Polsk ”F-skatt” duger inte vid åkerikörning i Sverige

Skatteverket har inlett en stor granskning av svartarbete och obetalda skatter inom åkerinäringen. Inom kort släpper verket namnen på ett antal stora åkerier som bemannat bilarna med lågbetalda utländska egenföretagare. Åkerierna krävs nu på arbetsgivaravgifter, eftersom förarna varken har svensk F-skattsedel eller intyg som bekräftar att skatten betalas i hemlandet.

– Vi ser framför oss långdragna juridiska processer. Det handlar om mycket stora belopp som vi kräver in, säger Skatteverkets insatsledare Pia Bergman.

Hon ansvarar för den största granskning som Skatteverket hittills iscensatt. Den riktas mot flera branscher – bland annat transport, bygg, slakteri och städ.

Fokus ligger på arbetsgivaravgifterna, förklarar Pia Bergman:

– Inom åkeri tittar vi på företag med många bilar, men som inte har några anställda chaufförer. Ofta anlitar man utländska förare, personer som kommer från sämre bemedlade EU-länder.

– Det är givetvis okej, så länge det sker på schysta villkor. Men det vi upptäcker är att man inte betalar skatt och sociala avgifter någonstans. Varken i Sverige eller i exempelvis Polen eller Rumänien.

Pia Bergman reagerar direkt mot begreppet ”utländska F-skattare”, som används flitigt om de chaufförer som i allt högre utsträckning bemannar både svenska och utländska bilar:

– De är inte F-skattare. De har sällan vare sig svensk F-skattsedel eller ett så kallat A1-intyg, som talar om att de är utsända från hemlandet och omfattas av hemlandets sociala trygghetssystem.

– Vi talar om personer som jobbar helt oförsäkrade. När det uppdagas går vi på den som betalat ut lön och kräver arbetsgivaravgifter av det svenska företaget.

Som skatteexpert inskärper Bergman att utländska företagare som är verksamma i Sverige ska ha svensk F-skattsedel. Det duger alltså inte med polsk eller rumänsk motsvarighet. Enda alternativet är i så fall A1-intyget.

I ett första skede har Skatteverket slagit till mot ett antal större åkeriföretag. Enligt uppgifter i pressen omfattas fyra bolag och uppåt 400 chaufförer. Pia Bergman säger:

– Glöm siffrorna än så länge. Besluten blir snart offentliga. Medieintresset är stort. Jag får mejl, sms och telefonsamtal varenda vecka från riksmedia. Journalisterna undrar ur det går med granskningen. Av samtalen förstår jag att frågan är väldigt het.

Enligt Pia Bergman jobbar Skatteverket efter flera huvudlinjer. En är förstås att klämma åt fuskarna. Den andra är att ta fram information om vilka regler som faktiskt gäller.

– Vi vill nå både den utländska arbetskraften och de svenska arbetsgivarna som köper tjänsterna. Syftet är att alla parter ska göra rätt från början.

Har svenska åkare som anlitar lågbetald arbetskraft något intresse av att följa – eller ens begripa – regelverket?

Pia Bergman säger:

– I vår myndighetsutövning måste vi utgå från att företagen vill göra rätt för sig. Fast, visst, vi kan inte göra som storken och stoppa huvudet i sanden. Vi inser att alla inte är seriösa. Det är därför vi startat den här insatsen, som nästa år kommer att omfatta 47 000 arbetsdagar.

– Ibland kanske syftet inte är att göra fel. Det finns säkert förare som inte vet att man efter en viss period ska betala skatt i Sverige. Då har man inte heller tagit höjd för det när man begärt lön.

Bergman uppmanar alla utländska egenföretagare att söka F-skatt så fort de utför mer än någon enstaka cabotagekörning i Sverige.

Å andra sidan är det inte säkert att F-skattsedel beviljas. Eller borde beviljas. Fortfarande är det så att företagaren ska ha en viss självständighet gentemot uppdragsgivaren.

Hur ska de reglerna tolkas i fall där en chaufför – svensk eller utländsk – kör åkarens bil, använder åkarens utrustning och styrs helt av en och samma speditör?

Bergman:

– Om Skatteverket känner till alla omständigheter är det tveksamt om F-skatt ska beviljas. I våra ögon ska chauffören betraktas som anställd.

För att effektivare kunna klämma åt fuskarna efterlyser Skatteverket flera lagändringar. En handlar om att införa någon form av registrering av utländska företag som är verksamma i Sverige. Då skulle myndigheterna lättare kunna hålla koll på dem.

– Vi har också påtalat att inbetalda arbetsgivaravgifter borde redovisas för varje individ, löpande, månad för månad. Då skulle vi omedelbart veta vilka arbetstagare som ett företag betalar för.

– Den kunskapen skulle kunna användas vid oanmälda besök ute på arbetsplatserna. Då skulle vi snabbare kunna sätta stopp för oseriösa aktörer. Både Transport och Byggnads är påhejare av detta.

Pia Bergman avslutar med att påpeka att många utländska företag och arbetstagare faktiskt är seriösa och vill göra rätt för sig:

– En del av debatten kring den här problematiken tas över av främlingsfientliga element. Det är en stor fara.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Nya lagar att följa!

Lagstiftning. Böter direkt för buskörning med vattenskoter och hög musik. Och ny beräkning av bilförmån. Från den 1 juli gäller en rad nya lagar och regler.

Elias Jobran klubbordförande Aviator.

Lastare sägs upp och permitteras på Aviator

Corona. 30 lastare har varslats om uppsägning vid Aviator på Arlanda. Den 1 maj trappar marktjänstbolaget också upp korttidspermitteringarna från 60 till 80 procent. Lastarna kommer alltså att jobba 20 procent.

Scanias extralånga lastbilsekipage bildar konvoj och ingår i en aktion för att Europa ska godkänna konvojkörning. På väg från Södertälje

Yrkesförare kör allt säkrare

Chaufför. De flesta lastbilschaufförer trivs på jobbet. Och de har blivit bättre på att följa lagar och regler, visar den senaste tillståndsmätningen från Transportstyrelsen.

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.

Minigasbussarna som exploderade

Teknik. En minigasbuss i Nybro och två i Västervik som använts till service­resor spontanexploderade. Sedan kallades militären in.

Transports ombudsman Peter Åkesson varnar: All stöld är saklig grund för avsked.

Stöld på jobbet skäl för avsked

Bensinmack. Ibland börjar det med en glass, en hamburgare eller en dricka. Sen kan det övergå till snus och cigaretter. Efter upprepade fall av stölder på bensinstationer i Göteborgsområdet varnar ombudsman Peter Åkesson: Stjäl aldrig på jobbet. Det är saklig grund för avsked!

Man delar ut ett flygblad genom sidorutan till en taxichaufför.

Facket stämmer stort taxibolag

Taxi. Telepass har på ett ­förslaget sätt försökt runda kollektivavtalet för att slippa betala ut övertidsersättning. Det anser Transport som drar taxibolaget till Arbetsdomstolen.

Avtal 2023
Gummiverkstad med däck staplade i förgrunden. En man står och jobbar framför en bil längre in i lokalen.

Det blev inget nytt avtal om arbetstid

Gummiarbetare. Det blir inga nya villkor om arbetstider i gummiverkstadsavtalet. Överenskommelsen föll efter att medlemmarna sagt sitt.