ur det går med granskningen. Av samtalen förstår jag att frågan är väldigt het.

Enligt Pia Bergman jobbar Skatteverket efter flera huvudlinjer. En är förstås att klämma åt fuskarna. Den andra är att ta fram information om vilka regler som faktiskt gäller.

– Vi vill nå både den utländska arbetskraften och de svenska arbetsgivarna som köper tjänsterna. Syftet är att alla parter ska göra rätt från början.

Har svenska åkare som anlitar lågbetald arbetskraft något intresse av att följa – eller ens begripa – regelverket?

Pia Bergman säger:

– I vår myndighetsutövning måste vi utgå från att företagen vill göra rätt för sig. Fast, visst, vi kan inte göra som storken och stoppa huvudet i sanden. Vi inser att alla inte är seriösa. Det är därför vi startat den här insatsen, som nästa år kommer att omfatta 47 000 arbetsdagar.

– Ibland kanske syftet inte är att göra fel. Det finns säkert förare som inte vet att man efter en viss period ska betala skatt i Sverige. Då har man inte heller tagit höjd för det när man begärt lön.

Bergman uppmanar alla utländska egenföretagare att söka F-skatt så fort de utför mer än någon enstaka cabotagekörning i Sverige.

Å andra sidan är det inte säkert att F-skattsedel beviljas. Eller borde beviljas. Fortfarande är det så att företagaren ska ha en viss självständighet gentemot uppdragsgivaren.

Hur ska de reglerna tolkas i fall där en chaufför – svensk eller utländsk – kör åkarens bil, använder åkarens utrustning och styrs helt av en och samma speditör?

Bergman:

– Om Skatteverket känner till alla omständigheter är det tveksamt om F-skatt ska beviljas. I våra ögon ska chauffören betraktas som anställd.

För att effektivare kunna klämma åt fuskarna efterlyser Skatteverket flera lagändringar. En handlar om att införa någon form av registrering av utländska företag som är verksamma i Sverige. Då skulle myndigheterna lättare kunna hålla koll på dem.

– Vi har också påtalat att inbetalda arbetsgivaravgifter borde redovisas för varje individ, löpande, månad för månad. Då skulle vi omedelbart veta vilka arbetstagare som ett företag betalar för.

– Den kunskapen skulle kunna användas vid oanmälda besök ute på arbetsplatserna. Då skulle vi snabbare kunna sätta stopp för oseriösa aktörer. Både Transport och Byggnads är påhejare av detta.

Pia Bergman avslutar med att påpeka att många utländska företag och arbetstagare faktiskt är seriösa och vill göra rätt för sig:

– En del av debatten kring den här problematiken tas över av främlingsfientliga element. Det är en stor fara.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Nya lagar att följa!

Lagstiftning. Böter direkt för buskörning med vattenskoter och hög musik. Och ny beräkning av bilförmån. Från den 1 juli gäller en rad nya lagar och regler.

Elias Jobran klubbordförande Aviator.

Lastare sägs upp och permitteras på Aviator

Corona. 30 lastare har varslats om uppsägning vid Aviator på Arlanda. Den 1 maj trappar marktjänstbolaget också upp korttidspermitteringarna från 60 till 80 procent. Lastarna kommer alltså att jobba 20 procent.

Scanias extralånga lastbilsekipage bildar konvoj och ingår i en aktion för att Europa ska godkänna konvojkörning. På väg från Södertälje

Yrkesförare kör allt säkrare

Chaufför. De flesta lastbilschaufförer trivs på jobbet. Och de har blivit bättre på att följa lagar och regler, visar den senaste tillståndsmätningen från Transportstyrelsen.

Utredning för att stoppa onormalt låga anbud vid upphandlingar

Upphandlingar. Oseriösa taxi- och färdtjänstbolag som konkurrerar med undermålig och farlig arbetsmiljö och fuskar med löner, skatter och avgifter kan gång på gång vinna upphandlingar. Nu ger regeringen konkurrensverket i uppdrag att komma med förslag som ska underlätta för upphandlande myndigheter och enheter att välja bort anbud som är onormalt låga och oseriösa.

Tidningsbuden drabbas hårt av Tidöpartiernas höjda försörjningskrav för migrantarbetare. Bilden är en arkivbild.

Chock när tidningsbud sägs upp på VTD

Distribution. Ett 20-tal tidningsbud på Västsvensk Tidningsdistribution (VTD) vid filialen i Uddevalla och omkring 15 distributörer i Stenungsund blir av med sina jobb. Orsaken är att Bohusläningen och ST-tidningen övergår till enbart digital utgivning efter beslut av mediebolaget Stampen.

Avtal 2025
Illustration löneförhandling. Illustration: Shutterstock

Transport och arbetsgivarna växlade lönekrav

Löner. Transport och Transportföretagen har växlat avtalskrav. Transport kräver 4,5 procent i löneökning i ett ettårigt avtal. Arbetsgivarparten avfärdar avtalskraven.

S kräver att regeringen agerar mot taxifusk

Apptaxi. Socialdemokraterna vill ta tag i fusket och lönedumpningen i taxibranschen. De vill se en "task force" som jobbar gemensamt mot fusket. På lång sikt vill de se tuffare regler och en utredning om avregleringen av taximarknaden.

Självmord vanligare i vissa yrkesgrupper

Medicin. Manliga arbetare inom transport och renhållning tillhör yrkesgrupper med kraftigt förhöjd risk för självmordsbeteende. Det visar en studie från Sahlgrenska akademin vid Göteborgs universitet.

Nytt bolag tar över fordonsterminalen i Göteborg

Hamn. Wallenius Wilhelmsen tar över fordonsterminalen i Göteborgs hamn efter Logent. Kontraktet gäller för 12 år och börjar gälla februari 2026. Transportarbetareförbundet kommer att hävda övergång av verksamhet för att skydda hamnarbetarnas anställningar.

Strejkande hamnarbetare med solhatt sitter med plakat på campingstol

Hamnkonflikt i USA tillfälligt avblåst

Hamn. Motstånd mot nya automatiserade system har länge skapat strid i hamnarna längs den amerikanska östkusten. Fack och arbetsgivare har dock träffat en preliminär överenskommelse och det akuta strejkhotet är över – för tillfället.

Medicinska krav för körkort vid adhd utreds

Yrkesförare. Personer med neuropsykiatriska diagnoser som adhd och autism har länge kämpat med krångel, långa väntetider och dyra läkarintyg för att få börja köra. Privat och professionellt. Nu ska Transportstyrelsen se över de medicinska kraven för körkortstillstånd.

Taxitomten Zyaa Nasser. Foto: Privat

Taxitomten tar sitt uppdrag på stort allvar

God jul! På julafton jobbar taxiföraren Zyaa Nasser som tomte. För honom är det en höjdpunkt på året. – Jobbet gör så många glada, jag dör för det här jobbet, säger han.

Hård kritik mot färdtjänst utan kollektivavtal

Servicetrafik. Nya systemets korta körtider i kombination med taxiföretag som inte tecknar kollektivavtal – katastrof för förarna som kör skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst. Nu kommer åter skarp kritik mot hur upphandlad trafik drivs i Region Gävleborg.

Betalning i förskott på Folksam

Försäkring. (UPPDATERAD) Som medlem i Transport har du hemförsäkring via Folksam. Har du kompletterat med boendeförsäkring för din bostadsrätt eller villa kommer du att få två räkningar i tät följd vid årsskiftet.

Mer ledigt och rätt lön viktigt för inhyrda

Avtal 2025. Fler semesterdagar, stabila scheman som ger ett liv utanför jobbet och att lönen räknas rätt på arbetsplatsen man är uthyrd till. Det var några av frågorna som diskuterades på avtalsrådet för bemanningsanställda inför nästa års avtalsrörelse.

Arbetsförmedlingen Malmö

AF:s nyårsprognos – ökad arbetslöshet 2025

Jobb. I en ny rapport spår Arbetsförmedlingen att arbetslösheten ökar också under 2025. Trots ökad arbetslöshet uppger många arbetsgivare att det är svårt att rekrytera personal.

Ronnie Persson är skyddsombud och färdtjänstförare i Filipstad. Foto: Lilly Hallberg

Efter debattinlägg: Äntligen kollektivavtal!

Servicetrafik. När ett ökänt bolag åter vann Region Värmlands upphandlingen i oktober skrev färdtjänstföraren och skyddsombudet Ronnie Persson själv om situationen. Den 1 november tecknade bolaget ett centralt avtal.