Dubbla kollektivavtal i hamnarna fråga för Arbetsdomstolen
Hamn. Transports konkurrentfack Hamnarbetarförbundet har tagit frågan om lokalt inflytande till Arbetsdomstolen. Under tisdag och onsdag ska kärnfrågan besvaras: Måste arbetsgivaren förhandla med Hamnarbetarförbundet på samma sätt som med Transport?
Det var i mars 2019 som Sveriges Hamnar och Hamnarbetarförbundet tecknade kollektivavtal. Bläcket hade knappt hunnit torka innan striden om tolkningen hade börjat.
Sveriges hamnar och Transport ansåg att det så kallade andrahandsavtalet hade ungefär samma värde som ett hängavtal. Alltså att Transport var den enda fullvärdiga parten, eftersom Transport har det först tecknade avtalet.
Sveriges Hamnar gjorde också klart för medlemsföretagen att för det hamnbolag som gjorde lokala uppgörelser med Hamnarbetarförbundet väntar böter och uteslutning. Hamnarbetarförbundet menade å sin sida att de nu var en fullvärdig avtalspart med Sveriges hamnar och ägde samma rätt som Transport att teckna lokala avtal.
Bara en månad efter att avtalet tecknats gjordes scheman vid Göteborgs containerterminal om. Allt arbete utanför normal mellan 07:00 och 16:30 måste ha fackets godkännande enligt hamn- och stuveriavtalet. Transport godkände också det nya schemat efter lokal förhandling.
Däremot bjöds Hamnarbetarförbundets klubb inte in till förhandlingar. Något de anser sig ha rätt till.
Under tisdag och onsdag kommer Hamnarbetarförbundet och Sveriges Hamnar gå upp i en batalj i Arbetsdomstolen kring vilken ställning avtalet egentligen har. Om Hamnarbetarförbundet vinner, och blir en part med samma förhandlingsposition som Transport, skulle det vara en prestigeseger större än förra årets avtal. För Sveriges hamnar skulle det däremot innebära att man hädanefter måste förhandla med två väldigt starka och olika viljor. Inom Transport finns en oro för att det helt plötsligt kan bli två helt olika avtal i hamnarna. De frågar sig: Vilket ska gälla då? Och vad ska gälla dem som inte är med i något fack alls?