Privatpersoner kör ut DHL:s paket – inget aprilskämt
Ditt beställda paket körs ut av en privatperson, som råkar ha vägarna förbi. Inte av en anställd distributionschaufför. Låter det som ett aprilskämt? Fel. I början av september lanserade DHL en helt ny tjänst som bygger på att all distribution utförs av privatpersoner.
Kampen om expresskunderna är hård och i måndags, den 2 september, inledde DHL Freight den nya leveranstjänsten som går under namnet Myways.
Speditionsjätten DHL har verksamhet över hela världen, men enligt marknadschef Emmelie Johansson har Stockholm valts ut som pilotstad.
Myways bygger på en mobilapp, som de medverkande måste ladda ner. Genom den registreras personuppgifter och sedan alla försändelser som ska skickas eller bäras ut.
Själva systemet framstår som en smula krångligt, när man läser de åtta sidorna med avtalsvillkor. Men grundtanken är alltså att gods och paket levereras av privatpersoner.
Låt säga att Sara beställt ett par skor från en internetbutik eller via begagnatsajten Blocket. Paketet lämnas in på något av DHL:s vanliga serviceställen.
Sara kan nu välja Myways för leveransen (förutsatt att hon laddat ner appen). Sara anger själv ett fraktpris i intervallet 30 till 150 kronor. Tanken är sedan att någon annan stockholmare ska nappa och åta sig uppdraget.
När Sara lägger ut ”beställningen” kan hon ange två olika adresser och två olika tidpunkter, då paket kan tas emot. Exempelvis hemadressen på kvällen och badstranden lördag förmiddag.
När skorna väl levereras sker ingen kontant betalning. I stället har DHL infört en lösning där ”transportören” får poäng bokförda på sitt konto. Poängen kan omvandlas till reda pengar. Eller användas för egna paketleveranser. DHL tar dock tio procent av poängen i förmedlingsavgift.
Privatkörningen väcker många frågor.
För att hindra missbruk, eller att folk startar storskalig ”privatdistribution”, har DHL ställt upp ett helt batteri av begränsningsregler. Ingen ska kunna försörja sig på Myways-uppdrag.
Vad händer om ett paket försvinner på vägen? Låt säga att det stjäls när ”distributören” lämnar sin bil någon minut…
DHL:s marknadschef Emmelie Johansson säger:
– När paket väl hämtats från vår Servicepoint har vi inget ansvar längre. Inget legalt ansvar i vart fall. Skulle paket förkomma, vilket lär ske, kommer vi att titta på varje enskilt fall och bedöma det utifrån omständigheterna. Vi har dessutom personuppgifter på de inblandade. Ingen part kan vara anonym.
Emmelie Johansson bekräftar att systemet är igång, de första paketen har redan levererats. I november-december ska Myways utvärderas och sedan avgör DHL om tjänsten ska permanentas.
DHL tar tio procent av kakan, det vill säga 3–15 kronor, per försändelse. Ger det tillräcklig vinst? Emmelie Johansson igen:
– Det täcker kostnaderna för den mobilbaserade plattformen. Vi hoppas förstås att tjänsten ska locka nya kunder till DHL och göra att vi blir mer konkurrenskraftiga.