Rädslan breder ut sig

Ständiga upphandlingar av verksamheter, nya chefer, sänkta löner och sämre arbetsmiljö. Känslan av att vara andra klassens arbetskraft efter en sjukskrivning eller lång tid av arbetslöshet… Transportarbetaren besökte två av landets många arbetsplatser där tystnaden och rädslan breder ut sig.

Först jobbade de på Ica. Sedan hamnade de hos Bring, innan bemanningsföretaget Proffice tog över.

Nu är de varslade igen för att Ica vill ta tillbaka sin lagerverksamhet. Men när Transportarbetaren åker till Jordbro för att prata med arbetarna blir det tyst. Platschefen sitter med.

Situationen känns obekväm eftersom tidningens reporter lovat de anställda att de ska få vara anonyma. Att vara med på bild skakar de bestämt på huvudet åt.

Förr var det annorlunda. Då kunde reportrar i allmänhet slå en signal till fackklubben, och dyka upp. Nu krävs det ofta att journalisten ringer arbetsledningen för att få en chans att skildra arbetarnas verklighet. Större bolag och internationella kedjor kopplar gärna in sina kommunikationsavdelningar, fast de känner sällan till så mycket om verksamheten på golvet.

På Icas samordningslager i Jordbro utanför Stockholm pågår verksamheten dygnet om, alla dagar i veckan. Härifrån skickas livsmedelskedjans varor vidare ut till butikerna i huvudstadsregionen. 16 personer är fast anställda av Proffice helägda dotterbolag Proffice Logistic Solutions.

Ytterligare elva hämtas från Proffice Industrial och Logistics. (De förstnämnda betalas enligt Transports avtal, de senare enligt Bemanningsavtalet.)

Jag stiger in i fikarummet och platschefen säger att jag får träffa de anställda i en halvtimme. Att besöka eller ta bilder på lagret är däremot inte tillåtet.

På plats i det avskalade rummet finns bara några få arbetare och Transports organizer från avdelning 5 i Stockholm, Bosse Nilsson.

Han har varit där upprepade gånger för att kolla upp de anställdas situation och försöka förmå dem att dra i gång facklig verksamhet på jobbet. Att samla sig och ställa gemensamma krav gentemot Proffice och Ica, när de åter är på väg att förlora jobben.

– Hur känner ni det inför att ha er chef med på mötet? frågar jag som reporter församlingen.

Man kan höra en knappnål falla. Ansiktena är slutna. Jag förklarar det ovanliga i situationen och platschefen skruvar på sig. När tidningen ringde honom före mötet sa han att han måste kontakta sin chef för att kontrollera ifall Transportarbetaren fick komma. Men beskedet uteblev.

Det är fortfarande tyst och efter en stund reser sig platschefen och går till kontoret. Fast först ber han om mitt visitkort och uppmanar tidningen att kontakta hans chef och Proffices pressansvariga. Själv vill han inte uttala sig i tidningen. Man får känslan av att han bär samma munkavle som arbetarna han leder.

Kanske är det en effekt av systemet. Bemanningsbolaget han jobbar för är beroende av uppdrag och vill inte stöta sig med kunderna. Andra bemanningsanställda jag pratat med har uttryckt det: ”Kunderna är Gud. De kan ställa vilka krav de vill. Säga: tack och hej till uthyrningsbolag och plocka bort inhyrda, om de är missnöjda.”

Vad leder dagens allt mer otrygga arbetsliv till i förlängningen? Får vi företag där idéer, förslag och kreativitet dör ut och ersätts med rädsla? Tysta arbetsplatser där var och en sköter sitt och bara gör det man blir tillsagd, av rädsla för att göra fel och bytas ut?

Transportarbetaren väljer att inte citera arbetarna i lunchrummet på Ica:s lager. De har ju förlorat sin anonymitet.  Platschefen vet vilka de är. En anställd skyndar också ikapp reportern efter mötet, orolig över att artikeln ska skada de anställda.

– De flesta är rädda och undrar hur det du skriver kan komma att påverka deras jobb. Det var därför så få kom till mötet. Du skriver väl på rätt sätt? Vi vill ju bara att det ska bli bra för dem som jobbar här och att vi ska få behålla våra jobb, vädjar han.

Uppgiften känns omöjlig. Transportarbetaren ringer upp och träffar några anställda, utanför arbetsplatsen i stället. De kommer till tals i artikeln ”Lagerarbetarna bollas runt och lönerna sänks”.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Ett matbud levererar thaimat från en krog på Möllevångstorget i Malmö. Han är inte en av dem som intervjuats i artikeln. Foto: John Antonsson

EU-direktivet om plattformsarbete ska införas

Gigarbetare. Nu blir det nya EU-direktivet om plattformsarbete verklighet. Både ministerrådet och EU-parlamentet kommer i dagarna att skriva under det definitiva förslaget.

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.