”Procentlönen är en orättvis löneform”
Transport. I många år var Mats Andersson taxiombudsman på Transport i Göteborg. I höstas värvades han som central ombudsman till förbundskontoret. Nu får han en nyckelroll i förhandlingarna om nya avtal för förare och telefonister.
Hur har taxi utvecklats de senaste åren?
– Det är stora skillnader geografiskt. I min hemmaregion, Göteborg, kör chaufförerna inte samhällsbetald trafik på procent. I Stockholm gör man det i stor utsträckning fortfarande.
– I vissa delar av landet tjänar man faktiskt pengar genom procentlönen. På Västkusten har vi enstaka förare, med bra skolkörningar, som kommit upp i 30 000–35 000 kronor i månaden. Andra får bara hälften. Procent är i grunden en orättvis löneform.
Blev 2017 års avtal den framgång Transport hoppades på?
– Jag tror inte att uppgörelsen har fått fullt genomslag än. Vi har problem med att upphandlare inte ställer korrekta krav. Det gör att taxiföretagen i vissa fall kunnat fortsätta konkurrera med procentlöner.
Mats Andersson anser att taxi är en bransch med stora utmaningar, bland annat överetablering och låg kundbeläggning i bilarna.
– Arbetstiderna är ett stort dilemma förstås. Många av samtalen till Transport handlar om det. Fast de flesta klagar inte över för många timmar, utan för låg lön. Fast de sakerna är ju sammankopplade.
– Över lag är min bild att taxichaufförer kör in mindre per timme än garantinivån på drygt 118 kronor. Men många är väldigt lojala med sina åkare. En symbios som gör att förarna inte begär garantilön, även om de har rätt till det. Det blir problem för Transport när medlemmar inte kräver sin rätt.
Svenska Taxiförbundet har länge kritiserat Uber och andra så kallade plattformsföretag. Vad säger Transport?
– Tidigare, med Uber Pop, var det ju uppenbart fusk. Men i dag är bilden annorlunda. Uber är en taxiaktör bland andra. På Transport får vi inte många samtal från Uberförare. Företaget har främst lockat till sig friåkare.
Läs mer!
Färdtjänstförare kämpar vidare för eget avtal
Taxitelefonist – ett låglönejobb