De vita kepsarna hör snart historien till. I samband med att QSG tar över som leverantör av Västtrafiks biljettkontroll får även kontrollanterna ny uniform. Foto: Lilly Hallberg
Close
De vita kepsarna hör snart historien till. I samband med att QSG tar över som leverantör av Västtrafiks biljettkontroll får även kontrollanterna ny uniform.
Close

QSG tar över Västtrafiks biljettkontroller

Bevakbning. Det är stort. Över hundra nya medarbetare har rekryterats av bevakningsbolaget QSG, som vunnit Västtrafiks upphandling av biljettkontrollen. Den 1 maj var det skarpt läge i trafiken för kontrollanterna i blå uniform.

– Äntligen. Det känns väldigt spännande och vi har kompetensen. Tidigare främst inom parkeringsövervakning, både på golvet och på tjänstemannasidan. Men vi har under lång tid haft ambitionen att arbeta med biljettkontroll, säger Ali El-Awad, affärsansvarig på QSG Bevakning.

Han sitter i företagets nya lokaler i Gamlestaden i Göteborg, med utsikt över trafiken och stadsdelens spektakulära byggen genom panoramafönster. I ett angränsande rum är en grupp biljettkontrollanter samlade, på väg ut i trafiken. De bär de nya, blå arbetskläderna. På huvudet blå keps med Västtrafiks logga.

Det är i slutet av april. Under en övergångsperiod har även Securitas haft anställda biljettkontrollanter ute på spårvagnar och bussar. När det blev klart att QSG vunnit upphandlingen, strax före årsskiftet, var intresset att gå över till den nya arbetsgivaren till en början svalt.

Ali El-Awad, affärsansvarig på QSG Bevakning AB. Foto: Lilly Hallberg
Ali El-Awad, affärsansvarig på QSG Bevakning AB. Foto: Lilly Hallberg

– Det har lyckligtvis ändrats. När den fjärde och sista gruppen på 24 personer före driftstart nu utbildas kommer ungefär hälften från Securitas, säger Ali El-Awad.

Sju år

QSG:s uppdrag för regionens trafikbolag är värt omkring 85 miljoner kronor och löper på sju år. I samband med att bolaget tilldelades uppdraget hölls ett antal möten med Securitas. Förändringen har inte inneburit att någon biljettkontrollant förlorat jobbet. Vissa har har fått nya arbetsuppgifter hos det andra bevakningsbolaget, andra har valt att byta bransch.

Att övertaget inte lett till några varsel framhåller både QSG:s Ali El-Awad och facket.

Ana Kokol är ombudsman med ansvar för bevakningsavtalet på Transports Göteborgsavdelning.

– Vi hade tidigt kontakt och har haft kontinuerliga möten, vi ville vara med från början. Det är ju en relativt stor grupp det handlar om, säger Ana Kokol.

Också Ali El-Awad lyfter fördelarna med att facket varit delaktigt:

– Att vi har en samverkan är viktigt, för kunderna, och bra både för oss som arbetsgivare och för facket. Även om vi inte alltid tycker lika… Men det är också bra för med­arbetarna. Jag har själv varit med i Transport tidigare och ser det som positivt, uppmanar anställda att gå med.

Ali, som tidigare varit väktare och ordningsvakt hos flera större bolag, talar om den service det aktuella uppdraget handlar om, vad bolaget vill erbjuda. Till kunderna, de som reser med kollektivtrafiken. Men också till dem som gör jobbet.

– Majoriteten av de vi anställt har ingen tidigare relation till bevakningsbranschen, men har erfarenhet från andra områden när det gäller service och social kompetens, säger han.

Mest män

De flesta nyanställda är i åldersspannet 35–45 år. Majoriteten är män, runt 65 procent. Målet är att könsfördelningen ska bli helt jämn.

– Det som lockat folk att söka är att man gillar att vara ute och jobba bland människor, samtidigt som det inte är så stressigt eller lika fysiskt tungt som vissa andra yrken. Vi har en del som valt att gå ned i lön för att annat väger tyngre, säger Ali.

Kontroll även ombord. Biljettkontroller görs på samtliga Västtrafiks trafikslag i hela regionen och även i angränsade län. Foto: Lilly Hallberg
Kontroll även ombord. Biljettkontroller görs på samtliga Västtrafiks trafikslag i hela regionen och även i angränsade län. Foto: Lilly Hallberg

Bevakningsavtalets lön har dock av de flesta uppfattats som helt okej, enligt arbetsgivaren.

Alla måste genomgå en sexmånaders provanställning, även de med många års erfarenhet som biljettkontrollanter hos den tidigare arbetsgivaren.

Varför då, de har väl redan visat att de kan jobbet?

– Alla får börja med provanställning. Det är vår policy och den följer vi, säger Ali. Punkt.

De som jobbar som biljettkontrollanter har genomgått en utbildning.

– Vi jobbar mycket med lågaffektivt bemötande. Det handlar om att lära när man ska släppa något, och när man inte ska göra det. När det gäller bemötande är service nummer ett, alltid. Medborgarna ska känna att kontrollanterna är hjälpsamma också, kan svara och visa rätt. Inte att sätta dit barn som kanske i stället behöver info om hur de kan få giltiga färdbevis, säger Ali El-Awad.

Är det ett utsatt jobb?

– Det vore naivt att påstå att det aldrig är några problem. Det är klart att den som är ute i trafiken under en månad får räkna med verbala händelser. Men, som sagt, vi arbetar med förebyggande strategier när det gäller bemötande.

”Det är en myt”

Ali El-Awad svarar diplomatiskt när det gäller påståendet att Västtrafiks kontrollanter i hög grad prioriterar kontroll på linjer i så kallade utsatta områden: ”Det är en myt att biljettkontrollerna bara sker på vissa ställen. De görs där de behövs, utifrån tydlig statistik på tider och trafikflöden.” På alla slags fordon och linjer. Fast den allra största delen, cirka 85 procent, av bevakningsuppdragen görs i A-zonen som inkluderar Göteborgs stad, Partille och Mölndal.

Också geografiskt är annars uppdraget stort och inkluderar hela Västra Götalandsregionen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Kjell-åke Andersson:
    4 oktober, 2024

    Jag vill jobba som biljettkonroll

Lästips:

Bolt ger sig in i sjukresebranschen

Serviceresor. Bolt är ett av 14 taxibolag som kan få börja köra sjukresor åt Region Uppsala. Katastrof, anser facket, men regionen säger att de har följt lagen om upphandling.

Taxiträff i Söderhamn i slutet av februari. Fack, trafikföretag, politiker och tjänstemän från regionen samlades för att diskutera taxibranschen och offentliga upphandlingar. Foto: Lilly Hallberg

Striden för anständiga villkor

Taxi. När lägsta bud blir helt avgörande vid offentliga upphandlingar blir konsekvenserna ofta stora – för färdtjänstförare, för barn och sjuka beroende av transport, för trafikföretag. Och ytterst för alla skattebetalare.

Sohail Samadi väntar på körning utanför Gävle sjukhus. Han kör för Bocken taxi, ett av 25 bolag som X-trafik upphandlat trafik av. Foto: Lilly Hallberg

Sohail söker annat jobb

Taxi. Utanför Gävle sjukhus väntar Sohail Samadi. Han tycker att det fungerar bra att köra serviceresor för Gävlebolaget Bocken taxi men att det är svårt att klara sig på lönen.

Avtal 2025

Så tycker vi om nya transportavtalet

Åkeri / Terminal / Bärgning. Den 3 april blev Transports största avtal klart. Det gäller för lastbilsförare, terminal- och bärgningsarbetare samt budbilschaufförer från och med den 1 april 2025. Så här tycker några medlemmar om det nya tvååriga transportavtalet.

Avtal 2025
Transportavtalet 2023 - 2025.

Nytt avtal för åkeri, terminal och bärgning

Transportavtalet. 24 månader och ett totalt avtalsvärde på 6,8 procent blev resultatet för transportavtalet. Avtalet börjar gälla den 1 april 2025 och berör åkeri, terminal och bärgning.

Avtal 2025

”Förväntad kompromiss”

Kollektivavtal. Det kunde varit värre – men också bättre. Och oklart vad som egentligen är normerande, utöver lönenivå. Så kommenterar Transports ordförande Tommy Wreeth parterna inom industrins överenskommelse.

Avtal 2025

Klart med nytt industriavtal

Kollektivavtal. 6,4 procent, två år – i natt kom beskedet att fack och arbetsgivare inom industrin kommit överens om märket som blir vägledande för hela arbetsmarknaden i årets avtalsrörelse.

Avtal 2025

Förhandlingar in i det sista för ”märkesavtal”

Kollektivavtal. Senast vid midnatt ska fack och arbetsgivare inom industrin kommit överens om kollektivavtal – de avtal som utgör märket för löneökning i årets avtalsförhandlingar.

Bolt ger sig in i sjukresebranschen

Serviceresor. Bolt är ett av 14 taxibolag som kan få börja köra sjukresor åt Region Uppsala. Katastrof, anser facket, men regionen säger att de har följt lagen om upphandling.

Svårt komma framåt utan märket

Avtal 2025. Det går trögt i förhandlingarna mellan Transport och Biltrafikens arbetsgivareförbund. En konstruktiv dialog förs ändå säger Transports förbundsordförande Tommy Wreeth.

Wolts bud i strejk – stöd från facket

Gigjobb. På lönedagen, den 25 mars, la Wolts matbud i Norrköping ned arbetet. Ersättningen är hopplöst låg med arbetsveckor på över 70 timmar, enligt de strejkande. Och trots att ingen är med i facket uttrycker Transports ombudsman sitt stöd.

Efter olyckan fick Alexander Eriksson köpa ny säng, flytta in på bottenvåningen i huset och använda rullstol. Sen blev det kryckor och nu kör han bil igen.

Alexander fick ersättning från Afa – till slut

Arbetsskada. Lastbilsföraren Alexander Eriksson fick sina knän krossade när en truck kom i rullning på flaket. Afa försäkring sa nej till hans begäran om ersättning för arbetsskada. Han gick till facket, Transportarbetaren skrev – och till slut fick ­Alexander rätt.

Nya regler för kombinerade transporter ska granskas

Åkeri. Hur har de skärpta reglerna för kombinerade transporter med flera olika transportslag påverkat godstransportbranschen? Det ska Transportstyrelsen och statliga analysmyndigheten Trafikanalys granska på uppdrag av regeringen.

Nya farligt gods-regler kan skapa problem

Åkeri. Den 1 juli 2025 ändras reglerna för ADR-transporter. Då måste alla dokument som rör transporter av farligt gods förvaras i förarhytten under färd. Det kan skapa stora problem, varnar Sveriges åkeriföretag.

Här tas sista avtalskraven fram

Avtal 2025. Avtalsrörelsen har sparkat i gång för taxiförare och flygplatsarbetare. I mitten av mars mejslade de fram sina krav.

Fler rattonyktra lastbilsförare stoppas i kontroller

Åkeri. Allt fler onyktra lastbilschaufförer stoppas av tullen som utökat sina kontroller. Trelleborgs hamn utmärker sig. Där hejdades 111 förare förra året och majoriteten, 74, var påverkade lastbilschaufförer.