Radioprataren som inte väjer för det svåra

Johanna Linder är radioprataren som tar ställning och agerar mot nazism och för de utsatta. Hon drömmer om att det ska bli lika lätt att berätta om sin depression som en bruten arm.

– Transportarbetare? De är ju själva ryggraden i programmet. Jag har pratat med lastbilschaufförer om i stort sett vartenda ämne vi tar upp.

Så lät Johanna Linders spontana reaktion när vi bad om en intervju.

Du har kanske hört henne själv. En halv miljon personer sätter på radion vid 20 i tio på kvällen när Karlavagnens signatur förvarnar om samtal, diskussion och musik fram till midnatt.

Varannan onsdag håller Johanna Linder i sändningen. P4-programmet söker under hennes kvällar gärna de svåra ämnena. Ett mål är att fördjupa och förmänskliga de stora nyheterna.

Lyssnarna är med. Telefonsamtal kopplas in direkt i sändningen. Programledaren läser upp mejl, sms och kommentarer från Facebook. Diskussion pågår samtidigt i de sociala medierna.

– Ett av de samtal jag minns mest kom när vi gjorde programmet om när en kvinna hade dödats av en varg på Kolmården. Vid halv tolv ringde kvinnans pappa …

Johanna Linder drar efter andan, fortfarande två och ett halvt år senare.

– … och jag sa ”berätta om din dotter”. Det blev ett otroligt starkt och fint samtal. Pappan fick berätta om människan bakom rubrikerna. Han hade ett starkt behov av att göra just det.

Den här kvällen öppnar temat också för starka och svåra samtal. Det har gått en vecka efter terrormorden på satirtidningen Charlie Hebdo och i en judisk butik i Paris, liksom den blodiga upplösningen då terroristerna och deras gisslan dödades.

Karlavagnen frågar sina lyssnare: Är du rädd?

Telefonen kokar, många kommer inte ens fram till slussen med sina rädslor och åsikter, ilskna lyssnare sms:ar med STORA BOKSTÄVER. Teknikern Bosse Dahlin konstaterar nöjt att ”så många samtal har vi inte haft på länge”.

I studion balanserar Johanna Linder mellan dem som ringer. Sofia från Örebro är skräckslagen. Jan från Krylbo hävdar att 20 procent av alla muslimer vill begå terrorhandlingar. Och Hussein från Stockholm är rasande för att muslimer buntas ihop till en grupp, där alla förväntas ta avstånd från terror som de inte har något med att göra.

Morgonen efter berättar Johanna Linder att hon valt att inte läsa kommentarerna än.

– Ämnet är känsligt, men jätteviktigt, och jag visste att jag skulle få mig en släng av sleven själv. Lyssnarna upplever att jag är kritisk och ifrågasättande mot en del av dem som ringer. Själv försöker jag se det som att det är ämnet som skapar reaktionerna. Inte jag som person.

Hon tillägger:

– Samtidigt har vi har ett jättetydligt uppdrag på radion. Om någon säger något som kan tolkas som rasism så måste vi balansera det. Jag ska säga emot eller ta in andra lyssnare som håller emot i det läget. Det är mitt jobb!

Hon är noga med att inte tysta någon. Men den som ringer till Karlavagnen ska vara beredd på att bli motsagd.

Och visst är Johanna Linder tacksam för att hon har uppdraget att hålla emot även i jobbet. Själv har hon alltid engagerat sig.

– När Svenskarnas parti skulle demonstrera här i Jönköping … då kände jag att det var helt absurt. Nazister skulle ta över en hel stadsdel, på första maj!

Hon tog initiativ till en mycket uppmärksammad motaktion. Stadens kyrkor gick ihop och höll gudstjänst. Präster, politiker och resten av gudstjänstbesökarna samlades utanför Sofiakyrkan i Jönköping. Temat var medmänsklighet, kärlek och alla människors lika värde. Senare samma dag, under själva demonstrationen, ringde kyrkklockor i staden – för att varna för fara.

– För mig var det väldigt viktigt att få ut vanligt folk på gatorna, säger Johanna Linder. Det var viktigt för att inte sätta i gång en spiral av växande våld.

En följd av att de olika kyrkorna fördjupade sitt samarbete i motståndet mot nazismen blev ett gemensamt arbete också för de EU-migranter som har sökt sig till Jönköping.

– Kyrkorna har startat ett daghärbärge, och jag är där en dag i månaden som volontär. Vi serverar mat och det finns värme, duschar och tvättade kläder.

Johanna Linder funderar ett par sekunder, så konstaterar hon att det är svårt att behålla sina fördomar när man har mött en människa, tittat henne eller honom i ögonen och sett den människans nöd.

– Jag kan aldrig hålla med dem som börjar diskutera människovärdet på ett strategiskt sätt, ”om vi ger pengar till en så kommer det många fler”. Det blir som om människor vore skadedjur.

För några år sedan gick Johanna Linder in i en depression, en djup depression. Det var både jobb och privatliv som blev för mycket.

– Till slut brakade jag ihop. Jag skäms inte för att berätta det. Men psykiska problem och sjukdomar är fortfarande skambelagt.

Det märkte hon inte minst när hon – efter att långsamt ha tagit sig tillbaka till yrkeslivet igen – bjöd in till samtal om depression i Karlavagnen. Gensvaret var enormt. Många vittnade om hur de har skämts och fortfarande skäms.

– I min drömvärld ska det inte vara värre att säga att man varit på psykakuten än att man skadat en arm och fått åka till vårdcentralen.

Vägen tillbaka för Johanna Linder tog en oväntad riktning.

– Man värderar om ganska mycket i livet under och efter psykisk ohälsa. Det blir viktigare att hitta en balans och försöka må bra.

För hennes del fanns balansen i en affär. Lite av en slump hamnade hon i lokalen hemma i Gränna, och då kände hon att den skulle bli hennes retrobutik. Nu finns där mycket 1960-tal och 70-tal, prylar i plast och möbler i teak. Johanna Linder håller öppet om somrarna.

– Från början var det lite som arbetsträning. Det är konkret och ofarligt att stå i butiken. Ingen kommer in och skäller på mig, det är en skön kontrast till resten av året.

Ilska och hat är annars något som nästan regelmässigt möter en radiopratare, som inte väjer för svåra ämnen. Direkt när hon och de övriga programledarna tog över efter Stina Wollter, strömmade rasande reaktioner in. De riktades mot personerna som tagit över efter Wollter, som byggt upp en egen relation med lyssnarna.

– Det var en sanslös lyssnarstorm, hatmejlen vällde in när vi skulle sända. Jag vet ju att vi människor inte gillar förändringar, men det tog på krafterna.

Långsamt vann Karlavagnen tillbaka lyssnarna och hittade nya som började ringa in till sändningen. Nu dyker de personliga påhoppen upp mer när temat är kontroversiellt, som frågan om vi är rädda för terror i Sverige.

– Jag försöker tänka efter, så här dagen efter programmet, om jag själv är nöjd. Och min grundkänsla är bra efter terrortemat.

Men de där lastbilschaufförerna som ringer var och varannan sändning, vad har du för tankar kring dem?

– Det är människor som är ute och rör på sig, människor som lyssnar på nyheterna och har koll på vad de pratar om. Många är engagerade i villkoren inom sin bransch.

Då kan det handla om osund konkurrens från företag med chaufförer som har usla villkor, långt från svenska kollektivavtal. Lönedumpning på vägarna helt enkelt.

– Men jag har haft chaufförer i telefonen som ser igenom systemet och säger att det inte är förarnas fel. De känner ett enormt medlidande, och kan berätta hur de hjälpt en polsk kollega som var hungrig eller hade problem med lastbilen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Månadens klubb
Ordförande Christopher Vuori och ledamot Sanna Eklund, som också jobbar halvtid som ordförande i Transports avdelning 11, Gävle. Foto: Justina Öster

”Samtal är vårt starkaste verktyg”

Bevakning. Organisering och samtal med kollegorna som är utspridda på arbetsplatser runt om i Gävleborgs län. Att skapa en förståelse för vad facket är och gör. Det är grundbulten i den lokala Securitasklubbens arbete.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.

Minigasbussarna som exploderade

Teknik. En minigasbuss i Nybro och två i Västervik som använts till service­resor spontanexploderade. Sedan kallades militären in.

Transports ombudsman Peter Åkesson varnar: All stöld är saklig grund för avsked.

Stöld på jobbet skäl för avsked

Bensinmack. Ibland börjar det med en glass, en hamburgare eller en dricka. Sen kan det övergå till snus och cigaretter. Efter upprepade fall av stölder på bensinstationer i Göteborgsområdet varnar ombudsman Peter Åkesson: Stjäl aldrig på jobbet. Det är saklig grund för avsked!