Pressat läge från norr till söder
En rundringning till några ombudsmän i skogsrika trakter ger en samstämmig bild: Skogsåkerierna kläms mellan prispress från skogsbolagen och minskad efterfrågan från sågverken. Men än så länge verkar timmerbilschaufförerna ha en hyfsat stark ställning.
Mikael Listerud, ombudsman på Transports avdelning 51 i Kristianstad, ger en mörk bild från sydöstra Sveriges skogsbruksområden.
– Vi har minst en känd konkurs bland skogsåkarna på senare tid, där sex eller åtta anställda berörs. Sedan är det allmänna nedskärningar, arbetsbrist, varsel. Dålig lönsamhet och osund konkurrens, så kan man väl sammanfatta det, säger Mikael Listerud.
Med ”osund konkurrens” menar han dels prispress från skogsbolagen, dels prisdumpning från skogsåkarnas sida.
– Det är folk som kör med rak timpeng utan ob, för att kunna sänka sina priser till skogsbolagen. Vi har en besvärlig situation i skogstransporterna här, ingen tvekan om det.
Lars Mikaelsson på avdelning 29 i Sundsvall uppger att skogsåkarna i Medelpad hittills verkar ha klarat sig hyfsat.
– Sågverken har det tufft, bland annat har flera av dem dragit in skiften på fredagskvällar, och det slår ju lite på åkeriernas marginaler. Men än så länge har vi inte haft några varsel eller uppsägningar bland skogsåkarna, säger han.
Enligt Per Dufvenberg, ombudsman på avdelning 34, pågår det en del förändringar i rundvirkestransporterna inom avdelningens område Jämtland-Härjedalen.
– Det största i vårt område just nu är att ett Uppsalaföretag har vunnit en viktig upphandling åt Stora Enso Skog. Det här berör bland andra gamla Jämtfrakt och Härjelast, nuvarande Reaxcer, som haft det här uppdraget i 50 år. Så folk blev nog lite tagna på sängen, det var många som blev förvånade över att de miste det, säger Per Dufvenberg.
Hittills har Per Dufvenberg haft förhandling med två av tio berörda skogsåkerier. Men chaufförerna verkar inte behöva frukta för sina jobb i nuläget.
– Även om avtalet har väckt en viss förvåning, som sagt, så finns det nog ingen direkt oro för jobben. Erfarna timmerbilschaufförer brukar alltid kunna få jobb, säger han.
Även i Norrbotten är läget svårt för skogsindustrin, enligt Magnus Larsson, ombudsman på avdelning 26.
– Två sågverk har gått i konkurs uppe hos oss på senare tid. En annan sak man märker av, är att kronan är så stark jämfört med euron så sågverken hellre köper virke från Finland. Och det kommer hit med finska bilar. Flera skogsåkerier har varslat, fast vi har inte haft någon stor varselvåg än i alla fall. Men jag är rädd för att det kommer, säger han.