Raka svar från Transport
Transportarbetareförbundet har vanan inne med att ta över medarbetare från såväl detaljhandel som industri. Göteborgsavdelningen har hand om övergången på Volvo.
– Det är väl inget att hymla med att DFDS kalkylerat med att få kostnaden till vår nivå, annars skulle de väl inte fått uppdraget, säger ombudsman Tony Blomberg.
Han jobbar vid avdelning 3 i Göteborg och kommer att vara engagerad i övergången för de 100 truckförarna från Volvo Logistics.
– Vårt transportavtal är minimiavtal, men ibland tror man att det har blivit ett ramavtal för det är väldigt få arbetsgivare som ger mer. Men vi kommer förstås att slåss för att hålla upp lönerna på Arendalsterminalen. Däremot finns det inte pensionssparande eller bonus inom DFDS, och ob-tilläggen är lägre.
Han fortsätter:
– Ännu har vi inte känt på den här frågan med företaget. Vi har velat ta det lugnt, och inte reta upp folk. Vi vill ha verkstadsklubben med oss när vi pratar med de anställda och ska ha ett möte med deras fack. Vi har inte fått till det tidigare.
Transportavtalet tillämpar tarifflöner med en trappa upp till och med åtta års arbete, ett centralt avtal utan lokala pottsystem, det är fackets avdelningar som har förhandlingsmandatet.
– Det skulle inte fungera annars, bara vi här i Göteborg har avtal med uppemot 4 000 företag – det blir så med många ensamföretag.
Tony Blomberg säger att Transport har halkat efter gentemot industrin de senaste åren, och kallar tillståndet i åkeribranschen för ”total anarki” där ”konkurrensen är helt snedvriden”.
– Inte minst nysvenskar från förorterna utnyttjas, det är för jädrigt. Just nu sitter jag till exempel med ett ärende med en svensk åkare utan kollektivavtal där en kille kört för 42 kronor i timmen – det går knappast att leva på!
Hans Strandberg, DA