Ordförandeord. Svensk åkerinäring blöder, och dess chaufförer lider. Branschen är hårt drabbad av den osunda konkurrensen och den olagliga utländska inrikestrafiken som vi dagligen ser på vägarna.
Därför driver vi detta som av våra absolut viktigaste frågor i valrörelsen 2018. Stora delar av Transportsverige är enigt: Vi behöver automatisk gps-kontroll av godstrafiken på väg, och fler och tätare kontroller på vägarna.
Det bussas i dag in utländska chaufförer från låglöneländer till fordon som aldrig lämnar landet. Förarna lever under vidriga förhållanden längs våra vägar, med löner som ligger långt under anständighetens gräns. De utländska åkerierna betalar heller inte skatt eller andra avgifter i Sverige.
Detta drabbar svenska chaufförer och åkerier hårt. Mindre nogräknade transportköpare jublar och utnyttjar det hänsynslöst. Att de inte skulle veta vad de köper är otänkbart. Det har de känt till länge.
Den senaste tiden har vi dock sett ett antal förslag som alla i slutänden syftar till att komma tillrätta med detta, såsom krav på vinterdäck, förlängd klampning och beställaransvar med undersökningsplikt. Men det räcker inte.
Dagens verklighet, där svenska åkerier som sköter sig och är bra arbetsgivare blir utkonkurrerade av oseriösa och fuskande åkerier, är sorglig och oacceptabel. Vi vill se fler kontroller på vägarna, och vi ser också ett stort behov av att myndigheter samarbetar på ett bättre sätt. Men vi är samtidigt realister som inser att vi aldrig kommer att få tillräckligt många trafikpoliser för att hålla ordning på den olagliga trafiken.
Därför är det är av yttersta vikt att vi får ett system med automatisk gps-kontroll av all tung trafik. Behovet av kontroll är den enskilt viktigaste anledningen till att vi, liksom stora delar av övriga Transportsverige, ställer oss positiva till en vägslitageskatt som bygger på ett automatiskt gps-system som ska vara omöjligt att undvika. En geografiskt differentierad skatt eller avgift kan rädda landsbygden från fördyrning, samtidigt som fusket kan stoppas. Differentieras den också på klimatavtryck gynnas svenska seriösa åkerier som har moderna och klimatsmarta lastbilar.
Detta är en av de frågor som vi kommer att driva när vi i år åker till Almedalen för att delta i debatten. Vi ska ha ett seminarium som heter Åkeriernas död – exportens bröd? där polis och transportforskare, tillsammans med oss och politiker, ska diskutera den olagliga trafiken. Seminariet kommer att webbsändas.
Vi väntar fortfarande otåligt på att samhället ska styra upp den här röran. När det är gjort ser vi fram mot att välkomna alla de tusentals nya chaufförer som behövs i branschen, och arbeta för att deras villkor ska vara de bästa möjliga.
Till sist vill jag nu önska er alla en fin sommar. Var rädda om er och ta hand om varandra!