Kjell Larsson
Close
Kjell Larsson bor i Visby där han tidigare var professor i zoologisk ekologi vid Campus Gotland, Uppsala universitet. Sedan 2013 är han professor i sjöfartsvetenskap vid Sjöfartshögskolan i Kalmar.
Close

Professorn och havets framtid

7 frågor. Han ser konflikterna under havets vidsträckta spegel och lyfter bottenmiljön till ytan. Kjell Larsson har prisats för sin forskning och ser havsplanering som livsnödvändig.

1. Vad betyder Transports pris för dig?

– Det är ett erkännande och det gör en ju alltid glad, jag känner mig hedrad. Och det är jättebra att själva ämnet uppmärksammas, kopplingen mellan havsmiljö och sjötransporter.

2. Är det en fördel att bo på Gotland för ditt arbete?

– Jag vill bo nära kusten, det känns viktigt. Och Gotland ligger ju mitt i Östersjön, det är full fart med alla fartygstransporter på båda sidor. Jag har biologi i grunden för min forskning och arbetar också med ett projekt om samspel mellan sjöfågel och bottenfauna i Östersjön.

3. Hur allvarligt är läget för Östersjön?

– Det beror på hur man mäter. Nu pratar vi mycket om algblomning, under många decennier talade vi om problemen med övergödning och döda bottnar. Vissa gamla miljögifter, DDT, PCB och bly, har minskat och det har gjort att vi fått tillbaka havsörn och säl. Tyvärr har det kommit nya hot mot miljön, bland annat genom sjöfarten. Fartygens bottenfärg sprider inte längre gift som TBT, en vinst för miljön som samtidigt betyder att främmande organismer sprids via skroven. Det finns alltid konflikter mellan olika värden. Det gäller att ha kunskap för att göra kloka avväganden, att inte ge upp.

4. Skulle du vilja ha Greta Thunbergs genomslag i debatten?

– Greta Thunberg har gjort ett fantastiskt jobb med att göra folk medvetna. Hon har varit väldigt bra på att väcka opinion i klimatfrågan. Men det är ju inte hon som ska lösa problemet, det är vi andra som måste göra jobbet – politiker, forskare, företagare. Klimatfrågan är en global överlevnadsfråga.

5. Går det att sprida information om klimat/marin miljö på ett enkelt sätt?

– Det är viktigt att komma ihåg att klimat och miljö inte alltid går hand i hand, som det ibland slentrianmässigt framställs. Vissa saker, som vindkraft, är jättebra för klimatet, men placeringen ska inte vara sådan att den hotar den biologiska mångfalden – bara för att vi har en elbil ska vi inte köra den på stranden. När det gäller havsplanering är det pedagogiska problemet att när vi tittar ut över havet ser vi bara den blå ytan.

6. Vad är havsplanering?

– Det handlar om hur vi ska använda havet geografiskt, som var sjöfarten ska gå. Vi skulle aldrig dra en motorväg genom en nationalpark men farleder går genom den känsligaste miljön, som den skyddade Hoburgs bank och Midsjöbankarna. Öster om Gotland passerar årligen 35 000 fartyg, det är nästan en statistisk omöjlighet att undvika oljeutsläpp.

7. Vad kan jag som privatperson göra?

– När det gäller sjöfarten är det svårt. Som konsument kan du inte se vilket slags fartyg ditt nya kylskåp åkt med, eller din miljövänliga bil. Det gäller att göra politiker medvetna om att det är skillnad på sjöfart och sjöfart. Det finns i dag en del väldigt bra, energisnåla fartyg med modern säkerhetsutrustning. Sedan finns det tyvärr en hel del som inte borde gå i trafik över huvud taget. Vi måste få ett tryck på fraktköparna, att de ställer krav på de fartyg de skickar varorna med. Hittills har priset varit det helt avgörande. När det sedan händer en olycka handlar det om att hitta en syndabock. Det kan vara en styrman som druckit. Men det är ett systemfel. Dåliga säkerhetssystem är dåligt miljötänk.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Fredrik ”Doktor lagom” Nyström är läkare i endokrinologi och professor i internmedicin vid Linköpings universitetssjukhus med över 30 års erfarenhet av att behandla patienter med viktproblem.

”Doktor lagom”: Träna aldrig mer än du behöver

Hälsa. Undvik att träna hårt, hoppa över frukosten och ta gärna ett glas rödvin till din sena middag. Det är några av råden som professorn och överläkaren Fredrik Nyström ger i sin pocketaktuella bok Radikalt lagom.

Taxitomten Zyaa Nasser. Foto: Privat

Taxitomten tar sitt uppdrag på stort allvar

God jul! På julafton jobbar taxiföraren Zyaa Nasser som tomte. För honom är det en höjdpunkt på året. – Jobbet gör så många glada, jag dör för det här jobbet, säger han.

Månadens klubb
Den nybildade Transportklubben på Frigoscandia i Helsingborg. Foto: Alexander Malmqvist

Gammal fackklubb i ny kostym

Helsingborg. Det fackliga är också en färskvara. När Frigoscandia gick över från Handels lageravtal till transportavtalet var det angeläget att snabbt få i gång arbetet med en ny klubb.

Månadens medlem
Danijel Kovacic, uniformsklädd och klar för nästa flygning.

”Folk älskar jobbet men har inte råd att stanna kvar”

Flyg. Högt ovan molnen har flygvärden Danijel Kovacic upplevt både frierier, svimningar, magsjuka och en misstänkt hjärtinfarkt. Jobbet är fantastiskt, tycker han, men pandemin kom med sänkt lön och sämre arbetsvillkor. Därför engagerade han sig fackligt.

Digitalisering & AI
Transports utredare Jenny Wrangborg och terminalarbetaren Victor Dahlin diskuterar omvandling av yrket, realitet och möjligheter, fackets roll och påverkan av automation på det dagliga arbetet.

Så ser vi på AI och automation

Lager & terminal. Vi möttes på Transports förbundskontor för att tala konsekvenser av algoritmisk styrning på jobbet. Så här sammanfattade ett AI-verktyg vad det handlade om: ”Intervju med lagerarbetare och fackliga företrädare om digitalisering och automation” – rätt korrekt, men på riktigt mer ett samtal.

Kultur
Jul på väg. Stockholms centralstation inför första advent. Foto: Lilly Hallberg

Årets julklapp speglar tidsandan

God jul! Hoho, här kommer tips och råd på julklappar, gåvor och upplevelser till andra och sig själv under långhelgerna. Där de röda dagarna i år ligger så att chansen till lång sammanhängande ledighet är ovanligt stor.

Månadens ungdomssatsning
Pea Olsson, Tobias Nilsson och Linus Gustavsson spelar Coup på avdelningskontoret i Borlänge.

Avdelning 88 testar nya grepp

Fackligt arbete. Spel och pizza. Det är Transport i Dalarnas recept för att sänka tröskeln till facket.

Framtidens bensinstation
Den nya macken mellan Solvalla och Bromma flygplats invigdes i mitten av juni 2024 och har miljön i fokus, säger säljchef Martina Vigren. Arbetet med att installera solceller pågår och några pumpar behöver åtgärdas efter slutbesiktningen av bygget.

Macken vid flyg och trav

Miljön i fokus. Mitt under brinnande mackdöd – när fossila bränslen fasas ut och el in – slog en ny OKQ8-station upp portarna i somras. Ett stenkast från travbanan Solvalla med flygplan från Bromma flygplats dundrande över taken jobbar landets bästa personal…

Kultur
bland är det bra med lite sund skepsis: att EU gjorde det enklare att få tillstånd för uteserveringar påverkar inte det svenska klimatet (och möjlig anledning med utebord vintertid har ju försvunnit i och med att det också är förbjudet att röka utanför fiken).

När positivitet blir något negativt

Allt är inte bra. Ibland kan den ständigt peppande personen, som förmedlar ”upplyftande” klyschor, slätar över och kommer med lösningar på hur stjärnorna ska plockas ned bli – ett sänke. Inte minst på jobbet. Skeptikerrörelser och pessimistkaféer kan ses som motgift mot toxisk positivitet.

Hallå där!

Staffan Törnqvist

... tidigare skyddsombud på Avarn som har vunnit LO Stockholms pris som årets skyddsombud.

Månadens medlem
Pea Olsson med kompisen och kallblodstravaren Frost vid travgården, där hon hjälper till med skötsel och träning av hästarna. Foto: Justina Öster

Hästar och facket får Pea att må bra

Glädjeämnen. – Jag har fått jättemånga kompisar via facket. Och hästarna hjälpte mig komma tillbaka efter att jag gått in i väggen, säger taxiföraren Pea Olsson.

Sophämtare lever farligt
Lustgastuber som slängs i hushållssoporna och töms i sopbilens vagga kan explodera, fara ut som tillplattade vassa projektiler och träffa miljöarbetare och förbipasserande på gatan. Tuberna ska lämnas in på återvinningscentraler.

Lustgastuber i soporna kan explodera

Miljö. Lustgastuber i soporna är ett arbetsmiljöproblem. Tuberna kan explodera och skada både miljöarbetare och folk som passerar sopbilarna. Vid ett ungdomsboende i Göteborg har hämtningen stoppats för andra gången.