Massimo Mazza
Close
För Massimo Mazza, facklig representant på ett av hamnföretagen i Livorno, är det oförklarligt att en del arbetare måste betala för att få arbeta.
Close

Protester mot covidpass i italienska hamnar

Internationellt. Nu är det obligatoriskt att ha ett covidpass för att jobba i Italien. Det är hamnarbetarna som går i täten för protesterna mot det och under passets första dag var hamnarna fulla av möten och demonstrationer.

En grupp fackmedlemmar samlas utanför hamnkontoret i Livorno. De är här för att protestera mot införandet av det gröna passet. För att få det måste du vara antingen vaccinerad, ha haft covid för mindre än sex månader sedan eller ha gjort en test de senaste två dagarna.

– Vi är inte emot vaccinet i sig, utan denna protest gäller helt och hållet det gröna passet. Vi anser att alla arbetare borde ha rätt till gratis tester, men främst är det avsaknaden av information som vi vänder oss mot, förklarar Massimo Mazza, som är facklig representant på ett av företagen i hamnen.

– I hamnarna finns ju inte bara de anställda på företagen, utan det kommer ständigt folk från hela världen. Hur företagen har tänkt hantera det är det ingen som kan berätta för oss, fortsätter han.

Den som inte vill vaccinera sig måste vara beredd att lägga ut närmare två tusen kronor per månad för testerna. Om de lyckas hitta någon, för det finns inte tillräckligt med testkapacitet för alla som ska jobba.

– Jag har inte fått någon tid för testning och är tvungen att stanna hemma från jobbet i dag. Vare sig jag eller min fru har vaccinerat oss, och det kommer att kosta oss mer än vi har råd med, förklarar en av mötesdeltagarna för Transportarbetaren.

En av kollegorna, som vaccinerat sig, säger sig vara solidarisk med honom.

– Det här passet tillåter de högavlönade att köpa sig fria. Därför har det ingenting med hälsoskäl att göra. De som inte kan vaccinera sig slipper att testa sig, men de är väl lika smittsamma som andra? konstaterar han.

Detta är några av anledningarna till att hamnarbetarna i Italiens största hamn Trieste, på gränsen mot Slovenien, ordnade en protest med närmare tio tusen deltagare under fredagen. Större delen av dem var hamn- och transportarbetare från hela Italien.

– Vi vill inte kriga mot regeringen. Däremot anser vi att detta är ett hårt slag mot valfriheten och mot ekonomin hos familjer som i många fall redan drabbats hårt av pandemin. Vi kommer att fortsätta vår protest så länge det gröna passet finns kvar, förklarar ledaren för protesten, Stefano Puzzer (som deklarerat att han själv vaccinerat sig och alltså inte strider för egen sak).

Fler blockader

Även hamnen i Genua blockerades delvis under fredagen, och det blev långa köer av lastbilar som inte kunde komma in på hamnområdet. Från de andra stora hamnarna rapporteras protester, men inga stopp för in- och utgående trafik.

Inrikesministeriet har vädjat till företagen inom hamnarna att betala för arbetarnas tester. Något som går helt emot regeringens officiella linje, att alla som inte vill vaccinera sig måste stå för kostnaderna.

– Om detta är ett instrument för att höja säkerheten när det gäller arbetarnas hälsa, då förstår jag inte varför vi måste betala själva. Det gör vi ju inte med andra skyddsåtgärder. Många yrkeskategorier har dessutom jobbat under hela pandemin, ofta utan några som helst extra skydd, utan att få mer betalt för det, och nu måste en del av dem betala för att jobba, säger Massimo Mazza och skakar på huvudet.

Det finns inga säkra siffror på hur många som är ovaccinerade inom den arbetsföra befolkningen, men de flesta anser att det handlar om mellan tre och fyra miljoner personer. Testkapaciteten i Italien är högst en miljon per dag.

Ingen får komma in på en italiensk arbetsplats utan covidpass, även om hen inte är anställd. Det gäller även till exempel utländska lastbilschaufförer som ska lasta av.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Nytt bolag tar över fordonsterminalen i Göteborg

Hamn. Wallenius Wilhelmsen tar över fordonsterminalen i Göteborgs hamn efter Logent. Kontraktet gäller för 12 år och börjar gälla februari 2026. Transportarbetareförbundet kommer att hävda övergång av verksamhet för att skydda hamnarbetarnas anställningar.

Strejkande hamnarbetare med solhatt sitter med plakat på campingstol

Hamnkonflikt i USA tillfälligt avblåst

Hamn. Motstånd mot nya automatiserade system har länge skapat strid i hamnarna längs den amerikanska östkusten. Fack och arbetsgivare har dock träffat en preliminär överenskommelse och det akuta strejkhotet är över – för tillfället.

Jan "Kirre" Kirkhaug. Bemanningsanställd lastbilsförare. Foto: Justina Öster

Mer ledigt och rätt lön viktigt för inhyrda

Avtal 2025. Fler semesterdagar, stabila scheman som ger ett liv utanför jobbet och att lönen räknas rätt på arbetsplatsen man är uthyrd till. Det var några av frågorna som diskuterades på avtalsrådet för bemanningsanställda inför nästa års avtalsrörelse.

Flera krav på Renova efter dödsolycka

Arbetsmiljö. Renova måste ha bättre rutiner och instruktioner. Det är några av de krav som Arbetsmiljöverket ställer på företaget efter den arbetsplatsolycka där Lars-Ingemar Krook omkom förra året.

Det våras för miljözonen

Trafikpolitik. Efter flera turer i domstol har förvaltningsdomstolen sagt ja till att införa en miljözon i centrala Stockholm. Om det går enligt plan görs det nu i vår.

Lastbil på väg

Polisen fokuserar på yrkestrafik

Vägtrafik. Den här veckan pågår en av Polisens trafikveckor. Det betyder extra fokus på kontroll av yrkestrafiken i hela landet.

Skattefusk för 100 miljoner kronor inom åkeribranschen

Åkeri. Totalt 100 miljoner kronor som skulle ha betalats in i skatt. Det upptäckte Skatteverket när man kontrollerade landets åkerier under 2021 till och med 2024. Lejonparten gäller fusk och fel kring löner och arbetsgivaravgifter som inte redovisats.

Regeringen: Strängare regler för arbetslösa

Arbetslöshet. (UPPDATERAD) Stramare regler och hårdare sanktioner för den som inte följer reglerna. Den inriktningen på arbetslöshetsförsäkringen annonserar regeringen. "Trist, men inte oväntat att regeringen fokuserar på att misstänkliggöra arbetslösa som arbetsovilliga och smitare."

Uppdrag Transportombud
Linnea Hammarqvist, Patrik Nilsson och Ida Hallberg utanför Scania där Avarn Security tog över bevakningsuppdraget sommaren 2024. Och där Ida klev in som Transportombud. Foto: Lilly Hallberg

Fackets ombud på golvet

Fackligt arbete. Till Ida Hallberg vände sig kollegorna med förtroende i en turbulent tid. Som ombud tog hon frågor vidare direkt, kom tillbaka med info. Och skapade närhet till facket på arbetsplatsen.

Arbetsförmedlingen Malmö

Nu ökar varslen inom transportbranschen

Arbetslöshet. I december ökade antalet inskrivna på Arbetsförmedlingen. Samtidigt pekar varselsiffrorna inom transportområdet kraftigt uppåt.

Tydliga rutiner krävs för säkra gripanden

Bevakning. I början av december 2024 avled en väktare, som anslöt för att hjälpa två ordningsvakter vid ett krogbråk i Gamla stan i Stockholm. Omständigheterna kring hans död är oklara och utreds. Men hur bör man som väktare agera i liknande situationer?

Miljöarbetare bra på att stoppa jobb vid halka

Arbetsmiljö. I januari har det varit flera fall med svår halka runtom landet. I flera kommuner har villaägare ilsknat till då soporna inte hämtats i tid. Men det finns ett skäl till att sopbilarna har stått still.

The Course Starting Point

Utbildning. Här börjar det – Startpunkten på engelska är en chans för fler att få en introduktion till den egna fackföreningen.