QSG tar över Västtrafiks biljettkontroller
Bevakbning. Det är stort. Över hundra nya medarbetare har rekryterats av bevakningsbolaget QSG, som vunnit Västtrafiks upphandling av biljettkontrollen. Den 1 maj var det skarpt läge i trafiken för kontrollanterna i blå uniform.
– Äntligen. Det känns väldigt spännande och vi har kompetensen. Tidigare främst inom parkeringsövervakning, både på golvet och på tjänstemannasidan. Men vi har under lång tid haft ambitionen att arbeta med biljettkontroll, säger Ali El-Awad, affärsansvarig på QSG Bevakning.
Han sitter i företagets nya lokaler i Gamlestaden i Göteborg, med utsikt över trafiken och stadsdelens spektakulära byggen genom panoramafönster. I ett angränsande rum är en grupp biljettkontrollanter samlade, på väg ut i trafiken. De bär de nya, blå arbetskläderna. På huvudet blå keps med Västtrafiks logga.
Det är i slutet av april. Under en övergångsperiod har även Securitas haft anställda biljettkontrollanter ute på spårvagnar och bussar. När det blev klart att QSG vunnit upphandlingen, strax före årsskiftet, var intresset att gå över till den nya arbetsgivaren till en början svalt.
– Det har lyckligtvis ändrats. När den fjärde och sista gruppen på 24 personer före driftstart nu utbildas kommer ungefär hälften från Securitas, säger Ali El-Awad.
Sju år
QSG:s uppdrag för regionens trafikbolag är värt omkring 85 miljoner kronor och löper på sju år. I samband med att bolaget tilldelades uppdraget hölls ett antal möten med Securitas. Förändringen har inte inneburit att någon biljettkontrollant förlorat jobbet. Vissa har har fått nya arbetsuppgifter hos det andra bevakningsbolaget, andra har valt att byta bransch.
Att övertaget inte lett till några varsel framhåller både QSG:s Ali El-Awad och facket.
Ana Kokol är ombudsman med ansvar för bevakningsavtalet på Transports Göteborgsavdelning.
– Vi hade tidigt kontakt och har haft kontinuerliga möten, vi ville vara med från början. Det är ju en relativt stor grupp det handlar om, säger Ana Kokol.
Också Ali El-Awad lyfter fördelarna med att facket varit delaktigt:
– Att vi har en samverkan är viktigt, för kunderna, och bra både för oss som arbetsgivare och för facket. Även om vi inte alltid tycker lika… Men det är också bra för medarbetarna. Jag har själv varit med i Transport tidigare och ser det som positivt, uppmanar anställda att gå med.
Ali, som tidigare varit väktare och ordningsvakt hos flera större bolag, talar om den service det aktuella uppdraget handlar om, vad bolaget vill erbjuda. Till kunderna, de som reser med kollektivtrafiken. Men också till dem som gör jobbet.
– Majoriteten av de vi anställt har ingen tidigare relation till bevakningsbranschen, men har erfarenhet från andra områden när det gäller service och social kompetens, säger han.
Mest män
De flesta nyanställda är i åldersspannet 35–45 år. Majoriteten är män, runt 65 procent. Målet är att könsfördelningen ska bli helt jämn.
– Det som lockat folk att söka är att man gillar att vara ute och jobba bland människor, samtidigt som det inte är så stressigt eller lika fysiskt tungt som vissa andra yrken. Vi har en del som valt att gå ned i lön för att annat väger tyngre, säger Ali.
Bevakningsavtalets lön har dock av de flesta uppfattats som helt okej, enligt arbetsgivaren.
Alla måste genomgå en sexmånaders provanställning, även de med många års erfarenhet som biljettkontrollanter hos den tidigare arbetsgivaren.
Varför då, de har väl redan visat att de kan jobbet?
– Alla får börja med provanställning. Det är vår policy och den följer vi, säger Ali. Punkt.
De som jobbar som biljettkontrollanter har genomgått en utbildning.
– Vi jobbar mycket med lågaffektivt bemötande. Det handlar om att lära när man ska släppa något, och när man inte ska göra det. När det gäller bemötande är service nummer ett, alltid. Medborgarna ska känna att kontrollanterna är hjälpsamma också, kan svara och visa rätt. Inte att sätta dit barn som kanske i stället behöver info om hur de kan få giltiga färdbevis, säger Ali El-Awad.
Är det ett utsatt jobb?
– Det vore naivt att påstå att det aldrig är några problem. Det är klart att den som är ute i trafiken under en månad får räkna med verbala händelser. Men, som sagt, vi arbetar med förebyggande strategier när det gäller bemötande.
”Det är en myt”
Ali El-Awad svarar diplomatiskt när det gäller påståendet att Västtrafiks kontrollanter i hög grad prioriterar kontroll på linjer i så kallade utsatta områden: ”Det är en myt att biljettkontrollerna bara sker på vissa ställen. De görs där de behövs, utifrån tydlig statistik på tider och trafikflöden.” På alla slags fordon och linjer. Fast den allra största delen, cirka 85 procent, av bevakningsuppdragen görs i A-zonen som inkluderar Göteborgs stad, Partille och Mölndal.
Också geografiskt är annars uppdraget stort och inkluderar hela Västra Götalandsregionen.