Lastbilschauffören Jens Karlsson har blivit Youtubekändis.
Close
Lastbilschauffören Jens Karlsson har blivit Youtubekändis.
Close

Precisionsjobb att köra Van Damme i split

Månadens medlem. Går det att backa med två lastbilar medan en person går ner i split med en fot på varje bil? Det gör det säkert, svarade lastbilschauffören Jens Karlsson. Nu har klippet där han backar med Jean-Claude Van Damme stående på backspegeln visats nästan 60 miljoner gånger.

Jens Karlsson sätter på kaffebryggaren i köket hemma i Västerlanda utanför Lilla Edet. Det är onsdag förmiddag mitt i hans frivecka. Som tankbilschaufför arbetar han tre veckor och är ledig den fjärde. En bra lösning när man som Jens Karlsson precis har flyttat till ett nytt hus med ett och annat som behöver fixas.

Till vardags arbetar Jens Karlsson för åkeriet Bröderna Nilssons tanktransporter. Han kör kemikalier kort och tvärs genom Sverige och Europa och gillar att köra på kontinenten.

– Vi har turen att ha kunder som fortfarande vill betala för våra kunskaper.

Men Jens Karlsson har också ett udda extraknäck, som chaufför på reklamfilmsinspelningar för Volvo lastvagnar. Det hela började för 15 år sedan när hans dåvarande arbetsgivare hade som uppdrag att köra rekvisita till företagets filminspelningar. Jens Karlsson slutade köra för åkeriet men fortsatte med reklamfilmsinspelningarna som extraknäck. Sedan dess tar han varje år ledigt från sitt vanliga jobb för att åka till inspelningsplatser runt om i Europa. Väl på plats flyttar han och de andra chaufförerna i teamet bilar, kör rekvisita och hoppar någon gång in som chaufför när en bil ska filmas.

– Jag gör det för att det är roligt och ett avbrott i vardagen. Vi är ett gäng som har varit med rätt många år och har väldigt kul ihop.

De senaste två åren har dock extraknäcket tagit en ny vändning. Förra året var Jens Karlsson med på en reklamfilminspelning i Kroatien. Tanken var att två lastbilar skulle köra på en motorväg medan en ballerina gick på lina mellan bilarna. Men trots att dagarna gick lyckades de två chaufförerna som körde lastbilarna inte sätta tricket. Jens Karlsson började bli otålig. Han och hans kollegor hade ett annat filmjobb som väntade i Spanien. Samtidigt så hade en tanke börjar gro.

– Till slut gick jag fram till min uppdragsgivare och sa att jag kunde tänka mig att pröva.

Och så blev det. Efter lite träning klarade Jens Karlsson det som den andra föraren inte lyckades med och videoklippet blev en succé när det lades upp på Youtube.

Det dröjde inte länge förrän reklamfilmarna dök på Jens Karlsson och Mikael Rossel, som jobbar på Volvo lastvagnar, med tekniska frågor om en ny filmidé.

Hur fort kan man backa? Går det att backa med två dragbilar med trailer bredvid varandra i samma hastighet?

– Det går inte sa vi. Men vi kan prova med en vanlig lastbil och en med trailer, berättar Jens Karlsson.

Till slut blev det klart vad företaget hade planerat. Volvo ville att två lastbilar skulle backa sida vid sida. Samtidigt skulle en person med en fot på varje bil gå ner i split samtidigt som bilarna rörde sig ifrån varandra i sidled.

I september åkte teamet ner till Spanien. På en oanvänd flygplats, söder om Madrid skulle tricket genomföras.

– Det gick inte bra första dagen, säger Jens Karlsson med eftertryck. I Början undrade jag vad jag hade gett mig in på. Men det var ju vi som hade sagt att det gick.

Först efter tre-fyra dagar kom självförtroendet åter. Då hade de båda chaufförerna kommit så långt i träningen att det var dags att prova med en person på backspeglarna. Den gamla actionfilmstjärnan Jean-Claude Van Damme.

– Han var som vem som helst. Lugn, sansad och lite blyg. Han är inte som man är van att se honom, att han springer runt och sparkar folk i ansiktet. Han var väldigt fokuserad på det han skulle göra.

Först på den sjunde dagen kände alla tre sig säkra på att det var möjligt att klara hela tricket. Då kom nästa utmaning. Filmteamet ville filma stunten i ett väldigt speciellt ljus.

– 08.14 går solen upp, då ska vi ha det, sa de, berättar Jens Karlsson.

Och så blev det. På första försöket satte de båda chaufförerna tricket tillsammans med Jean-Claude Van Damme.

– När vi var färdiga satt man och skakade. Vi har gjort det!

I november släpptes reklamfilmen. Sedan dess har den visats nästan 60 miljoner gånger. Kommentarerna på Youtube visar att de som sett den är hänförda, men också skeptiska till om filmen är på riktigt. Jens Karlsson förstår reaktionerna.

– Egentligen går det ju inte. Men allt är på riktigt. Det är ingen trickfilmning.

Vad är tricket då? Volvo har gjort filmen för att marknadsföra sin nya styrteknik och vill gärna ha det till att det är den som gör det möjligt. Men frågan är om det inte är fokuserade och duktiga chaufförer som egentligen är tricket. Jens Karlsson svarar lite blygsamt:

– Det är väl en kombination.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Christian Florin

…du och stuverikollegan Betim Bajrami i Göteborgs hamn har på tre veckor värvat 26 nya medlemmar till Transport.

Transportarbetarens logga

Uteslutning prövas i hovrätten

Juridik. Transports rätt att utesluta en medlem som politiskt aktivt arbetar mot förbundets mål ska avgöras av Svea hovrätt. På onsdag inleds rättegången.

Transportarbetarens logga

Uteslutning av SD-politiker uppe i rätten

Facket. Tingsrätten prövar Transports rätt att utesluta en sverigedemokratisk kommunpolitiker. I veckan hölls huvudförhandlingen i Stockholms rådhus. Den lastbilschaufför som stämt förbundet hävdar att fackets starka ställning gör uteslutningen lagvidrig.

Månadens klubb
Ordförande Christopher Vuori och ledamot Sanna Eklund, som också jobbar halvtid som ordförande i Transports avdelning 11, Gävle. Foto: Justina Öster

”Samtal är vårt starkaste verktyg”

Bevakning. Organisering och samtal med kollegorna som är utspridda på arbetsplatser runt om i Gävleborgs län. Att skapa en förståelse för vad facket är och gör. Det är grundbulten i den lokala Securitasklubbens arbete.

Hallå där!

Magnus Falk

…Transports EU-expert. Inför EU-valet uttryckte du oro för att maktbalansen skulle skifta i parlamentet. Hur blir det nu?

Månadens medlem
Vi möter Anamaria en ledig dag på ett café i Orminge centrum, nära hennes lägenhet.

Anamaria är med i Svenska Truckers

Åkeri. Anamaria Lara Sjögren har jobbat i åkeribranschen sedan hon tog studenten. Hon har just skrivit på för ytterligare två nya säsonger av Svenska Truckers. – Jag kollar inte själv längre, kan inte se mig själv på tv, säger hon.

Hallå där!
Anders Palmqvist från Transport avd 12 tar ekomot LOs Kulturpris från Susanna Gideonsson, avgående LO-ordförande. Foto: Lars Forsstedt

Anders Palmqvist

… på Transports Malmöavdelning 12 som på LO:s kongress fick ta emot ett av årets kulturpris för arbetet med arbetsplatsbibliotek och boklådor på medlemmarnas arbetsplatser. Hur var det?

Kultur
Pelle Filipsson framför sin arbetsplats: den tidigare industribyggnaden Strykjärnet, mitt i Motala ström, där Arbetets museum är inrymt sedan 1991.

De körde med order från Nazityskland

Krig & moral. Vinterkylan, den brända skogen efter slagen, stridsplanen och frågan vem man egentligen kör för – chaufförerna i den svenska lastbilskonvojen dras ned mot undergången. Pelle Filipssons roman Vägriddare bygger på faktiska händelser 1942 i fortsättningskrigets Finland.

Frida Bergström jobbar som miljöarbetare på Eskilstuna Strängnäs Energi och Miljö.

Ett lyft att byta från vårdjobb till miljöarbete

Mötet. Frida Bergström är fjärde generationens miljöarbetare och fackligt skyddsombud. På vinterhalvåret kombinerar hon arbetsmiljöarbetet med att hoppa in där det behövs, på sommaren kör hon en specialbyggd kärltvättsbil.

Hallå där!

Helena Wahlberg

…ADR-chaufför från Hallsberg som kör farligt gods i hela landet. Du brinner för att få till fler och bättre rastplatser för lastbilar. Varför är det så viktigt?

ArbetsLIV
Många lastbilschaufförer säger: Jag vet aldrig när jag kommer hem och så var det för mig också tidigare. Fast på ett litet åkeri var det inga problem med barnen, åkaren hade själv småbarn, säger Fredrik Lindby.

Fredrik vill vara chaufför OCH pappa

Livspusslet. – Kan inte kärringen hämta barnen? Det är den vanligaste frågan distributionsföraren Fredrik Lindby fått på sina lastbilsjobb. Han vill gärna veta när han kommer hem på kvällarna och inte missa barnens uppväxt.

Månadens medlem
Ulf Sundqvist tar gärna med sig systemkameran ut på promenad. ”Skapandet är roligt, att man ser mönster i omgivningen. De dyker upp för en”, säger han.

”Skyddsombud är roligaste uppdraget”

Bensinstation. Skövdesonen Ulf Sundqvist utbildade sig till bilmekaniker. Men lumpen förde honom till Stockholm, där han träffade sin Ann och fick jobb på bensinmack. Därifrån var klivet inte långt till Transport – och mormors bransch. Hon drev åkeri och fostrade sju barn.

Kultur
Fredrik ”Doktor lagom” Nyström är läkare i endokrinologi och professor i internmedicin vid Linköpings universitetssjukhus med över 30 års erfarenhet av att behandla patienter med viktproblem.

”Doktor lagom”: Träna aldrig mer än du behöver

Hälsa. Undvik att träna hårt, hoppa över frukosten och ta gärna ett glas rödvin till din sena middag. Det är några av råden som professorn och överläkaren Fredrik Nyström ger i sin pocketaktuella bok Radikalt lagom.

Månadens klubb
Fem sjättedelar av klubbstyrelsen, med ombudsman Annica Collstam i mitten. Från vänster: Daniel Norén, Adam Abdelraouf, Tobias Persson, Leon Antypas och Christer Svensson. (Saknas på bilden gör klubbens sekreterare Nor Zouaiter.)

Vägen framåt – dialog, inte krig

Lager. Det har varit på gång länge. Nu har nybildade klubben på Cevas lager i Brunna, norr om Stockholm, haft sitt första årsmöte. Att förbättra genom att själva organisera är en grundtanke på terminalen där Zalandos varor packas.