Kjell Larsson
Close
Kjell Larsson bor i Visby där han tidigare var professor i zoologisk ekologi vid Campus Gotland, Uppsala universitet. Sedan 2013 är han professor i sjöfartsvetenskap vid Sjöfartshögskolan i Kalmar.
Close

Professorn och havets framtid

7 frågor. Han ser konflikterna under havets vidsträckta spegel och lyfter bottenmiljön till ytan. Kjell Larsson har prisats för sin forskning och ser havsplanering som livsnödvändig.

1. Vad betyder Transports pris för dig?

– Det är ett erkännande och det gör en ju alltid glad, jag känner mig hedrad. Och det är jättebra att själva ämnet uppmärksammas, kopplingen mellan havsmiljö och sjötransporter.

2. Är det en fördel att bo på Gotland för ditt arbete?

– Jag vill bo nära kusten, det känns viktigt. Och Gotland ligger ju mitt i Östersjön, det är full fart med alla fartygstransporter på båda sidor. Jag har biologi i grunden för min forskning och arbetar också med ett projekt om samspel mellan sjöfågel och bottenfauna i Östersjön.

3. Hur allvarligt är läget för Östersjön?

– Det beror på hur man mäter. Nu pratar vi mycket om algblomning, under många decennier talade vi om problemen med övergödning och döda bottnar. Vissa gamla miljögifter, DDT, PCB och bly, har minskat och det har gjort att vi fått tillbaka havsörn och säl. Tyvärr har det kommit nya hot mot miljön, bland annat genom sjöfarten. Fartygens bottenfärg sprider inte längre gift som TBT, en vinst för miljön som samtidigt betyder att främmande organismer sprids via skroven. Det finns alltid konflikter mellan olika värden. Det gäller att ha kunskap för att göra kloka avväganden, att inte ge upp.

4. Skulle du vilja ha Greta Thunbergs genomslag i debatten?

– Greta Thunberg har gjort ett fantastiskt jobb med att göra folk medvetna. Hon har varit väldigt bra på att väcka opinion i klimatfrågan. Men det är ju inte hon som ska lösa problemet, det är vi andra som måste göra jobbet – politiker, forskare, företagare. Klimatfrågan är en global överlevnadsfråga.

5. Går det att sprida information om klimat/marin miljö på ett enkelt sätt?

– Det är viktigt att komma ihåg att klimat och miljö inte alltid går hand i hand, som det ibland slentrianmässigt framställs. Vissa saker, som vindkraft, är jättebra för klimatet, men placeringen ska inte vara sådan att den hotar den biologiska mångfalden – bara för att vi har en elbil ska vi inte köra den på stranden. När det gäller havsplanering är det pedagogiska problemet att när vi tittar ut över havet ser vi bara den blå ytan.

6. Vad är havsplanering?

– Det handlar om hur vi ska använda havet geografiskt, som var sjöfarten ska gå. Vi skulle aldrig dra en motorväg genom en nationalpark men farleder går genom den känsligaste miljön, som den skyddade Hoburgs bank och Midsjöbankarna. Öster om Gotland passerar årligen 35 000 fartyg, det är nästan en statistisk omöjlighet att undvika oljeutsläpp.

7. Vad kan jag som privatperson göra?

– När det gäller sjöfarten är det svårt. Som konsument kan du inte se vilket slags fartyg ditt nya kylskåp åkt med, eller din miljövänliga bil. Det gäller att göra politiker medvetna om att det är skillnad på sjöfart och sjöfart. Det finns i dag en del väldigt bra, energisnåla fartyg med modern säkerhetsutrustning. Sedan finns det tyvärr en hel del som inte borde gå i trafik över huvud taget. Vi måste få ett tryck på fraktköparna, att de ställer krav på de fartyg de skickar varorna med. Hittills har priset varit det helt avgörande. När det sedan händer en olycka handlar det om att hitta en syndabock. Det kan vara en styrman som druckit. Men det är ett systemfel. Dåliga säkerhetssystem är dåligt miljötänk.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Fredrik ”Doktor lagom” Nyström är läkare i endokrinologi och professor i internmedicin vid Linköpings universitetssjukhus med över 30 års erfarenhet av att behandla patienter med viktproblem.

”Doktor lagom”: Träna aldrig mer än du behöver

Hälsa. Undvik att träna hårt, hoppa över frukosten och ta gärna ett glas rödvin till din sena middag. Det är några av råden som professorn och överläkaren Fredrik Nyström ger i sin pocketaktuella bok Radikalt lagom.

Sophämtare lever farligt
Lustgastuber som slängs i hushållssoporna och töms i sopbilens vagga kan explodera, fara ut som tillplattade vassa projektiler och träffa miljöarbetare och förbipasserande på gatan. Tuberna ska lämnas in på återvinningscentraler.

Lustgastuber i soporna kan explodera

Miljö. Lustgastuber i soporna är ett arbetsmiljöproblem. Tuberna kan explodera och skada både miljöarbetare och folk som passerar sopbilarna. Vid ett ungdomsboende i Göteborg har hämtningen stoppats för andra gången.

Fusket i åkeribranschen
På vägkanterna i Skånes industriområden lever chaufförerna sina helgliv.

På jakt efter lönedumpare

Fackligt arbete. År ut och år in. Trots nya EU-direktiv och statliga sanktionsavgifter fortsätter lönedumpningen på svenska vägar. Tommy Jonssons jobb är att bekämpa de fuskande företagen.

Månadens medlem
Jonna Grip. Foto: Justina Öster

”Det är kul att gå på möten”

Fackligt arbete. ”Vi kommer från Transport”. ”Jaha, vad ska ni frakta för något då?” Så kan det låta när Jonna Grip ger sig ut för att prata fackliga frågor på mackar.

Månadens seniorer
Pensionärssektionen i Örebro.

”Ge oss mer inflytande i Transport!”

Örebro. Pensionärssektionen i Örebro gör ett dubbelt upprop: Hallå, var är ni alla pensionärer som jobbat i Transports branscher? Hallå förbundet, lyft våra frågor och ge oss mer inflytande!

Kultur
Transportarbetarens John Antonsson tipsar om fem spännande filmer du kan krypa upp i tevesoffan och titta på i halloweentider. Glöm inte popcornen!

Läskiga filmer för oktobermörkret

Skräck & spänning. Torsdagen den 31 oktober firas halloween i Sverige. Då klär ungar (och vissa vuxna) ut sig för att säga ”bus eller godis”? Det är också ett utmärkt läge att se läskiga filmer.

Helsingborgs hamn
Containrar i Helsingborgs hamn

Hamnarbetarna är trötta på frågor om kokainhärvan

Sektion 7 Helsingborg. Stuveriarbetare i Helsingborg får frågor från folk utifrån om vad som egentligen händer i hamnen – ”insiderhärvan” med koppling till kokainsmuggling har fått enorm uppmärksamhet i media det senaste året.

Arbetsmiljö
Flygtankarna på Stockholm Fuelling Services kan träna på arbetstid, till skillnad från de flesta andra transportare. Foto: John Antonsson

Knappt 6 av 10 transportare får friskvårdsbidrag

Hälsa. 2 111 transportarbetare svarade när tidningen gjorde en enkätundersökning om friskvårdsbidrag och träning på arbetstid. Trots att yrkesgrupperna är hårt drabbade av sjukskrivningar får bara 5,5 procent av de som deltog i enkäten träna på arbetstid. Samtidigt är det 58 procent som får friskvårdsbidrag.

Hallå där!
Fredrik Cederlöw, flygttekniker och silvermedaljör i yrkes-VM. Foto: World Skills Sweden

Fredrik Cederlöw

…flygtekniker och silvermedaljör i Yrkes-VM i Lyon. Hur känns det nu, några veckor efter silvermedaljen?

Arbets-liv
Sofie Norén och Carina Olin träffar Transportarbetaren hemma hos Sofie i Blentarp.

Sofie och Carina startar nätverk för arbetslösa

Arbetslöshet. Carina och Sofie blev vänner genom facket. Nu är de arbetslösa och vill samla fler i samma situation. För att lyfta de problem och svårigheter de står inför.

Digitalisering & AI
Förarlös truck i stor lagerlokal.

Robotar tar över de trista jobben

Lager & terminal. Det handlar om designade flöden, anpassade efter verksamheten, beskrivet teoretiskt. I praktiken rör sig förarlösa truckar över ett gigantiskt lagergolv och tömmer sopkärl eller kör fram stålburar. När Postnord TPL införde lösningen med robotar var den helt ny och fanns ingen annanstans i landet.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Månadens medlem

Taxitelefonisten som kör droska när han är ledig

Kombinera jobb. Nils Lundgren är taxitelefonist, under de lediga veckorna jobbar han ­extra med att köra taxi. "Det är som att välja vilket av sina barn man älskar mest, det går inte. Jobben är så olika och jag älskar båda."