corona

”Rädda det som räddas kan”

Taxi. Nära 2 000 personer berörs av korttidspermittering. Och över 400 åkerier vill utnyttja möjligheten till statligt stöd. Transports Stockholmsavdelnings förhandlingar måste gå undan. Och oron är stor inför löneveckan - finns det pengar?

Annica Collstam
Annica Collstam. Foto: Jan Lindkvist

Den djupa krisen för taxibranschen har omkullkastat arbetet på Transports avdelningar.

Annika Collstam är ombudsman med ansvar för taxi på Stockholmsavdelningen. Hennes arbetsdagar har blivit extremt långa. Förhandlingarna om varsel och permittering måste gå undan. Men allt måste förhandlas och protokollföras.

– Jag är inte ensam, vi fördelar det som går. Alla tar förhandlingar. Och jag har bra stöd från förbundet centralt, säger hon.

Ändå, siffror från den 16 april som rör korttidspermittering:
– 1 877 personer.
– 316 åkerier.
– 46 åkerier, samt två beställarcentraler, väntar på överenskommelser.

– Det är dem vi hunnit få in i systemet nu, när halva vecka 16 gått, säger Annica Collstam.

Under det relativt korta samtalet med Transportarbetaren får hon in ytterligare åtta ärenden.

– I en första våg fick vi in ansökningar från åkerier som gett fullmakt åt Taxi Stockholm, nu kommer enskilda åkerier.

Samtliga åkerier som lämnat fullmakt åt Taxi Stockholm vill permittera på nuvarande maxnivå, 60 procent. Dessa åkerier har också förbundit sig att betala minst garantilön. Även majoriteten av övriga vill utnyttja möjligheten att arbetsbefria anställda på 60 procent, med statligt stöd.

Transport tillåter inte att företag kombinerar uppsägning med korttidspermittering. Det innebär att ombudsmännen måste undersöka att de som söker om permitteringsstöd inte samtidigt varslat de anställda om uppsägning. Åkerier med överenskommelse med Taxi Stockholm måste i så fall säga upp den överenskommelsen. Vilket också betyder förhandlingar, ofta samma dag.

Samtidigt finns en stor oro inför nästa vecka. Det är då lönen ska ut. Men finns det pengar?

– Vi får mycket frågor om det och har förberett oss. Har de kollektivavtal kan vi kräva garantilön, säger Annica Collstam.

– Vi måste rädda det som räddas kan. Och jag hoppas att det är de seriösa inom taxi som klarar sig.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Carl Svensson:
    22 april, 2020

    Tyvärr finns det stor risk att de seriösa taxiåkerier och som har kollektivavtal riskerar att slå ut. Möjligheter att betala ut den sk garantilönen under fler än 2-3 månader är i princip obefintlig. Det leder till att de oseriösa har en mycket stor ekonomisk fördel.
    Att inte betala ut lön är skäl till att återkalla trafiktillstånd.
    Dessutom kan det vara skäl för häva offentligupphandade
    taxitransporter.
    En del taxiåkare sitter i rävsaxar, andra framför allt anslutna till Cabonlines varumärken sitter i björnsaxar.
    Det bör påpekas att även bedrägeri kan vara skäll för att återkalla trafiktillstånd.
    Misstänker att det förekommer att åkerier inte ansöker om permittering för att ekonomiska oegentligheter riskerar att uppdagas.

Lästips:

Arbetsförmedlingen Malmö

Nu ökar varslen inom transportbranschen

Arbetslöshet. I december ökade antalet inskrivna på Arbetsförmedlingen. Samtidigt pekar varselsiffrorna inom transportområdet kraftigt uppåt.

Transportarbetarens logga

The Course Starting Point

Utbildning. Här börjar det – Startpunkten på engelska är en chans för fler att få en introduktion till den egna fackföreningen.

Tidningsbuden drabbas hårt av Tidöpartiernas höjda försörjningskrav för migrantarbetare. Bilden är en arkivbild.

Chock när tidningsbud sägs upp på VTD

Distribution. Ett 20-tal tidningsbud på Västsvensk Tidningsdistribution (VTD) vid filialen i Uddevalla och omkring 15 distributörer i Stenungsund blir av med sina jobb. Orsaken är att Bohusläningen och ST-tidningen övergår till enbart digital utgivning efter beslut av mediebolaget Stampen.

Flera krav på Renova efter dödsolycka

Arbetsmiljö. Renova måste ha bättre rutiner och instruktioner. Det är några av de krav som Arbetsmiljöverket ställer på företaget efter den arbetsplatsolycka där Lars-Ingemar Krook omkom förra året.

Det våras för miljözonen

Trafikpolitik. Efter flera turer i domstol har förvaltningsdomstolen sagt ja till att införa en miljözon i centrala Stockholm. Om det går enligt plan görs det nu i vår.

Lastbil på väg

Polisen fokuserar på yrkestrafik

Vägtrafik. Den här veckan pågår en av Polisens trafikveckor. Det betyder extra fokus på kontroll av yrkestrafiken i hela landet.

Skattefusk för 100 miljoner kronor inom åkeribranschen

Åkeri. Totalt 100 miljoner kronor som skulle ha betalats in i skatt. Det upptäckte Skatteverket när man kontrollerade landets åkerier under 2021 till och med 2024. Lejonparten gäller fusk och fel kring löner och arbetsgivaravgifter som inte redovisats.

Regeringen: Strängare regler för arbetslösa

Arbetslöshet. (UPPDATERAD) Stramare regler och hårdare sanktioner för den som inte följer reglerna. Den inriktningen på arbetslöshetsförsäkringen annonserar regeringen. "Trist, men inte oväntat att regeringen fokuserar på att misstänkliggöra arbetslösa som arbetsovilliga och smitare."

Uppdrag Transportombud
Linnea Hammarqvist, Patrik Nilsson och Ida Hallberg utanför Scania där Avarn Security tog över bevakningsuppdraget sommaren 2024. Och där Ida klev in som Transportombud. Foto: Lilly Hallberg

Fackets ombud på golvet

Fackligt arbete. Till Ida Hallberg vände sig kollegorna med förtroende i en turbulent tid. Som ombud tog hon frågor vidare direkt, kom tillbaka med info. Och skapade närhet till facket på arbetsplatsen.

Arbetsförmedlingen Malmö

Nu ökar varslen inom transportbranschen

Arbetslöshet. I december ökade antalet inskrivna på Arbetsförmedlingen. Samtidigt pekar varselsiffrorna inom transportområdet kraftigt uppåt.

Tydliga rutiner krävs för säkra gripanden

Bevakning. I början av december 2024 avled en väktare, som anslöt för att hjälpa två ordningsvakter vid ett krogbråk i Gamla stan i Stockholm. Omständigheterna kring hans död är oklara och utreds. Men hur bör man som väktare agera i liknande situationer?

Miljöarbetare bra på att stoppa jobb vid halka

Arbetsmiljö. I januari har det varit flera fall med svår halka runtom landet. I flera kommuner har villaägare ilsknat till då soporna inte hämtats i tid. Men det finns ett skäl till att sopbilarna har stått still.

The Course Starting Point

Utbildning. Här börjar det – Startpunkten på engelska är en chans för fler att få en introduktion till den egna fackföreningen.