Proffice bemöter kritiken om tystnad och rädsla på jobbet

I förra numret skrev Transportarbetaren om tystnaden och rädslan bland de anställda på Icas lager i Jordbro. Personalen kommer från bemanningsföretaget Proffice. Nu bemöter Ica och Proffice kritiken.

Transportarbetaren har i många år försökt skildra villkoren för den växande skaran av uthyrd arbetskraft. Människor som ofta har otrygga anställningar och dåliga villkor.

Det har allt som oftast varit svårt att komma till tals med den inhyrda personalen. Både kundföretag och bemanningsbolag bromsar.

De uthyrda vågar inte prata öppet om vad de tycker och tänker kring arbetsvillkor, arbetsmiljö, anställningsform, löner, hur de behandlas och så vidare.

Jämför vi med fast anställd personal är bemanningspersonalen räddare. De vågar sällan framträda på bild, med namn och intervjuerna får ofta bli anonyma.

Vi försöker sätta fingret på vad denna tystnad, rädsla och brist på öppenhet bland uthyrd personal kommer sig av. Vad har Proffice för tankar kring det?

Proffice svarar: ”Givetvis tar vi signaler om otrivsel på arbetet på största allvar och arbetar ständigt med förbättringar. Om konsulter känner sig felbehandlade gör vi vårt bästa för att hitta nya uppdrag. Några åtgärder som vi har vidtagit är att vi under våren sett över vår personalpolicy och olika processer förknippade med den. Vi gör en extra NMI, Nöjd medarbetarundersökning, under hösten. Vi har även anställt fler nya lokala konsultchefer för att utveckla dialogen med medarbetarna ytterligare. Dessutom har vi förbättrat vårt system för löneutbetalningar så att vi har en mycket låg felprocent.”

Som bemanningsanställd utför man vissa uppdrag, under en begränsad tid. Tar uppdraget slut kan man sägas upp, precis som de anställda i Jordbro. De säger att de ”bollas runt” och att det ”känns ovärdigt”.

Är kunden missnöjd med en inhyrd arbetare kan de också säga till bemanningsföretaget att de skickar en annan person. Hittar uthyrningsföretaget inget annat uppdrag åt personen, riskerar han/hon att sägas upp och bli utan jobb. Transportarbetaren upplever att detta skapar en otrygghet bland de anställda, som bidrar till att människor blir tysta och rädda att uttrycka sina åsikter.

Om man känner sig otrygg vittnar flera bemanningsanställda vi träffat om att man bara gör det man ska, för att inte anklagas för att göra fel. Man känner sig utbytbar och ger inte det där lilla extra. Man engagerar sig inte och kommer inte med förslag på förändringar som leder till att arbetet kan utvecklas och förbättras.

Vad tror Proffice att känslan av rädsla, otrygghet och utbytbarhet innebär för människors kreativitet? Gör ni på Proffice något för att skapa en vilja hos era anställda att växa, utvecklas och bli mer engagerade? Försöker Proffice uppmana sina anställda att vara öppna med sina åsikter ute hos kunderna? Att säga vad de tycker om arbetet, komma med idéer och förslag på förändringar och säga ifrån när de känner sig felaktigt behandlade?

På frågorna väljer Proffice att ”ge en mer generell, förklarande beskrivning av Proffice och hur vi jobbar”. Bolaget skriver bland annat att
”öppenhet är viktigt, liksom att vår personal ska utvecklas och växa. Det gäller inte minst grupper som i övriga sammanhang är mindre etablerade på arbetsmarknaden, till exempel unga och invandrare.”

Proffice påpekar att bemanningsföretagen ”i grunden har samma anställningsförhållanden som andra arbetsgivare, vilket innebär att man kan vara tillsvidareanställd eller ha tidsbegränsad anställning. Bemanningsanställda omfattas av samma lagar och regler som andra arbetstagare. Anställningstrygghet, semester, pension och arbetsmarknadsförsäkringar fungerar precis som i andra branscher.”

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Ett matbud levererar thaimat från en krog på Möllevångstorget i Malmö. Han är inte en av dem som intervjuats i artikeln. Foto: John Antonsson

EU-direktivet om plattformsarbete ska införas

Gigarbetare. Nu blir det nya EU-direktivet om plattformsarbete verklighet. Både ministerrådet och EU-parlamentet kommer i dagarna att skriva under det definitiva förslaget.

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.