Protester med lastbil – mot villkoren i åkeribranschen
På lördag förmiddag väntar en annorlunda syn i Göteborg. Då rullar en kortege med 30 lastbilar från Stenaterminalen mot Götaplatsen. Chaufförer, åkare och och sympatisörer kommer gemensamt att visa sin ilska över situationen i åkeribranschen.
Fack och arbetsgivare protesterar tillsammans och när gångare och fordon gör halt vid Götaplatsen kommer bland annat Transports förbundsordförande Lars Lindgren och Sveriges Åkeriföretags vd Johan Lindström att hålla tal.
En av arrangörerna är Transports avdelning 3 och förare och åkare från olika håll i landet väntas sluta upp. Från Transports Malmöavdelning 12 kommer en busslast med transportare från Skåneregionen, berättar lokala ordföranden Kenneth Pettersson:
– Dumpningen av löner och villkor inom åkeribranschen är ett mycket allvarligt problem. Det här är en viktig angelägenhet för oss alla, så jag hoppas att många sluter upp, inte minst åkerichaufförer, säger han.
Bussen är nästan fullbokad, men än finns det några platser kvar, om fler vill haka på (se nedan).
Fjärrbilsföraren Freddy Welle från Landvetter är en av initiativtagarna. Men varken han eller Transports avdelningsordförande i Göteborg, Patrik Ljunggren, vågar sia om hur många sympatisörer som kan sluta upp.
– Jag skulle kunna gissa på 300 personer, men det kan bli många fler. Man vet aldrig, det är jultid… Får vi med 200-300 personer så kan vi vara jättenöjda, säger Patrik Ljunggren.
Götaplatsen är klassisk mark för arbetarrörelsen, påpekar han, och tillägger:
– Vi vill uppmärksamma både allmänheten och makthavarna på den akuta kris som den svenska åkerinäringen befinner sig i. Utländska chaufförer utnyttjas för slavlöner och seriösa svenska företag och åkare slås ut av aktörer, som använder social dumpning som konkurrensmedel.
Freddy Welle är aktiv inom den så kallade Schysta-villkor-kampanjen, där åkerier som tecknar och följer kollektivavtal märks ut med dekaler på bilarna.
– Jag fick positivt stöd för demonstrationen på Nordiska Transportarbetarkonferensen i Norge förra helgen. Skatteverkets krav på 10,5 miljoner mot Andreassons åkeri känns också som ett ljus i mörkret nu när åkerierna säger upp folk och många chaufförer har det svårt.
Skatteverket godkände inte Andreassons upplägg med polska egenföretagare vid ratten 2010. Inom facket kallas de ”falska F-skattare” eftersom chaufförerna saknar svenska F-skattesedlar och varken har betalat skatt eller sociala avgifter i hemlandet eller Sverige.
I inledningen av planeringen talade Freddy Welle om 15 bilar, men nu blir det 30 fordon som startar vid Stena Danmarksterminalen klockan 11.00 på lördag den 1 december. De kör mot Stora teatern, där de gående demonstranterna ansluter någon kvart senare. Allt från dragbilar till grus-, kran- och linjebilar kommer att synas på gatorna.
– Jag tror mycket på det här. Vi är många som hoppas att manifestationen ska ha effekt. Det sista vi förlorar är hoppet. Det gäller att vi gemensamt visar vår avsmak för den horribla situationen som råder inom åkeribranschen, där fler och fler blir arbetslösa varje dag, menar Freddy Welle.
En som inte jobbar som åkerichaufför, men kommer att delta i marschen ändå är bemanningsanställda Pernilla Tidvall.
– Vi måste stötta varandra inom Transport. Vi jobbar ju alla för bättre villkor inom arbetslivet och då är det viktigt att engagera sig, även om man arbetar i en annan bransch. Det handlar om allas lika värde och jag förväntar mig stöd från andra om vi gör någon typ av aktion inom bemanning. Ju fler vi är, desto starkare intryck gör vi, säger hon.
Fotnot. Mer om Malmöavdelningens bussresa finns att läsa på www.transport.se. Gå till ”din avdelning”, högt upp till höger på webben. Eller ring till avdelning 12 på tel 010-480 32 62 eller 010-480 30 12. Information finns också på Göteborgsavdelningens webbsida, även den under ”din avdelning”.