Projekt för en sundare åkeribransch

Vid årsskiftet drar Transport i gång ett åkeriprojekt. Syftet är skapa opinion, bygga kontaktnät och försöka få stopp på ”avarterna” inom transportbranschen.

Efter beslut i förbundsstyrelsen är det nu bestämt att projektet kommer att löpa mellan den 1 januari 2015 och den 1 juli 2016.

Lokalombudsman Tommy Jonsson på Transports avdelning 20 i Jönköping är en av två, som kommer att hålla i trådarna. Exakt hur arbetet kommer att läggas upp är för tidigt att uttala sig om, förklarar han.

– Vad jag kan säga är att det redan finns ett kontaktnät med svenska och utländska chaufförer och olika myndigheter. Men det behöver utvecklas, särskilt gentemot myndigheterna.

Tommy Jonsson lyfter fram Skattemyndigheten och media som de främsta ”vapnen” i kampen mot lagbrotten inom åkerinäringen.

– När det gäller till exempel klampning av fordon och övriga frågor kring cabotage så är bollen redan i rullning. Nu behöver vi ta ett steg till. De som vill runda cabotagereglerna hittar hela tiden nya kryphål. För att komma åt det behöver vi kanske jobba fackligt över gränserna.

Jonsson riktar särskilt strålkastarna mot grannlandet Danmark.

– I södra Sverige har vi nu många chaufförer från Rumänien som kör i Danmark, Norge och Sverige. De är anställda av rumänska åkerier, som kör för speditörer i Danmark. På så sätt blir verksamheten ständigt gränsöverskridande och företagen slipper ifrån cabotagereglerna för tillfälliga inrikestransporter, anmärker Jonsson.

Han ser samma mönster bland förare från Tjeckien.

I sällskap med en rumänsk chaufför, anställd i Sverige, brukar Tommy Jonsson söka upp utrikesförarna på Eurostop i Jönköping.

– Rumänerna vi pratat med säger att de är hemma två gånger per år och får 200 euro i lagstadgad lön, plus elva kronor i milersättning. En del har jobbat på det sättet i tre år.

Transport har möjlighet att driva olika ärenden i rättsliga instanser. Det är komplicerat och tidskrävande, så det måste Transport ta ställning till, påpekar Tommy Jonsson.

– Det gäller att ta fram lämpliga verktyg för branschen. Det här arbetet gynnar inte bara Transports medlemmar utan även åkeriföretagen. Det blir en stor utmaning, eftersom det finns hur mycket som helst att göra!

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Ett matbud levererar thaimat från en krog på Möllevångstorget i Malmö. Han är inte en av dem som intervjuats i artikeln. Foto: John Antonsson

EU-direktivet om plattformsarbete ska införas

Gigarbetare. Nu blir det nya EU-direktivet om plattformsarbete verklighet. Både ministerrådet och EU-parlamentet kommer i dagarna att skriva under det definitiva förslaget.

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.