Close
Elektrifiering är enda lösningen för att nå klimatmålen, enligt ny rapport. Här elväg teststräckan Gävle – Sandviken, som revs tidigare i år.
Close

Professor: ”El enda hållbara lösningen för vägtransporter”

Åkeri. För att nå klimatmålet krävs eldrivna vägtransporter. Den slutsatsen drar Maria Bratt Börjesson i en ny rapport. Hon vill att staten tar ansvar för utbyggnad av elnät längs vägarna.

Elvägar mellan storstäderna kan sänka utsläppen från tunga lastbilstransporter med en tredjedel, heter det forskningsrapporten Transportsektorn och klimatpolitiken. Bakom den står Maria Bratt Börjesson, professor i nationalekonomi vid Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI). Hon slår fast att det krävs en ny politik för att förverkliga riksdagens mål, att minska utsläppen av växthusgaser från transportsektorn med 70 procent till år 2030.

Många av de åtgärder som hittills lyfts fram är relativt verkningslösa, enligt rapportförfattaren. Ökad kollektivtrafik och mer cykling har relativt liten effekt när det gäller att minska utsläpp från transportsektorn. Höjda skatter på drivmedel är betydligt mer effektiva, men det varnar Bratt Börjesson för: Transporter är redan högre beskattad än övriga sektorer och har bekymmersamma fördelningseffekter i ett så glest befolkat land som Sverige. Beskattningen riskerar att slå särskilt hårt mot hushåll med långa transportavstånd, framhåller rapporten.

Vägtrafiken fortsätter att öka trots hög beskattning av drivmedel och stora summor avsatta till alternativ till vägtrafik, ”en uppsjö åtgärder” för att använda Maria Bratt Börjessons ord. På lång sikt ser hon därför elektrifiering som den enda hållbara lösningen för transportsektorn.

I en debattartikel i Dagens Nyheter skriver Maria Bratt Börjesson att arbetet för att minska utsläppen skulle underlättas om fler beslutsfattare och debattörer visade mer intresse för i vilken grad olika åtgärder faktiskt minskar utsläppen. Och hon vill att staten tar ansvar:

– En förutsättning är att de statliga elbilsbonusarna trappas ned i takt med att elbilarna faller i pris. Staten borde i stället lägga krutet på att ta ansvar för elektrifieringen i form av utbyggnad av elnät längs vägnätet så att tillräcklig effekt når fram, säger Maria Bratt Börjesson i ett pressmeddelande.

­– För tung trafik kan elvägar vara en lösning. Marknaden kommer inte att klara av detta eftersom elnäten utmärks av skal- och systemeffekter.

Nya elsträckor planeras

Trafikverket planerar för närvarande omfattande test av elvägar. På uppdrag av regeringen ska det statliga verket bygga en pilotanläggning för elväg. Den kommer att bli nästan tre mil lång. I början av nästa år ska det beslutas om vilken sträcka man ska satsa på. Valet står mellan Örebro – Hallsberg och hamnen Norvik/Nynäshamn – Stockholm Årsta.

På världens första allmänna elväg är det däremot färdigkört. I alla fall i Sverige. Elsträckan mellan Gävle och Sandviken togs ned tidigare i år, men utrustningen kan bli aktuell att använda i projekt på autobahn i Tyskland.

Hösten 2019 satsade regeringen också fem miljoner kronor årligen på en ny elektrifieringskommission, som ska jobba inom transportsektorn. Kommissionens uppdrag är att skynda på investeringar i elvägar och laddinfrakstruktur för lastbilar.

Maria Bratt Börjessons rapport Transportsektorn och klimatpolitiken är utgiven inom föreningen SNS forskningsprojekt Hållbar samhällsbyggnad.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Charlotte Richter:
    27 oktober, 2020

    Vad är anledningen till att gasbilar inte nämns överhuvudtaget? Kan inte de vara en del av lösningen? Om de tankas med biogas är väl utsläppen minimala?

  2. Ulf Jarnefjord:
    1 september, 2020

    Bra! Elektrifiering av vägar både för bilar, godstransporter och persontrafik med bussar är både enkelt, snabbt och lönsamt. Infrastrukturen (vägarna) finns redan på plats. En satsning på våra huvudvägar skulle ge en enorm effekt på vägsektorn utsläpp och göra det möjligt att nå 2030 målet om en fossiloberoende fordonsflotta.

    https://www.transportarbetaren.se/pa-vag-mot-en-hallbar-miljo/38/

Lästips:

Lastbil på vinterväg, Umeå. Foto: Scandphoto/Shutterstock

Så vill Trafikverket undvika förra årets snökaos på vägarna

Trafik. En ny dygnetrunt-funktion för drift och underhåll som gör att Trafikverket kan handla direkt, utan dröjsmål. Det finns med i myndighetens nya handlingsplan med åtgärder för att förebygga en upprepning av vinterkaoset på landets vägar.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Stopp för dieseldrivna taxibilar i Oslo

Klimat. Från och med den 1 november 2024 tillåts bara eldrivna taxibilar i Oslo, rapporterar nättidningen Taxiidag.se. Som jämförelse kan nämnas de kritiska rösterna om en miljözon i Stockholm, ett begränsat område i innerstan där bara el-, bränslecells- och gasfordon är tillåtna.

Pensionärssektionen i Örebro.

”Ge oss mer inflytande i Transport!”

Örebro. Pensionärssektionen i Örebro gör ett dubbelt upprop: Hallå, var är ni alla pensionärer som jobbat i Transports branscher? Hallå förbundet, lyft våra frågor och ge oss mer inflytande!

Taxitomten Zyaa Nasser. Foto: Privat

Taxitomten tar sitt uppdrag på stort allvar

God jul! På julafton jobbar taxiföraren Zyaa Nasser som tomte. För honom är det en höjdpunkt på året. – Jobbet gör så många glada, jag dör för det här jobbet, säger han.

Hård kritik mot färdtjänst utan kollektivavtal

Servicetrafik. Nya systemets korta körtider i kombination med taxiföretag som inte tecknar kollektivavtal – katastrof för förarna som kör skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst. Nu kommer åter skarp kritik mot hur upphandlad trafik drivs i Region Gävleborg.

Betalning i förskott på Folksam

Försäkring. (UPPDATERAD) Som medlem i Transport har du hemförsäkring via Folksam. Har du kompletterat med boendeförsäkring för din bostadsrätt eller villa kommer du att få två räkningar i tät följd vid årsskiftet.

Mer ledigt och rätt lön viktigt för inhyrda

Avtal 2025. Fler semesterdagar, stabila scheman som ger ett liv utanför jobbet och att lönen räknas rätt på arbetsplatsen man är uthyrd till. Det var några av frågorna som diskuterades på avtalsrådet för bemanningsanställda inför nästa års avtalsrörelse.

Arbetsförmedlingen Malmö

AF:s nyårsprognos – ökad arbetslöshet 2025

Jobb. I en ny rapport spår Arbetsförmedlingen att arbetslösheten ökar också under 2025. Trots ökad arbetslöshet uppger många arbetsgivare att det är svårt att rekrytera personal.

Ronnie Persson är skyddsombud och färdtjänstförare i Filipstad. Foto: Lilly Hallberg

Efter debattinlägg: Äntligen kollektivavtal!

Servicetrafik. När ett ökänt bolag åter vann Region Värmlands upphandlingen i oktober skrev färdtjänstföraren och skyddsombudet Ronnie Persson själv om situationen. Den 1 november tecknade bolaget ett centralt avtal.

Avtal 2025
Mats Eriksson, väktare Karlstad Värmlandsavd avtalsrådet 2025

Beredda att strejka – om det behövs

Bevakning. En klar majoritet av de bevakningsanställda medlemmarna inom Transports avdelning 6 i Värmland är beredda att gå ut i strejk – om förbundet skulle tvingas varsla om det inför ett nytt kollektivavtal 2025.

Nobelpristagare om framtidens arbetsmarknad

Ekonomi. Kunskap är makt också när det gäller automation och AI. Det var ett av budskapen från Nobelpristagaren Daron Acemuglo till fackföreningsrörelsen när han dagen efter prisutdelningen talade inför en fullsatt sal på ABF-huset i Stockholm.

Väktare: ”Lite tunna anklagelser mot Securitas”

Bevakning. Kollegorna pratar en del efter Uppdrag gransknings avslöjande i SVT om ett nytt mutbrott på bevakningsjätten Securitas – i samband med en ny miljonupphandling i Malmö. Men inte alls så mycket som förra gången.

Så många spritpraliner kan du äta och ändå köra

Trafik. ”Jag har bara ätit praliner med likör.” Det är en förklaring som nästan aldrig fungerar för den som misstänks för rattfylla. Men det finns godis med sprit som kan ge utslag vid blåsprov. Då krävs det i snitt att i ett svep ha ätit 51 spritfyllda praliner för män, för kvinnor "bara" 34 stycken.

Stockholm överklagar pausad miljözon

Trafikpolitik. Länsstyrelsen har pausat införandet av Stockholms nya miljözon i väntan på prövning i rätten. Nu överklagar kommunen beslutet till Transportstyrelsen.

Peter Lövkvist får medalj på ITF:s kongress. Foto: Ellin Lörnbo/Transport

Transporttopp prisad på ITF-kongress

Facket. I mitten av oktober åkte en delegation från Transport till Marrakech för att delta på ITF:s kongress. Där förärades förbundskassör Peter Lövkvist en Golden Award.

Från och med den 1 januari 2025 ska textilier sorteras och återvinnas. Foto: John Antonsson

Textilier ska sorteras och återvinnas

Miljöarbete. En skärmmössa och en krympt skjorta, ett trasigt lakan och några urblekta gardiner. Från och med 1 januari 2025 ska allt textilavfall sorteras ut separat och inte kastas i hushållssoporna.