De vita kepsarna hör snart historien till. I samband med att QSG tar över som leverantör av Västtrafiks biljettkontroll får även kontrollanterna ny uniform. Foto: Lilly Hallberg
Close
De vita kepsarna hör snart historien till. I samband med att QSG tar över som leverantör av Västtrafiks biljettkontroll får även kontrollanterna ny uniform.
Close

QSG tar över Västtrafiks biljettkontroller

Bevakbning. Det är stort. Över hundra nya medarbetare har rekryterats av bevakningsbolaget QSG, som vunnit Västtrafiks upphandling av biljettkontrollen. Den 1 maj var det skarpt läge i trafiken för kontrollanterna i blå uniform.

– Äntligen. Det känns väldigt spännande och vi har kompetensen. Tidigare främst inom parkeringsövervakning, både på golvet och på tjänstemannasidan. Men vi har under lång tid haft ambitionen att arbeta med biljettkontroll, säger Ali El-Awad, affärsansvarig på QSG Bevakning.

Han sitter i företagets nya lokaler i Gamlestaden i Göteborg, med utsikt över trafiken och stadsdelens spektakulära byggen genom panoramafönster. I ett angränsande rum är en grupp biljettkontrollanter samlade, på väg ut i trafiken. De bär de nya, blå arbetskläderna. På huvudet blå keps med Västtrafiks logga.

Det är i slutet av april. Under en övergångsperiod har även Securitas haft anställda biljettkontrollanter ute på spårvagnar och bussar. När det blev klart att QSG vunnit upphandlingen, strax före årsskiftet, var intresset att gå över till den nya arbetsgivaren till en början svalt.

Ali El-Awad, affärsansvarig på QSG Bevakning AB. Foto: Lilly Hallberg
Ali El-Awad, affärsansvarig på QSG Bevakning AB. Foto: Lilly Hallberg

– Det har lyckligtvis ändrats. När den fjärde och sista gruppen på 24 personer före driftstart nu utbildas kommer ungefär hälften från Securitas, säger Ali El-Awad.

Sju år

QSG:s uppdrag för regionens trafikbolag är värt omkring 85 miljoner kronor och löper på sju år. I samband med att bolaget tilldelades uppdraget hölls ett antal möten med Securitas. Förändringen har inte inneburit att någon biljettkontrollant förlorat jobbet. Vissa har har fått nya arbetsuppgifter hos det andra bevakningsbolaget, andra har valt att byta bransch.

Att övertaget inte lett till några varsel framhåller både QSG:s Ali El-Awad och facket.

Ana Kokol är ombudsman med ansvar för bevakningsavtalet på Transports Göteborgsavdelning.

– Vi hade tidigt kontakt och har haft kontinuerliga möten, vi ville vara med från början. Det är ju en relativt stor grupp det handlar om, säger Ana Kokol.

Också Ali El-Awad lyfter fördelarna med att facket varit delaktigt:

– Att vi har en samverkan är viktigt, för kunderna, och bra både för oss som arbetsgivare och för facket. Även om vi inte alltid tycker lika… Men det är också bra för med­arbetarna. Jag har själv varit med i Transport tidigare och ser det som positivt, uppmanar anställda att gå med.

Ali, som tidigare varit väktare och ordningsvakt hos flera större bolag, talar om den service det aktuella uppdraget handlar om, vad bolaget vill erbjuda. Till kunderna, de som reser med kollektivtrafiken. Men också till dem som gör jobbet.

– Majoriteten av de vi anställt har ingen tidigare relation till bevakningsbranschen, men har erfarenhet från andra områden när det gäller service och social kompetens, säger han.

Mest män

De flesta nyanställda är i åldersspannet 35–45 år. Majoriteten är män, runt 65 procent. Målet är att könsfördelningen ska bli helt jämn.

– Det som lockat folk att söka är att man gillar att vara ute och jobba bland människor, samtidigt som det inte är så stressigt eller lika fysiskt tungt som vissa andra yrken. Vi har en del som valt att gå ned i lön för att annat väger tyngre, säger Ali.

Kontroll även ombord. Biljettkontroller görs på samtliga Västtrafiks trafikslag i hela regionen och även i angränsade län. Foto: Lilly Hallberg
Kontroll även ombord. Biljettkontroller görs på samtliga Västtrafiks trafikslag i hela regionen och även i angränsade län. Foto: Lilly Hallberg

Bevakningsavtalets lön har dock av de flesta uppfattats som helt okej, enligt arbetsgivaren.

Alla måste genomgå en sexmånaders provanställning, även de med många års erfarenhet som biljettkontrollanter hos den tidigare arbetsgivaren.

Varför då, de har väl redan visat att de kan jobbet?

– Alla får börja med provanställning. Det är vår policy och den följer vi, säger Ali. Punkt.

De som jobbar som biljettkontrollanter har genomgått en utbildning.

– Vi jobbar mycket med lågaffektivt bemötande. Det handlar om att lära när man ska släppa något, och när man inte ska göra det. När det gäller bemötande är service nummer ett, alltid. Medborgarna ska känna att kontrollanterna är hjälpsamma också, kan svara och visa rätt. Inte att sätta dit barn som kanske i stället behöver info om hur de kan få giltiga färdbevis, säger Ali El-Awad.

Är det ett utsatt jobb?

– Det vore naivt att påstå att det aldrig är några problem. Det är klart att den som är ute i trafiken under en månad får räkna med verbala händelser. Men, som sagt, vi arbetar med förebyggande strategier när det gäller bemötande.

”Det är en myt”

Ali El-Awad svarar diplomatiskt när det gäller påståendet att Västtrafiks kontrollanter i hög grad prioriterar kontroll på linjer i så kallade utsatta områden: ”Det är en myt att biljettkontrollerna bara sker på vissa ställen. De görs där de behövs, utifrån tydlig statistik på tider och trafikflöden.” På alla slags fordon och linjer. Fast den allra största delen, cirka 85 procent, av bevakningsuppdragen görs i A-zonen som inkluderar Göteborgs stad, Partille och Mölndal.

Också geografiskt är annars uppdraget stort och inkluderar hela Västra Götalandsregionen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Kjell-åke Andersson:
    4 oktober, 2024

    Jag vill jobba som biljettkonroll

Lästips:

Med säkerheten i fokus

Bevakning. I dagarna tre har säkerhetsbranschens alla aktörer mötts i Älvsjö. Ett allvarligt säkerhetsläge i omvärlden präglade också mycket av diskussionen på Nordens största mässa i sitt slag.

Får vi stanna eller måste vi lämna?

Krönika. Upphandling. Ordet får mig att rysa av obehag. Upphandling är den process som företag, organisationer med flera använder för inköp av varor och/eller tjänster. I min bransch handlar det främst om bevakningstjänster.

Nytt bokningssystem – orimliga körtider

Servicetrafik. I maj införde trafikbolaget i Gävleborgs län ett nytt system för färdtjänst, skolskjutsar och sjukresor. För många chaufförer med redan tajta körtider innebar det att uppdrag blev omöjliga. Och dagligen se hur stress och förseningar ytterst drabbar dem som är i behov av transport.

Lastbil på vinterväg, Umeå. Foto: Scandphoto/Shutterstock

Så vill Trafikverket undvika förra årets snökaos på vägarna

Trafik. En ny dygnetrunt-funktion för drift och underhåll som gör att Trafikverket kan handla direkt, utan dröjsmål. Det finns med i myndighetens nya handlingsplan med åtgärder för att förebygga en upprepning av vinterkaoset på landets vägar.

Avtal 2025

”Jag längtar efter att få gå ner till heltid”

Miljö. Det hettade till kring arbetstidsförkortning och bättre arbetsmiljö när Transportarbetareförbundets miljöarbetare samlades till avtalsråd om ett nytt kollektivavtal. ”Jag kör slam- och spolbil i Norrbotten och längtar till den dag jag får gå ner till heltid", uttryckte sig Tommy Öhrwall.

Från och med den 1 december måste dubbfria vinterdäck vara märkta med den särskilda symbolen alptopp/snöflinga.

Skärpta krav för vinterdäck

Trafik. Från och med den 1 december i år gäller nya, hårdare krav för godkänd klassning som vinterdäck.

Stopp för dieseldrivna taxibilar i Oslo

Klimat. Från och med den 1 november 2024 tillåts bara eldrivna taxibilar i Oslo, rapporterar nättidningen Taxiidag.se. Som jämförelse kan nämnas de kritiska rösterna om en miljözon i Stockholm, ett begränsat område i innerstan där bara el-, bränslecells- och gasfordon är tillåtna.

Avtal 2025

Uppdrag: Välja avtalskrav

Miljöarbete/tidningsbud. Högre lön och kortare arbetstid. Och märket, märket, märket. Under två novemberdagar samlas Transport för ett fjärde tillfälle för avtalsråd. Förutom avtalskrav diskuterades också möjligheter och svårigheter när förbundet valt att ställa sig utanför LO-samordningen.

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.