Positiv utvärdering för 32-metersbilar
Som en del i ett forskningsprojekt, har ett 32 meter långt lastbilsekipage kört transporter mellan Schenkers terminaler i Malmö och Göteborg de senast två åren. Nu kommer de första utvärderingarna av försöket och resultatet är över förväntan.
Ekipaget, med två trailrar, har fått dispens från de svenska bestämmelserna, som bara tillåter maximalt 25,25 meter. Men i framtiden kan undantaget bli regel. Tidigare den här månaden gav nämligen regeringen Trafikverket och Transportstyrelsen uppdraget att utreda möjligheten att tillåta framförallt tyngre, men även längre, bilar på svenska vägar.
Framgången med 32-meters bilen kommer med stor sannolikhet att användas som ett argument för de större lastbilarna. Både resultaten för miljö och säkerhet är nämligen över förväntan. Med moderna bromsar på alla axlar är bromssträckan den samma som på mindre lastbilar av europeisk standard (16,5 meters dragbil med semitrailer). Även testchauffören tycker att det är ett stadigt ekipage.
När det kommer till miljövinster så släpper 32-metersbilen ut 28 procent mindre per ton än 16,5-metersbilarna. Trafikverket och Transportstyrelsen är positiva och räknar med att förlänga projektet till 2017.
Transport tycker att större och längre fordonskombinationer ska tillåtas, fast då ska det krävas en särskild behörighet för att framföra dem.