Protester för bättre villkor i flera länder

Runt om i Europa har det hållits manifestationer för schysta villkor på vägarna under lördagen. Transportarbetarens reporter följde med demonstrationståget genom Stockholm.

I Göteborg, Helsningborg och Stockholm. I Norge, Danmark, Tyskland, Italien och Spanien. Runt om i Europa och på flera orter i Sverige har arga transportarbetare samlats för att protestera mot de dåliga villkoren för yrkeschaufförer och mot den illegala inrikestrafiken.

Megafonen:
– Vad vill vi ha?
Tåget:
– Schysta villkor!

I Stockholm samlades demonstranterna vid Norrtull och tågade sedan Sveavägen söderut till Sergels torg. Många förbipasserande lördagsflanörer tittade nyfiket på tåget och några skateboardkillar hojtade glatt med när demonstrationståget i kör svarade megafonen.

Megafonen:
– Ordning och reda…
Tåget:
– På svenska vägar!

Röda fanor, solsken och en lastbil
Drygt hundra personer tågade efter en långsamt rullande lastbil genom huvudstadens centrala delar. Banderoller och röda fanor vajande i den stundtals rätt hårda vinden. I täten gick tre Transportare från Uppsalaavdelningen och i tåget fanns även tillresta representanter från Gävle och Borlänge. Och det var inte bara lastbilschaufförer som marscherade genom Stockholm, även taxichuafförerer, väktare och terminalarbetare tågade i solidaritet.

Megafonens tredje slagordet för dagen: ”stoppa den olagliga cabotagetrafiken” (där tåget skulle svara samma sak) visade sig dock snabbt ha lite för många stavelser för att bli riktigt slagkraftigt. En värmande majsol och många nyfikna blickar höll dock humöret på topp.

Väl framme vid Sergels torg talade bland annat Johan Danielsson, som kandiderar för socialdemokraterna till EU-parlamentet och stöds av sex LO-förbund, bland annat Transport.
– Vi måste ha ordning och reda på arbetsmarknaden och på våra vägar. Svenska kollektivavtal ska gälla för alla som jobbar i Sverige. Punkt slut.

Att bekämpa brott genom att göra dem lagliga
Johan Danielsson är besviken på EU-kommissionär Siim Kallas, med ansvar för transportfrågor i EU, som han hävdar vill lösa problemen med den olagliga inrikestrafiken genom att helt enkelt göra den laglig.
– Ja, det är ju en väldigt effektiv brottsbekämpning, sa han ironiskt och skakade på huvudet.

Vänsterbonus
Dessutom dök vänsterledaren Jonas Sjöstedt oannonserat upp som en bonus och fick låna mikrofonen några minuter.
– Vi vill inte att Sverige ska vara ett land där man utnyttjar utländsk arbetskraft och där utländska chaufförer tvingas sova i sina hytter natt efter natt och arbeta under dåliga villkor. Vi kräver kollektivavtal, det är en handling av solidaritet, sa Jonas Sjöstedt (V).

Han sa att det nu finns en historisk chans att slå Fredrik Reinfeldt i två val i rad (både i Europaparlamentsvalet i maj och i Riksdagsvalet i september) och varnade för den främlingsfientliga retoriken.
– Det finns två sätt att se på dessa missförhållanden. Antingen kan man skylla på andra, det är rasisternas väg. Eller så kan man bry sig om fackliga rättigheter.

Alltför låga priser slår mot vägens riddare
Ulf Persson, ombudsman på Transports förbundskontor menade att huvudproblemet är att priset på transporttjänster.
– I dag lönar det sig att köpa in dessa tjänster från låglöneländer. Vad vi kräver är regler som hindrar social dumpning.

Han kallade problemet med falska egenföretagare i branschen ”ett skadedjur” och menar att bemanningsföretag är ett annat problem, därför gäller det nu att prioritera att organisera de bemanningsanställda fackligt.
– Jag efterlyser en regering som tar Transports frågor på allvar. Vi vill se sund konkurrens, så vi åter kan bli vägens riddare.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Ett matbud levererar thaimat från en krog på Möllevångstorget i Malmö. Han är inte en av dem som intervjuats i artikeln. Foto: John Antonsson

EU-direktivet om plattformsarbete ska införas

Gigarbetare. Nu blir det nya EU-direktivet om plattformsarbete verklighet. Både ministerrådet och EU-parlamentet kommer i dagarna att skriva under det definitiva förslaget.

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.