Massimo Mazza
Close
För Massimo Mazza, facklig representant på ett av hamnföretagen i Livorno, är det oförklarligt att en del arbetare måste betala för att få arbeta.
Close

Protester mot covidpass i italienska hamnar

Internationellt. Nu är det obligatoriskt att ha ett covidpass för att jobba i Italien. Det är hamnarbetarna som går i täten för protesterna mot det och under passets första dag var hamnarna fulla av möten och demonstrationer.

En grupp fackmedlemmar samlas utanför hamnkontoret i Livorno. De är här för att protestera mot införandet av det gröna passet. För att få det måste du vara antingen vaccinerad, ha haft covid för mindre än sex månader sedan eller ha gjort en test de senaste två dagarna.

– Vi är inte emot vaccinet i sig, utan denna protest gäller helt och hållet det gröna passet. Vi anser att alla arbetare borde ha rätt till gratis tester, men främst är det avsaknaden av information som vi vänder oss mot, förklarar Massimo Mazza, som är facklig representant på ett av företagen i hamnen.

– I hamnarna finns ju inte bara de anställda på företagen, utan det kommer ständigt folk från hela världen. Hur företagen har tänkt hantera det är det ingen som kan berätta för oss, fortsätter han.

Den som inte vill vaccinera sig måste vara beredd att lägga ut närmare två tusen kronor per månad för testerna. Om de lyckas hitta någon, för det finns inte tillräckligt med testkapacitet för alla som ska jobba.

– Jag har inte fått någon tid för testning och är tvungen att stanna hemma från jobbet i dag. Vare sig jag eller min fru har vaccinerat oss, och det kommer att kosta oss mer än vi har råd med, förklarar en av mötesdeltagarna för Transportarbetaren.

En av kollegorna, som vaccinerat sig, säger sig vara solidarisk med honom.

– Det här passet tillåter de högavlönade att köpa sig fria. Därför har det ingenting med hälsoskäl att göra. De som inte kan vaccinera sig slipper att testa sig, men de är väl lika smittsamma som andra? konstaterar han.

Detta är några av anledningarna till att hamnarbetarna i Italiens största hamn Trieste, på gränsen mot Slovenien, ordnade en protest med närmare tio tusen deltagare under fredagen. Större delen av dem var hamn- och transportarbetare från hela Italien.

– Vi vill inte kriga mot regeringen. Däremot anser vi att detta är ett hårt slag mot valfriheten och mot ekonomin hos familjer som i många fall redan drabbats hårt av pandemin. Vi kommer att fortsätta vår protest så länge det gröna passet finns kvar, förklarar ledaren för protesten, Stefano Puzzer (som deklarerat att han själv vaccinerat sig och alltså inte strider för egen sak).

Fler blockader

Även hamnen i Genua blockerades delvis under fredagen, och det blev långa köer av lastbilar som inte kunde komma in på hamnområdet. Från de andra stora hamnarna rapporteras protester, men inga stopp för in- och utgående trafik.

Inrikesministeriet har vädjat till företagen inom hamnarna att betala för arbetarnas tester. Något som går helt emot regeringens officiella linje, att alla som inte vill vaccinera sig måste stå för kostnaderna.

– Om detta är ett instrument för att höja säkerheten när det gäller arbetarnas hälsa, då förstår jag inte varför vi måste betala själva. Det gör vi ju inte med andra skyddsåtgärder. Många yrkeskategorier har dessutom jobbat under hela pandemin, ofta utan några som helst extra skydd, utan att få mer betalt för det, och nu måste en del av dem betala för att jobba, säger Massimo Mazza och skakar på huvudet.

Det finns inga säkra siffror på hur många som är ovaccinerade inom den arbetsföra befolkningen, men de flesta anser att det handlar om mellan tre och fyra miljoner personer. Testkapaciteten i Italien är högst en miljon per dag.

Ingen får komma in på en italiensk arbetsplats utan covidpass, även om hen inte är anställd. Det gäller även till exempel utländska lastbilschaufförer som ska lasta av.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Nytt bolag tar över fordonsterminalen i Göteborg

Hamn. Wallenius Wilhelmsen tar över fordonsterminalen i Göteborgs hamn efter Logent. Kontraktet gäller för 12 år och börjar gälla februari 2026. Transportarbetareförbundet kommer att hävda övergång av verksamhet för att skydda hamnarbetarnas anställningar.

Strejkande hamnarbetare med solhatt sitter med plakat på campingstol

Hamnkonflikt i USA tillfälligt avblåst

Hamn. Motstånd mot nya automatiserade system har länge skapat strid i hamnarna längs den amerikanska östkusten. Fack och arbetsgivare har dock träffat en preliminär överenskommelse och det akuta strejkhotet är över – för tillfället.

Jan "Kirre" Kirkhaug. Bemanningsanställd lastbilsförare. Foto: Justina Öster

Mer ledigt och rätt lön viktigt för inhyrda

Avtal 2025. Fler semesterdagar, stabila scheman som ger ett liv utanför jobbet och att lönen räknas rätt på arbetsplatsen man är uthyrd till. Det var några av frågorna som diskuterades på avtalsrådet för bemanningsanställda inför nästa års avtalsrörelse.

Avtal 2025
Illustration löneförhandling. Illustration: Shutterstock

Transport och arbetsgivarna växlade lönekrav

Löner. Transport och Transportföretagen har växlat avtalskrav. Transport kräver 4,5 procent i löneökning i ett ettårigt avtal. Arbetsgivarparten avfärdar avtalskraven.

S kräver att regeringen agerar mot taxifusk

Apptaxi. Socialdemokraterna vill ta tag i fusket och lönedumpningen i taxibranschen. De vill se en "task force" som jobbar gemensamt mot fusket. På lång sikt vill de se tuffare regler och en utredning om avregleringen av taximarknaden.

Självmord vanligare i vissa yrkesgrupper

Medicin. Manliga arbetare inom transport och renhållning tillhör yrkesgrupper med kraftigt förhöjd risk för självmordsbeteende. Det visar en studie från Sahlgrenska akademin vid Göteborgs universitet.

Nytt bolag tar över fordonsterminalen i Göteborg

Hamn. Wallenius Wilhelmsen tar över fordonsterminalen i Göteborgs hamn efter Logent. Kontraktet gäller för 12 år och börjar gälla februari 2026. Transportarbetareförbundet kommer att hävda övergång av verksamhet för att skydda hamnarbetarnas anställningar.

Strejkande hamnarbetare med solhatt sitter med plakat på campingstol

Hamnkonflikt i USA tillfälligt avblåst

Hamn. Motstånd mot nya automatiserade system har länge skapat strid i hamnarna längs den amerikanska östkusten. Fack och arbetsgivare har dock träffat en preliminär överenskommelse och det akuta strejkhotet är över – för tillfället.

Medicinska krav för körkort vid adhd utreds

Yrkesförare. Personer med neuropsykiatriska diagnoser som adhd och autism har länge kämpat med krångel, långa väntetider och dyra läkarintyg för att få börja köra. Privat och professionellt. Nu ska Transportstyrelsen se över de medicinska kraven för körkortstillstånd.

Taxitomten Zyaa Nasser. Foto: Privat

Taxitomten tar sitt uppdrag på stort allvar

God jul! På julafton jobbar taxiföraren Zyaa Nasser som tomte. För honom är det en höjdpunkt på året. – Jobbet gör så många glada, jag dör för det här jobbet, säger han.

Hård kritik mot färdtjänst utan kollektivavtal

Servicetrafik. Nya systemets korta körtider i kombination med taxiföretag som inte tecknar kollektivavtal – katastrof för förarna som kör skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst. Nu kommer åter skarp kritik mot hur upphandlad trafik drivs i Region Gävleborg.

Betalning i förskott på Folksam

Försäkring. (UPPDATERAD) Som medlem i Transport har du hemförsäkring via Folksam. Har du kompletterat med boendeförsäkring för din bostadsrätt eller villa kommer du att få två räkningar i tät följd vid årsskiftet.

Mer ledigt och rätt lön viktigt för inhyrda

Avtal 2025. Fler semesterdagar, stabila scheman som ger ett liv utanför jobbet och att lönen räknas rätt på arbetsplatsen man är uthyrd till. Det var några av frågorna som diskuterades på avtalsrådet för bemanningsanställda inför nästa års avtalsrörelse.

Arbetsförmedlingen Malmö

AF:s nyårsprognos – ökad arbetslöshet 2025

Jobb. I en ny rapport spår Arbetsförmedlingen att arbetslösheten ökar också under 2025. Trots ökad arbetslöshet uppger många arbetsgivare att det är svårt att rekrytera personal.

Ronnie Persson är skyddsombud och färdtjänstförare i Filipstad. Foto: Lilly Hallberg

Efter debattinlägg: Äntligen kollektivavtal!

Servicetrafik. När ett ökänt bolag åter vann Region Värmlands upphandlingen i oktober skrev färdtjänstföraren och skyddsombudet Ronnie Persson själv om situationen. Den 1 november tecknade bolaget ett centralt avtal.

Avtal 2025
Mats Eriksson, väktare Karlstad Värmlandsavd avtalsrådet 2025

Beredda att strejka – om det behövs

Bevakning. En klar majoritet av de bevakningsanställda medlemmarna inom Transports avdelning 6 i Värmland är beredda att gå ut i strejk – om förbundet skulle tvingas varsla om det inför ett nytt kollektivavtal 2025.

Nobelpristagare om framtidens arbetsmarknad

Ekonomi. Kunskap är makt också när det gäller automation och AI. Det var ett av budskapen från Nobelpristagaren Daron Acemuglo till fackföreningsrörelsen när han dagen efter prisutdelningen talade inför en fullsatt sal på ABF-huset i Stockholm.