Pressat SAS väntas ställa ultimatum mot facket
SAS närmar sig konkurs. Det skriver flera tidningar i dag, söndag. Samtidigt förs intensiva diskussioner på regeringskansliet om krisen och effekterna av en eventuell konkurs, uppger Expressen. I morgon har SAS kallat facken till förhandlingar. Enligt vad Transportarbetaren erfar kommer flygbolaget att kräva att samtliga fack går med på att skrota alla lokala avtal. Annars beskylls personalen för att vara de som knuffar flygjätten över kanten.
I snart tio har SAS lanserat sparpaket efter sparpaket. Inget har hjälp. Det skandinaviska flygbolaget brottas fortfarande med stora lönsamhetsproblem. En komplicerad ägarbild, tunga overhead-kostnader och höga löner brukar anges som förklaring.
SAS har tidigare krävt kraftiga lönesänkningar och försämrade villkor. De anställda har ofta gått med på åtstramningar. Transport är ett av de fackförbund som spjärnat emot hårdast. Hela den svenska modellen bygger på att olönsamma företag inte ska räddas genom sänkta löner.
SAS-anställda Transportmedlemmar påpekar också att lastarna redan gått över på ett billigare kollektivavtal och att lönerna inte är högre än i andra bolag. Tvärtom, finns bolag där villkoren numera är bättre.
Teknikerna är en grupp med relativt goda löner, men inte heller där är nivån i SAS högre än för kollegorna på övriga flygmarknaden.
Krisen i SAS har skapat stora rubriker under den gångna veckan. För SAS mörknade läget ännu mer när värste konkurrenten – uppstickaren Norwegian – meddelade att man startar nya direktlinjer från Arlanda till New York och Bangkok. I samma veva kom det fram att Norwegians vd har en årslön på 1,5 miljoner kronor. SAS-bossen Rickard Gustafson lyfter fem gånger så mycket, 10 miljoner kronor.
I morgon släpper SAS en försenad kvartalsrapport. Innan dess kommer facken att tvingas förhandla. Under galgen.