”Rädda trafikpolisen”
Svältdöd. Demoralisering. Och politiker som inte inser allvaret. Det slog gnistor när laglösheten inom den tunga trafiken på Sveriges vägar debatterades vid ett seminarium som drog åtskilliga besökare på lastbilsmässan Elmia.
Ska Myndighetssverige – och en stressad åkeribransch – ha en chans mot olaglig inrikestrafik, överlast, trafikfarliga fordon, rattfylla och brott mot kör- och vilotider krävs krafttag, inskärpte trafikpolisen Sören Johansson från Helsingborg.
I medierna har Johansson kallats både superpolis och hjälte, som drar in bötespengar till statskassan, och i mässans panel berättade han om en successiv avlövning av trafikpolisen.
Sveriges Åkeriföretags kommunikationschef Erika Svanström kallades i all hast upp på scenen och saltade med siffror som 1 500 trafikpoliser på 1980-talet – som i dagsläget har bantats ned till knappt 190.
– Hur många behöver ni ha? undrade moderatorn Maria Losman.
– Låt oss säga att det krävs en fyr- eller femdubbling, hävdade Sören Johansson.
Något sådant löfte kunde Helene Petersson, Socialdemokraternas gruppledare i justitieutskottet och själv motorcyklist, inte ge. Däremot sa hon sig vara fullt medveten om problemen inom den tunga trafiken. Petersson oroade sig också för kommande stora pensionsavgångar inom trafikpolisen, som behöver mötas upp med relevant utbildning
– Men ni politiker har inte insett hur illa det är, inte tillräckligt för att genomdriva förändringar, envisades Sören Johansson.
Helene Petersson försvarade sig med att de styrande gett tydliga signaler till polismyndigheten, men att de aktade sig för ministerstyre. Detaljerna är upp till myndigheten själv att sköta.
– Den nya organisationen inom polisen har varit i gång i två år så det kan vara dags att göra en grundligare utvärdering. Men det är helt klart att vi vill prioritera trafikpolis, narkotikabekämpning och ungdomar.
S-politikern tog upp möjligheten att göra regleringsbrev och utöva mer kraftfulla påtryckningar. Något Erika Svanström från Sveriges Åkeriföretag inte var sen att begära för att, som hon sa, ta sig ur dagens oacceptabla situation.
Sören Johansson pekade på alkobommar, fartkameror och ny teknik i smarta mobiler, som nu lyfts fram som effektiva metoder
i brottsbekämpningen. Men i slutänden krävs ändå mänskliga polisinsatser, ansåg han.
– Många trafikpoliser får heller inte göra vad de ska utan sätts på andra uppgifter.
Helene Petersson (S) pekade på att polisen själv i en rapport talat om vad som behöver åtgärdas och hoppades att myndigheten nu ska ta tag i frågan.
– Men vi har inga skygglappar och kommer nu att jobba med budgeten.
Erika Svanström från Sveriges Åkeriföretag kontrade:
– Jag vet att alla vill väl, men det räcker inte. Processen måste snabbas upp. Jag undrar ändå om ni verkligen inser hur allvarlig situationen är?
Sören Johansson efterlyste, precis som Transport, längre tid att hålla kvar fastlåsta, klampade fordon. Han förespråkade avgifter framför mer krångliga böter och kortare handläggningstider.
– Ytterst handlar det om trafiksäkerhet och att chaufförer utnyttjas i transportbranschen!