Höjt inkomstkrav slår hårt

Premo: ”Vi vill samverka med facket”

Migrantarbetare. Premo välkomnar att tidningen tar upp de förändrade reglerna för arbetskraftsinvandring. – Tyvärr är det lite för sent eftersom förändringen redan trätt i kraft, säger Premos HR-chef Maria Björnefur och vd Jan Persson.

Ledningen förklarar att bolaget under hela året tillsammans med branschkollegor, arbetsgivarorganisationen Almega och Tidningsutgivarna försökt få till en ändring.

I ett remissvar framförde Premo att lönenivån är alldeles för hög. Bolaget har också varit i kontakt med politiker och bett om ett undantag för distributionsbolagen.

– Tyvärr fick vi inget gehör. Därför kommer distributionsarbetarna att drabbas hårt, konstaterar Maria Björnefur och Jan Persson.

Svårt få förlängt

Cirka hälften, 500 av Premos omkring 1 000 medarbetare, har ett pågående ärende hos Migrationsverket. Deras behov av att vara i Sverige skiljer sig åt. Cirka 100 av de 500 anställda har tillsammans med arbetsgivaren ansökt om arbetstillstånd. De kan nu få svårt att få förlängda arbetstillstånd, förklarar Björnefur och Persson.

– Vi levererar morgontidningar och anses utföra en samhällsviktig tjänst. För många är papperstidningen den främsta nyhetskällan, men nu tappar vi en viktig försörjningsbas, säger Jan Persson.

Enligt kollektivavtalet med Transportarbetareförbundet är dagens ingångslön för heltid 26 475 kronor. Björnefur och Persson har förståelse för att arbetskraftsinvandringen kan behöva regleras hårdare. Men de tycker att det är bekymmersamt att det höjda försörjningskravet är högre än lönenivåerna i avtalet.

Bara en arbetsgivare

Premos ledning lyfter också reglernas begränsning, som innebär att migrantarbetarna inte kan arbeta deltid med tidnings- och paketutbärning och ha ytterligare en anställning hos en annan arbetsgivare. Bara en arbetsgivare tillåts.

– Arbetstiden för vår nattdistribution är begränsad, liksom vår möjlighet att erbjuda heltider. Det är därför våra medarbetare i huvudsak arbetar deltid. Men vi gör nu allt för att behålla dem som påverkas av det höjda försörjningskravet. I de fall det är möjligt kommer vi att utöka arbetstiden och därmed lönen, säger Maria Björnefur.

Både hon och Jan Persson betonar att bolaget vill samverka med facket och att Premo kommer att följa reglerna i lagen om anställningsskydd (LAS).

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Solen går upp över fälten. Foto: Martina Hansen

Tidningsbudens akademi

Tidningsbud. För många år sedan satt jag på Tidningsbärarnas kundtjänst och väntade på nästa samtal. Då fick jag en fullständigt galen idé. Tänk om det krävdes högre utbildning för att få dela ut morgontidningar. Hur hade det sett ut?

Skallig man med skägg och ljus kostym på en innerstadsgata i Stockholm

”Sveriges arbetare är värda fan så mycket bättre”

7 frågor. Johan Lindholm är LO:s nya ordförande. Hur ser han på LAS, arbetstidsförkortning och politik?

Lou Fermisson, ordförande på Transportklubben vid AAP, Danijel Kovacic, ordförande för Norwegians Transportklubb och Ekaterina Parenkova som håller i klubban på Eurowings kraftsamlar för att förbättra arbetsvillkoren för kabinpersonalen.

”Vi vill att företagen ska lyssna på oss”

Flyg. Höjd lön efter sänkningen under pandemin. Att företaget lyssnar på oss och behandlar oss rättvist. Bättre scheman och mindre helgjobb. Rätt till ob-­ersättning. Det är några av frågorna som de fackligt engagerade vid Transports nya kabinklubbar vill driva.

Snabbkoll
Texkning av man som ligger och solbadar på en badhanduk på en sandstrand, med solkräm, hink, parasoll och leksaksbil bredvid sig.

Håll koll på semesterlönen

Lön & avtal. Alla arbetstagare har rätt till semester. Men hur mycket du får betalt avgörs av lagen eller ditt kollektivavtal.

Kultur
Sällskapsspel: Ticket to ride

Sällskapsspel för sommarnätter

Speltips. Sommar. Då är många av oss lediga. Här är tips på fem roliga spel att spela på semesterns slöa dagar och kvällar.

Arbete & fritid
Kvinna ligger i hängmatta, äter ett rött äpple och kollar sin laptop.

Vem vill ha mer ledighet?

Semester. Vissa har arbetstidsförkortning och lång semester. Men de flesta jobbar fortfarande 40 timmar i veckan och får bara den semester som lagen kräver. Kommer det fortsätta vara så?

Medleålders man med glasögon på innerstadsgata i Stockhjolm, halvfigur.

Tuffa uppdraget: Mindre jobb, mer pengar

Avtal. Veli-Pekka Säikkälä är LO:s nya avtalssekreterare. Hans uppdrag är att hålla ihop LO i löneförhandlingarna, få upp lönerna och nu ska han också sänka arbetstiden. Hur ska det gå till?

Offentliga upphandlingar
Det förlorade taxitrafiktillståndet har lett till att Trendtaxi inte längre får köra serviceresor i Region Värmland och Södermanland, liksom i vissa kommuner. Men i Region Örebro vann bolaget nyligen en upphandling då det där räcker med att underleverantörer har tillstånd. Foto: Staffan Wolters (arkivbild)

Så körde upphandling av servicetrafik fast

Värmland. Bolagen är ökända men återkommer som vinnare i nya upphandlingar av sjuktransporter, skolskjutsar och färdtjänst. I Region Värmland har en process med överklaganden pågått i snart två år – ovissheten gör att förare söker sig bort.

Ordningsvakter
Säkerhetsvakterna på utbildningen rollspelar för att öva på vilka situationer som kan lösas utan användning av så kallad pepparsprej. Här har två av dem omhändertagit kursledaren Daniel Thulin och håller honom mot väggen. Foto: Tllda Wendefors

Stort ansvar efter kort utbildning

Arbetsmiljö. För 20 år sedan var ordningsvakten Daniel Thulin en decimeter från att dö av skottet från en AK4. I dag vidareutbildar han säkerhetspersonal runtom i Sverige, med målet att ingen ska behöva gå igenom samma sak som han.