Projekt för bättre ordning i taxibranschen startar
Taxi. Nu är taxiprojektet i gång. Fem uppsökare gör sig beredda att söka upp chaufförer och företag landet runt. Syftet är att rekrytera fler medlemmar, få i gång facklig verksamhet och teckna fler kollektivavtal.
Näst sista veckan i september samlades Transports uppsökare och projektledning för tre dagars uppstart och utbildning i Stockholm.
– Vi vill medvetandegöra problemen, förändra och skapa bättre ordning i taxibranschen men också stärka den fackliga verksamheten bland chaufförerna, säger projektledare och ombudsman Mats H Andersson.
Projektet kom till på begäran av taxidelegationen efter senaste avtalsrörelsen och bifall från förbundsstyrelsen. Det pågår från och med den 20 september till och med den 30 juli 2022.
Projektet vilar också på tio förändringsförslag som togs fram i en taxirapport 2019. De handlar om att skapa ett hållbart resande inom persontransporter i hela samhället. Att kör- och vilotidsregler motsvarande dem som finns inom den tunga trafiken ska införas. Liksom att taxibranschen ska regleras och etableringskontroll införas.
– Mest överetablering ser vi i storstäderna medan servicen och tillgången på taxi behöver öka betydligt på landsbygden, säger Mats H Andersson.
Uppsökaren Peter Lindberg från avdelning 88 Dalarna har jobbat både som chaufför och åkare. Han har upplevt tiden före avregleringen och tillägger:
– I dag får du inte tag i en taxibil på landsbygden. Alla chaufförer kör samhällsbetalda resor.
Men Svenska Taxiförbundet hävdar att det är brist på taxiförare efter pandemin när många åkerier slagits ut och beställningscentralerna önskar sig fler?
– Man hör inget i medierna om att det saknas taxibilar. Vinnarna i dagens avreglerade system är beställningscentralerna som hela tiden vill ha fler taxibilar. I dag har över 100 000 personer taxiförarlegitimation i Sverige, men bara omkring 78 000 av dem har aktiva leg. Då råder det ingen brist. Det är de dåliga arbetsvillkoren som gör att så få vill arbeta, säger Mats H Andersson.
Ytterligare förändringar i Transports tiopunkts-program tar upp problemområdet upphandlingar.
– Vi ska ta fram ett arbetssätt om hur vi som förbund framöver kan arbeta med upphandlingar och göra dem mer arbetarvänliga, säger utredaren Sirin Celik som också sitter i projektledningen.
Mats H Andersson fyller i:
– Vi vill ha kvalitetsupphandlingar inte att upphandlarna bara går på lägsta pris.
De fem uppsökare som Transport rekryterat från olika lokalavdelningar kommer att arbeta inom olika delar av landet. Uppsökaren Jonathan Zidén har lång erfarenhet från taxibranschen och kommer från avdelning 32 Mellersta Norrland.
– Jag hoppas kunna bidra till förändringar så att både företag och chaufförer får bättre villkor. Arbetet upptar så stor del av ditt liv och du kan inte bara leva för att arbeta, säger han.
Uppsökaren Elias Jobran är lastare inom flyget med lång facklig erfarenhet av medlemsvärvning. Han kommer att jobba inom Stockholmsområdet och talar också arabiska.
Hur ska ni nå fram till ibland skeptiska chaufförer?
– Genom information och utbildning. Det gäller att utbilda förare om deras rättigheter och skyldigheter i samhället så att de får lättare att anpassa sig, säger han.
Uppsökaren och färdtjänstföraren Viktor Petrov har länge jobbat fackligt i Linköping, men kommer att rikta in sig på förare längs Västkusten. Med rötterna i före detta Jugoslavien talar han en rad Balkanspråk.
– Det ska inte finnas företag utan kollektivavtal och inga arbetsplatser utan fackliga företrädare, säger han.
Uppsökaren Jon Wall är sopgubbe och kommer att arbeta i Malmöområdet.
– Jag bidrar med nya ögon och jag tror det kan vara en tillgång, säger han.
Projektledare Mats Andersson hakar på:
– Visst, möter du en chaufför som jobbar tretton timmar om dagen sex dagar i veckan och säger att så är det i taxinäringen kan du svara: Men så behöver det inte vara. Vi vill rensa i taxibranschen och med det menar vi, rensa bort de oseriösa aktörerna.