Problemen i åkeribranschen uppmärksammas på nytt
I helgen rapporterade Ekot om lönedumpningen inom åkeribranschen. I radioinslaget uppmärksammades särskilt situationen i Holland. – Holländska Transport har länge kämpat för schystare villkor i åkerinäringen, säger Magnus Falk, utredare på Svenska Transportarbetareförbundet.
Ekots rapportering innehöll sådant som numera är välkänt för svenska chaufförer och åkeriföretag. Efter EU:s utvidgning har mer och mer av transporterna i Europa tagits över av företag som utnyttjar lågbetalda förare från öst.
Utvecklingen jämförs med sjöfarten. Där började redare i väst tidigt flagga ut fartyg till länder som Liberia och Panama. Det är stater med svag arbetsrätt, ofta utan egen sjöfartsnäring. Ändå har regeringarna inrättat fartygsregister som gjort det möjligt för rederier att köpa sig fria från hemlandets lagar, avtal och lönevillkor.
I åkerinäringen är det inte i första hand lastbilarna som flaggats ut, utan chaufförsjobben. Eller själva fraktuppdraget.
Det är numera vardagsmat att svenska lastbilar bemannas med förare från Polen eller andra östländer. Alternativt går transporterna till utländska företag som i många fall kör illegalt i Sverige.
Holland lyfts ofta fram som ett positivt exempel när det handlar om kampen mot lönedumpningen. Landet har infört särskilda regler som ska hindra oseriös inhyrning av chaufförer.
– Det holländska facket är aktivt. Bland annat har man blockerat Ikea-transporter, efter att det kommit fram att möbelföretaget utnyttjat åkerier som inte uppfyllt villkoren, säger Transports utredare Magnus Falk.