Protester för bättre villkor i flera länder
Runt om i Europa har det hållits manifestationer för schysta villkor på vägarna under lördagen. Transportarbetarens reporter följde med demonstrationståget genom Stockholm.
I Göteborg, Helsningborg och Stockholm. I Norge, Danmark, Tyskland, Italien och Spanien. Runt om i Europa och på flera orter i Sverige har arga transportarbetare samlats för att protestera mot de dåliga villkoren för yrkeschaufförer och mot den illegala inrikestrafiken.
Megafonen:
– Vad vill vi ha?
Tåget:
– Schysta villkor!
I Stockholm samlades demonstranterna vid Norrtull och tågade sedan Sveavägen söderut till Sergels torg. Många förbipasserande lördagsflanörer tittade nyfiket på tåget och några skateboardkillar hojtade glatt med när demonstrationståget i kör svarade megafonen.
Megafonen:
– Ordning och reda…
Tåget:
– På svenska vägar!
Röda fanor, solsken och en lastbil
Drygt hundra personer tågade efter en långsamt rullande lastbil genom huvudstadens centrala delar. Banderoller och röda fanor vajande i den stundtals rätt hårda vinden. I täten gick tre Transportare från Uppsalaavdelningen och i tåget fanns även tillresta representanter från Gävle och Borlänge. Och det var inte bara lastbilschaufförer som marscherade genom Stockholm, även taxichuafförerer, väktare och terminalarbetare tågade i solidaritet.
Megafonens tredje slagordet för dagen: ”stoppa den olagliga cabotagetrafiken” (där tåget skulle svara samma sak) visade sig dock snabbt ha lite för många stavelser för att bli riktigt slagkraftigt. En värmande majsol och många nyfikna blickar höll dock humöret på topp.
Väl framme vid Sergels torg talade bland annat Johan Danielsson, som kandiderar för socialdemokraterna till EU-parlamentet och stöds av sex LO-förbund, bland annat Transport.
– Vi måste ha ordning och reda på arbetsmarknaden och på våra vägar. Svenska kollektivavtal ska gälla för alla som jobbar i Sverige. Punkt slut.
Att bekämpa brott genom att göra dem lagliga
Johan Danielsson är besviken på EU-kommissionär Siim Kallas, med ansvar för transportfrågor i EU, som han hävdar vill lösa problemen med den olagliga inrikestrafiken genom att helt enkelt göra den laglig.
– Ja, det är ju en väldigt effektiv brottsbekämpning, sa han ironiskt och skakade på huvudet.
Vänsterbonus
Dessutom dök vänsterledaren Jonas Sjöstedt oannonserat upp som en bonus och fick låna mikrofonen några minuter.
– Vi vill inte att Sverige ska vara ett land där man utnyttjar utländsk arbetskraft och där utländska chaufförer tvingas sova i sina hytter natt efter natt och arbeta under dåliga villkor. Vi kräver kollektivavtal, det är en handling av solidaritet, sa Jonas Sjöstedt (V).
Han sa att det nu finns en historisk chans att slå Fredrik Reinfeldt i två val i rad (både i Europaparlamentsvalet i maj och i Riksdagsvalet i september) och varnade för den främlingsfientliga retoriken.
– Det finns två sätt att se på dessa missförhållanden. Antingen kan man skylla på andra, det är rasisternas väg. Eller så kan man bry sig om fackliga rättigheter.
Alltför låga priser slår mot vägens riddare
Ulf Persson, ombudsman på Transports förbundskontor menade att huvudproblemet är att priset på transporttjänster.
– I dag lönar det sig att köpa in dessa tjänster från låglöneländer. Vad vi kräver är regler som hindrar social dumpning.
Han kallade problemet med falska egenföretagare i branschen ”ett skadedjur” och menar att bemanningsföretag är ett annat problem, därför gäller det nu att prioritera att organisera de bemanningsanställda fackligt.
– Jag efterlyser en regering som tar Transports frågor på allvar. Vi vill se sund konkurrens, så vi åter kan bli vägens riddare.