Privatpersoner kör ut DHL:s paket – inget aprilskämt

Ditt beställda paket körs ut av en privatperson, som råkar ha vägarna förbi. Inte av en anställd distributionschaufför. Låter det som ett aprilskämt? Fel. I början av september lanserade DHL en helt ny tjänst som bygger på att all distribution utförs av privatpersoner.

Kampen om expresskunderna är hård och i måndags, den 2 september, inledde DHL Freight den nya leveranstjänsten som går under namnet Myways.

Speditionsjätten DHL har verksamhet över hela världen, men enligt marknadschef Emmelie Johansson har Stockholm valts ut som pilotstad.

Myways bygger på en mobilapp, som de medverkande måste ladda ner. Genom den registreras personuppgifter och sedan alla försändelser som ska skickas eller bäras ut.

Själva systemet framstår som en smula krångligt, när man läser de åtta sidorna med avtalsvillkor. Men grundtanken är alltså att gods och paket levereras av privatpersoner.

Låt säga att Sara beställt ett par skor från en internetbutik eller via begagnatsajten Blocket. Paketet lämnas in på något av DHL:s vanliga serviceställen.

Sara kan nu välja Myways för leveransen (förutsatt att hon laddat ner appen). Sara anger själv ett fraktpris i intervallet 30 till 150 kronor. Tanken är sedan att någon annan stockholmare ska nappa och åta sig uppdraget.

När Sara lägger ut ”beställningen” kan hon ange två olika adresser och två olika tidpunkter, då paket kan tas emot. Exempelvis hemadressen på kvällen och badstranden lördag förmiddag.

När skorna väl levereras sker ingen kontant betalning. I stället har DHL infört en lösning där ”transportören” får poäng bokförda på sitt konto. Poängen kan omvandlas till reda pengar. Eller användas för egna paketleveranser. DHL tar dock tio procent av poängen i förmedlingsavgift.

Privatkörningen väcker många frågor.

För att hindra missbruk, eller att folk startar storskalig ”privatdistribution”, har DHL ställt upp ett helt batteri av begränsningsregler. Ingen ska kunna försörja sig på Myways-uppdrag.

Vad händer om ett paket försvinner på vägen? Låt säga att det stjäls när ”distributören” lämnar sin bil någon minut…

DHL:s marknadschef Emmelie Johansson säger:

– När paket väl hämtats från vår Servicepoint har vi inget ansvar längre. Inget legalt ansvar i vart fall. Skulle paket förkomma, vilket lär ske, kommer vi att titta på varje enskilt fall och bedöma det utifrån omständigheterna. Vi har dessutom personuppgifter på de inblandade. Ingen part kan vara anonym.

Emmelie Johansson bekräftar att systemet är igång, de första paketen har redan levererats. I november-december ska Myways utvärderas och sedan avgör DHL om tjänsten ska permanentas.

DHL tar tio procent av kakan, det vill säga 3–15 kronor, per försändelse. Ger det tillräcklig vinst? Emmelie Johansson igen:

– Det täcker kostnaderna för den mobilbaserade plattformen. Vi hoppas förstås att tjänsten ska locka nya kunder till DHL och göra att vi blir mer konkurrenskraftiga.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Silvio:
    11 maj, 2020

    Rena bullshit

Ett matbud levererar thaimat från en krog på Möllevångstorget i Malmö. Han är inte en av dem som intervjuats i artikeln. Foto: John Antonsson

EU-direktivet om plattformsarbete ska införas

Gigarbetare. Nu blir det nya EU-direktivet om plattformsarbete verklighet. Både ministerrådet och EU-parlamentet kommer i dagarna att skriva under det definitiva förslaget.

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.