Protesterna fortsätter – även på motorvägen

Aktionen "Här stannar Sverige" fortsätter. I dag, måndag, stod lastbilar med tända varningsblinkers på rad längs E4:an norr om Stockholm. – Gensvaret är enormt. Vi har till och med fått sympatier från Australien, säger Johan Kullgren, en av initiativtagarna bakom protesten.

I mer än en vecka har tusentals chaufförer och åkare stannat vid vägkanten två gånger per dygn. Aktionen är tänkt att pågå fram till jul och riktas mot de ojämlika konkurrensvillkor som präglar hela åkerinäringen.

Strax före lunch stod ett tiotal lastbilar parkerade vid Stora Wäsby rastplats, norr om Stockholm. Drygt hälften av dem var utlandsregistrerade dragbilar, som av lättbegripliga skäl inte deltog i manifestationen.

När Transportarbetaren knackade på bland 24-meterekipagen blev gensvaret blandat. En man som körde maskintrailer sa:

– Nä, det där skiter jag i. Jag har bara vanlig rast.

Lika illa gick det i den brandgula lastbil som transporterar material i så kallade Big Bags. Bilen var svenskregistrerad, men chauffören kom från Polen och kände inte till ”Här stannar Sverige”.

Föraren i Mergols tankbil hade stannat en bit ned på påfartsrampen mot E4:an. Han stödjer aktionen helhjärtat:

– Det måste hända något nu. Spelreglerna är orättvisa. Vi som kör tankbil är extra utsatta när polisen gör sina kontroller. Minsta fel leder till böter. Då är det extra viktigt att alla förare behandlas lika, oavsett var man kommer från.

Åkaren Johan Kullgren har blivit lite en av talesman för kampanjen. Han konstaterar att stödet hela tiden växer.

– Politikerna måste agera. Vi måste få lagändringar som säkerställer att det blir lika villkor på vägarna. Jag förstår inte hur Sverige kan acceptera att det kommit chaufförer hit och jobbar under slavliknande förhållanden.

En stor fråga för kampanjen har varit hur och var lastbilarna ska parkera när de väl deltar i protesten. Ska man leta upp rastplatser och parkeringar, och därigenom få mindre uppmärksamhet? Eller helt enkelt stanna precis där man är, när tiden är inne?

Johan Kullgren uppmanar alla chaufförer att parkera trafiksäkert. Enligt Kullgren har så kallade TMA-fordon vid något tillfälle kallats ut när lastbilar stannat på hårt trafikerade vägar.

Under dagens lunchmanifestation noterade Transportarbetaren åtminstone tio lastbilar som valt att stanna på E4:ans vägren. Med varningsblinkers påslagna.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.