Teatergänget som repar för fullt inför sommarens Söderblomspel i Trönö kyrka. Här möts gammal och ung, professionella och amatörer och slipar repliker, sjunger och spelar.
Close
Teatergänget som repar för fullt inför sommarens Söderblomspel i Trönö kyrka. Här möts gammal och ung, professionella och amatörer och slipar repliker, sjunger och spelar.
Close

Proffs, amatörer och en arbetarpräst

Historiskt tema. – Spela teater är det största nöjet jag har. Förutom att hugga ved, säger Jan Frid. Han skrattar stort i sitt Karl Marx-skägg och ser på alla gamla och nya vänner som repar inför Söderblomspelet i Trönö. En föreställning om arbetarprästen och ärkebiskopen Nathan Söderblom – med både professionella och amatörer.

Jan Frid och amatörteatervännen Mona Eriksson har varit med i flera uppsättningar av Söderblomspelet, som i sommar arrangeras i Trönö kyrka, några mil utanför Söderhamn. Mona brukar få spela Tadda, Söderbloms barnjungfru som tog hand om alla barnen. Totalt tolv. Jan säger:

– Mona har en naturlig fallenhet för det här och kan vara rolig på scen.

Hälsingemålet far mjukt ur hans skägg när regissören Hans Klinga från Dramaten samlar gänget och drar i gång repetitionerna denna söndag i maj. Tre präster bryter sina åsikter i en scen:

Präst 1: Det går alltså för långt. Vi måste sätta stopp för socialismens irrläror, stoppa den fria yttrandefriheten.

Präst 2: Ja, de kräver föreningsrätt och vill bilda fackföreningar. Är inte det att sälja sig åt hin onde?

Nathan Söderblom (som ska spelas av Trönösonen Erik Ehn) bryter in: Industrialismens fruktade käftar har slagit sina tänder i dessa arma människor utan att ge dem några rättigheter. Jag tror till och med att slaveriet var bättre ordnat än nuvarande förhållande för arbetarna. … Kapitalet håller arbetaren fången i ett järngrepp…

Citatet är plockat ur Nathan Söderbloms egna texter. Han som for till USA som ung och förde med sig radikala, socialdemokratiska idéer hem, otippat utnämndes till ärkebiskop 1914, fick ta emot Nobels fredspris och valdes in i Svenska Akademin.

Söderblom startade också en gosskör i Uppsala domkyrka, sjöng med i sångsällskapet Orphei Drängar och komponerade musiken till I denna ljuva sommartid. Mona Eriksson minns hur hon och klasskamraterna blev kommenderade att städa prästgården, där Nathan Söderblom växte upp. Men de yngre teatervännerna vet inte så mycket om honom.

– Han är mer känd utomlands, konstaterar Jan-Ivan Persson.

Själv är han född i grannsocknen, ronderande väktare och ordförande i Transports avdelning 18 i Hälsingland. Jan-Ivan administrerar dessutom Söderblomspelet. Budgeten ligger kring en halv miljon kronor och pengar flyter in från bland annat kommun och kyrka.

– Jag är en föreningsmänniska, säger Jan-Ivan som springer med sopborste och skyffel i församlingshuset vid Trönö kyrka. Man brukar ju fråga den som redan har mycket att göra om ett uppdrag till. Den som har lite säger sig inte hinna med.

Jan-Ivan ger en inblick i vad som händer bakom ridån:

– Det är mycket som publiken inte ser. Byxor spricker och folk far runt och letar grejer innan de ska in på scen…

Varför ska en transportare se spelet?

– Därför att Nathan var den första riktiga arbetarprästen. Han ville att arbetarna skulle organisera sig och bilda fackföreningar. Nathan var en föregångare och skapade former för att medla innan man startar krig. Det vi ser i förhandlingarna mellan arbetsgivare och fack i dag.

Regissören Hans Klinga instämmer. Han blev förvånad över att Söderblom var så modern.

– I pjäsen följer vi Nathan och berättar hur han blev som han blev, om det hårda motstånd han mötte. Jag har påverkats i mitt eget arbete av Nathans prestigelöshet och respekt för människor.

Fikapausen är över. Hans Klinga och ensemblen diskuterar när det ska vara dragspel respektive fiol. Vem som ska vara det tyska tidningsbudet. Schottisen på midsommarfesten. Och att den som är brevduva inte får vara ängel.

– Den scen vi spelar på är väldigt spartansk. Vi har inga effekter från rökapparater. Ni är effekterna och ska färgsätta spelet med era personligheter. Förstår ni, undrar Hans.

Deltagarna nickar och Maj-Britt Frid Gustafsson som är tillbaka i spelet igen teaterviskar:

– Vi har så ont i benen jag och min man och skulle inte vara med, men vi saknar alla kompisar. Det är så roligt med alla barn och ungdomar. Hans är gudomlig som regissör, så positiv, han stärker ens självförtroende. Varje roll är lika viktig och varje människa har lika värde. Det här är bra för själen!

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens John Antonsson tipsar om fem spännande filmer du kan krypa upp i tevesoffan och titta på i halloweentider. Glöm inte popcornen!

Läskiga filmer för oktobermörkret

Skräck & spänning. Torsdagen den 31 oktober firas halloween i Sverige. Då klär ungar (och vissa vuxna) ut sig för att säga ”bus eller godis”? Det är också ett utmärkt läge att se läskiga filmer.

Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

Det ska löna sig att välja gröna alternativ, som kollektivtrafik framför bil och tåg framför flyg. Men flyget har länge premierats på tågets bekostnad, ansåg en stor del av deltagarna i medborgarrådet som tog fram två olika förslag på en tuffare och en mildare form av flygskatt.

”Nästa generation ska känna hopp”

Klimatdebatt. ”Det ska vara enkelt att göra rätt och kostsamt att göra fel – en balans mellan morot och piska är nödvändig för att klimatmålen ska nås”. Det uttalandet enades Sveriges första nationella medborgarråd om klimatet att ge landets politiker. Plus flera långtgående förslag.

Digitalisering & AI
Transports utredare Jenny Wrangborg och terminalarbetaren Victor Dahlin diskuterar omvandling av yrket, realitet och möjligheter, fackets roll och påverkan av automation på det dagliga arbetet.

Så ser vi på AI och automation

Lager & terminal. Vi möttes på Transports förbundskontor för att tala konsekvenser av algoritmisk styrning på jobbet. Så här sammanfattade ett AI-verktyg vad det handlade om: ”Intervju med lagerarbetare och fackliga företrädare om digitalisering och automation” – rätt korrekt, men på riktigt mer ett samtal.

Kultur
Jul på väg. Stockholms centralstation inför första advent. Foto: Lilly Hallberg

Årets julklapp speglar tidsandan

God jul! Hoho, här kommer tips och råd på julklappar, gåvor och upplevelser till andra och sig själv under långhelgerna. Där de röda dagarna i år ligger så att chansen till lång sammanhängande ledighet är ovanligt stor.

Framtidens bensinstation
Den nya macken mellan Solvalla och Bromma flygplats invigdes i mitten av juni 2024 och har miljön i fokus, säger säljchef Martina Vigren. Arbetet med att installera solceller pågår och några pumpar behöver åtgärdas efter slutbesiktningen av bygget.

Macken vid flyg och trav

Miljön i fokus. Mitt under brinnande mackdöd – när fossila bränslen fasas ut och el in – slog en ny OKQ8-station upp portarna i somras. Ett stenkast från travbanan Solvalla med flygplan från Bromma flygplats dundrande över taken jobbar landets bästa personal…

Kultur
bland är det bra med lite sund skepsis: att EU gjorde det enklare att få tillstånd för uteserveringar påverkar inte det svenska klimatet (och möjlig anledning med utebord vintertid har ju försvunnit i och med att det också är förbjudet att röka utanför fiken).

När positivitet blir något negativt

Allt är inte bra. Ibland kan den ständigt peppande personen, som förmedlar ”upplyftande” klyschor, slätar över och kommer med lösningar på hur stjärnorna ska plockas ned bli – ett sänke. Inte minst på jobbet. Skeptikerrörelser och pessimistkaféer kan ses som motgift mot toxisk positivitet.

Sophämtare lever farligt
Lustgastuber som slängs i hushållssoporna och töms i sopbilens vagga kan explodera, fara ut som tillplattade vassa projektiler och träffa miljöarbetare och förbipasserande på gatan. Tuberna ska lämnas in på återvinningscentraler.

Lustgastuber i soporna kan explodera

Miljö. Lustgastuber i soporna är ett arbetsmiljöproblem. Tuberna kan explodera och skada både miljöarbetare och folk som passerar sopbilarna. Vid ett ungdomsboende i Göteborg har hämtningen stoppats för andra gången.

Fusket i åkeribranschen
På vägkanterna i Skånes industriområden lever chaufförerna sina helgliv.

På jakt efter lönedumpare

Fackligt arbete. År ut och år in. Trots nya EU-direktiv och statliga sanktionsavgifter fortsätter lönedumpningen på svenska vägar. Tommy Jonssons jobb är att bekämpa de fuskande företagen.

Magnus Albertsson tankar ett flygplan från Luxair.

Förberett för Jet A-1

Flygtankare. En fredag i oktober. Runt 280 flighter går från Arlanda den dagen. De flesta av dem tankas av ett gäng flygtankare som jobbar på firman Stockholm Fuelling Services.

Kultur
Transportarbetarens John Antonsson tipsar om fem spännande filmer du kan krypa upp i tevesoffan och titta på i halloweentider. Glöm inte popcornen!

Läskiga filmer för oktobermörkret

Skräck & spänning. Torsdagen den 31 oktober firas halloween i Sverige. Då klär ungar (och vissa vuxna) ut sig för att säga ”bus eller godis”? Det är också ett utmärkt läge att se läskiga filmer.

Helsingborgs hamn
Containrar i Helsingborgs hamn

Hamnarbetarna är trötta på frågor om kokainhärvan

Sektion 7 Helsingborg. Stuveriarbetare i Helsingborg får frågor från folk utifrån om vad som egentligen händer i hamnen – ”insiderhärvan” med koppling till kokainsmuggling har fått enorm uppmärksamhet i media det senaste året.

Arbetsmiljö
Flygtankarna på Stockholm Fuelling Services kan träna på arbetstid, till skillnad från de flesta andra transportare. Foto: John Antonsson

Knappt 6 av 10 transportare får friskvårdsbidrag

Hälsa. 2 111 transportarbetare svarade när tidningen gjorde en enkätundersökning om friskvårdsbidrag och träning på arbetstid. Trots att yrkesgrupperna är hårt drabbade av sjukskrivningar får bara 5,5 procent av de som deltog i enkäten träna på arbetstid. Samtidigt är det 58 procent som får friskvårdsbidrag.

Digitalisering & AI
Förarlös truck i stor lagerlokal.

Robotar tar över de trista jobben

Lager & terminal. Det handlar om designade flöden, anpassade efter verksamheten, beskrivet teoretiskt. I praktiken rör sig förarlösa truckar över ett gigantiskt lagergolv och tömmer sopkärl eller kör fram stålburar. När Postnord TPL införde lösningen med robotar var den helt ny och fanns ingen annanstans i landet.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Kultur
Det ska löna sig att välja gröna alternativ, som kollektivtrafik framför bil och tåg framför flyg. Men flyget har länge premierats på tågets bekostnad, ansåg en stor del av deltagarna i medborgarrådet som tog fram två olika förslag på en tuffare och en mildare form av flygskatt.

”Nästa generation ska känna hopp”

Klimatdebatt. ”Det ska vara enkelt att göra rätt och kostsamt att göra fel – en balans mellan morot och piska är nödvändig för att klimatmålen ska nås”. Det uttalandet enades Sveriges första nationella medborgarråd om klimatet att ge landets politiker. Plus flera långtgående förslag.