Tidningar.
Close
Än så länge är läsarna villiga att betala för papperstidningar.
Close

Räkna med fler förändringar i lasten

Kanske sitter morgondagens tidningsbud i en kontrollcentral och styr drönare som levererar både morgontidning och frukostfrallor? Helt otroligt är det inte, säger Tidningsutgivarnas chefsanalytiker. En sak är i alla fall säker: Det kommer att bli förändringar.

Papperstidningsläsandet går neråt med några procent per år, med en kraftig dipp de senaste fem åren. Hur ska det sluta?

Tidningsutgivarnas (TU:s) chefsanalytiker Tobias Hedström förutspår ingen pappersdöd inom den närmaste framtiden. Än så länge är vi mer villiga att betala för tryckta tidningar än för digitala, påpekar han. Och annonsörerna betalar mer för att synas på papper än på nätet.

– Sedan är det förstås upp till enskilda tidningar att bestämma hur mycket distributionen får kosta, säger han.

Redan i dag har tidningsbuden fått blanda upp sin last med till exempel brev, paket och nybakt bröd för att kunna behålla sina jobb. Och vi kan fortsätta räkna med förändring i lasten, säger Tobias Hedström.

– Förmedlingstjänster kommer vi ha fortsatt stort behov av, om inte till och med större. Vi skriver färre brev, men posten har ändå fullt upp med att leverera allt vi köper på nätet. Fast om leveranserna kommer att gå till som i dag kan jag inte säga. I stället för att sitta i bilar och köra runt kanske man sitter i en kontrollcentral och kör drönare som levererar – och det kanske inte ligger alltför långt in i framtiden.

Thorbjörn Johansson, tidningsbud och skyddsombud på Norrbottens media distribution (NMD) i Luleå, skrattar gott åt drönarscenariot.

– Jag ser förstås användningsområdet på våra dåligt skottade gator och översnöade brevlådor, säger han. Men det kanske inte är så nära förestående.

I hans distrikt har morgontidningarna minskat med tio procent de senaste tre åren. Ska tidningsbuden överleva måste de fortsätta hitta andra produkter att komplettera med, säger han.

– Vi kör färre morgontidningar men har samtidigt fått fler andra tidningar. Vi kör också brev och ska börja med paket. En gång fick vi köra ut hästsperma.

Hur ser du som skyddsombud på att lasten har blivit så blandad?

– Jag har inget emot det, men det krävs att företagen håller sig à jour med vilken utrustning buden behöver. Ju fler sorters produkter, desto större krav på utrustning och beredskap.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Flera krav på Renova efter dödsolycka

Arbetsmiljö. Renova måste ha bättre rutiner och instruktioner. Det är några av de krav som Arbetsmiljöverket ställer på företaget efter den arbetsplatsolycka där Lars-Ingemar Krook omkom förra året.

Det våras för miljözonen

Trafikpolitik. Efter flera turer i domstol har förvaltningsdomstolen sagt ja till att införa en miljözon i centrala Stockholm. Om det går enligt plan görs det nu i vår.

Lastbil på väg

Polisen fokuserar på yrkestrafik

Vägtrafik. Den här veckan pågår en av Polisens trafikveckor. Det betyder extra fokus på kontroll av yrkestrafiken i hela landet.

Skattefusk för 100 miljoner kronor inom åkeribranschen

Åkeri. Totalt 100 miljoner kronor som skulle ha betalats in i skatt. Det upptäckte Skatteverket när man kontrollerade landets åkerier under 2021 till och med 2024. Lejonparten gäller fusk och fel kring löner och arbetsgivaravgifter som inte redovisats.

Regeringen: Strängare regler för arbetslösa

Arbetslöshet. (UPPDATERAD) Stramare regler och hårdare sanktioner för den som inte följer reglerna. Den inriktningen på arbetslöshetsförsäkringen annonserar regeringen. "Trist, men inte oväntat att regeringen fokuserar på att misstänkliggöra arbetslösa som arbetsovilliga och smitare."

Uppdrag Transportombud
Linnea Hammarqvist, Patrik Nilsson och Ida Hallberg utanför Scania där Avarn Security tog över bevakningsuppdraget sommaren 2024. Och där Ida klev in som Transportombud. Foto: Lilly Hallberg

Fackets ombud på golvet

Fackligt arbete. Till Ida Hallberg vände sig kollegorna med förtroende i en turbulent tid. Som ombud tog hon frågor vidare direkt, kom tillbaka med info. Och skapade närhet till facket på arbetsplatsen.

Arbetsförmedlingen Malmö

Nu ökar varslen inom transportbranschen

Arbetslöshet. I december ökade antalet inskrivna på Arbetsförmedlingen. Samtidigt pekar varselsiffrorna inom transportområdet kraftigt uppåt.

Tydliga rutiner krävs för säkra gripanden

Bevakning. I början av december 2024 avled en väktare, som anslöt för att hjälpa två ordningsvakter vid ett krogbråk i Gamla stan i Stockholm. Omständigheterna kring hans död är oklara och utreds. Men hur bör man som väktare agera i liknande situationer?

Miljöarbetare bra på att stoppa jobb vid halka

Arbetsmiljö. I januari har det varit flera fall med svår halka runtom landet. I flera kommuner har villaägare ilsknat till då soporna inte hämtats i tid. Men det finns ett skäl till att sopbilarna har stått still.

The Course Starting Point

Utbildning. Här börjar det – Startpunkten på engelska är en chans för fler att få en introduktion till den egna fackföreningen.