Rånen mot värdetransporter ökar igen

Efter skyddsstopp, omfattande åtgärder, lugn och en nedåtgående trend ökar rånen mot värdetransporter igen. Värst utsatta är värdeväktarna i Stockholm. – Det ser inte bra ut i år. Vi har redan haft nio rån, konstaterar värdebolaget Loomis säkerhetschef Peter Lindahl.

Statistik från Svensk Bankförening och Brottsförebyggande rådet visar att värdetransportrånen förra året ökade med 32 procent, jämfört med 2011.

Orsaken till den plötsliga ökningen kan varken värdebolagen, polisen eller facket riktigt sätta fingret på, även om teorier finns som branschfolk inte vill yppa offentligt.

Många minns säkert ett antal dramatiska rån som riktades mot värdetransporter i mitten på 2000-talet. Väktare hotades med automatvapen och bilar sprängdes. Arbetet stoppades i Stockholm, Transport krävde kraftfulla åtgärder och Arbetsmiljöverket kopplades in. Det ledde till förbättrat skyddsarbete och säkrare utrustning med slutna leveranssystem.

Enligt polis, fack och värdebolag är gärningsmännen som utför rånen unga. Vid lejonparten av rånen blir värdeväktarna hotade ”på trottoaren”, under det moment när transportörerna är på väg mellan kunden, hämtstället eller bilen. När rånarna sedan bryter upp väskorna färgas sedlarna rosa, för att inte kunna användas.

Detta har under den lugnare perioden avskräckt kriminella, som i stället riktat in sig på bland annat guldsmedsbutiker, med större utdelning.

Värdetransportrånen är i stort sett koncentrerade till Stockholm. Andra större städer som Malmö, Helsingborg och Köpenhamn är betydligt mer förskonade, uppger Loomis säkerhetschef Peter Lindahl.

Värdetransportföretaget Loomis dominerar i Stockholmsområdet med cirka 200 väktare. Lindahl berättar om 10 rån mot företaget 2011, som ökade till 16 i fjol. I hela landet utfördes 16 rån 2011, och totalt 26 förra året.

Vad beror ökningen på?

– Det är en bra fråga. Klart är i alla fall att brotten är flest i Stockholm. 98 procent sker här, fast det senaste rånet inträffade faktiskt i Eskilstuna, det överraskade oss.

Någon röd tråd eller gemensamt drag är svårt att uppfatta vid rånen, förklarar Peter Lindahl.

– De sker på spridda platser. Vid bankomater och handelskunder, som affärer och butiker. Kanske kan de yngre gärningsmännen ha någon anknytning till varandra. Ålder känner jag inte till, det är ganska dålig uppklarningsprocent på de här brotten, men vi har fortlöpande kontakt med polisen och diskuterar åtgärder.

Värdetransportörer som drabbas tas väl om hand, enligt både säkerhetschefen och Transports huvudskyddsombud på Loomis i Stockholm, Magnus Kinnunen.

Alla får träffa kurator eller psykolog och den drabbade väljer själv när han eller hon vill återgå till arbetet, däremot uppmuntras de anställda att komma och träffa arbetskamraterna. Vissa är tillbaka redan dagen efter rånet eller rånförsöket medan andra kan behöva vara hemma i flera veckor för att återhämta sig.

Får värdeväktarna räkna med att bli rånade i Stockholm i dag?

– Det finns i bakgrunden i jobbet och ingår som en del i våra rutiner. Men att räkna med att bli rånad är att gå väl långt. Det finns med, som en risk, svarar Peter Lindahl.

Förbättringar av skydd och säkerhet pågår ständigt och i samarbete med Transports representanter, uppger säkerhetschefen. Den höga rånrisken i Stockholm innebär större satsningar på säkerheten där, anför Lindahl.

– Det rör sig om extra bevakning och eskorter av värdefordon.

En effekt av den nya utrustning, som infördes efter den förra rånvågen, är att lyften blivit tyngre för personalen och att belastningsskador och sjukskrivningar ökat.

För att få bukt med detta gick samtliga värdebolag för en tid sedan samman med Transport och enades om en rad åtgärder. En handlade om att trycka på tillverkarna av säkerhetsutrustningen. En annan gällde att utse så kallade ergonomicoacher på arbetsplatserna, som skulle vaka över och föreslå förbättringar av arbetsmiljön.

Enligt olika vittnesmål till Transportarbetaren tycks det här arbetet mer eller mindre ha gått i stå, i efterdyningarna av Panaxias konkurs. Peter Lindahl hävdar dock att insatserna fortskrider.

– Personalens jobb är tungt många gånger och det blir ett antal lyft per dag. Jobbet med ergonomicoacher är jag, som säkerhetschef, inte så insatt i, men vi får frågor från våra arbetsmiljöansvariga när det gäller nya metoder och ny utrustning, som tas fram.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

förarlös taxi

Musk presenterade förarlös taxi

Teknik. I mitten av oktober presenterade Elon Musk Teslas nyaste produkt. En förarlös taxi utan ratt. Det är en tvåsitsig bil med måsvingedörrar.

Spegling i sidorutor på gul färdtjänstbuss

Taximål i domstol

Taxi. I våras stämde Transport taxibolaget Telepass för kollektivavtalsbrott. Den 14 oktober möttes parterna i Arbetsdomstolen (AD) för en första muntlig förberedelse i målet.

två sttaplar med mynt, en lägre med två kvinnofigurer på toppen, en högre med två mansfigurer på toppen. Ska illustrera löneskillnader mellan kvinnor och män.

Löneklyftan mellan kvinnor och män ökar – och minskar

Jämställdhetsanalys. Inkomstskillnaden mellan kvinnor och män var 23,3 procent år 2022 – en ökning med 1,2 procentenheter på två år, visar en ny rapport. En anledning är att de med de allra högsta inkomsterna drar ifrån och i den gruppen är det mest män.

Tannbergsskolan i Lycksele tilldelades pris som Årets Transportskola. Foto: Liza Simonsson

Årets transportskola ligger i Lycksele

Utbildning. Hög kvalitet på undervisningen, lösningsorienterat synsätt och jämställdhetsarbete – allt med fokus på elevernas behov. Det är några skäl till att Tannbergsskolan i Lycksele tilldelats pris som Årets Transportskola.

Skydd 2024

Med säkerheten i fokus

Bevakning. I dagarna tre har säkerhetsbranschens alla aktörer mötts i Älvsjö. Ett allvarligt säkerhetsläge i omvärlden präglade också mycket av diskussionen på Nordens största mässa i sitt slag.

Gul Sverige-taxi på Stockholmsgata

17 får gå när växeln flyttar

Taxi. Cabonline stänger sin taxibokning i Sundsvall. Växeln flyttar till Lettland – all personal har varslats om uppsägning vid arbetsplatsen.

Strejkande hamnarbetare med solhatt sitter med plakat på campingstol

Hamnstrejk i USA sänder svallvågor globalt

Hamn. Fraktkaos, högre priser i hela världen, sänke för amerikansk ekonomi och hotad julhandel på flera kontinenter. En strejk bland hamnarbetare i USA har enorm påverkan. Och även om konflikten för tillfället är avblåst är kampen mot automation i hamnarna inte över.

Skydd 2024

Årets säkerhetspersonal prisad

Bevakning. Bästa kollegorna jobbar båda på Avarn. På den pågående säkerhetsmässan fick Moa Karlberg och Jean-Pierre Khachaji ta emot pris som Årets säkerhetspersonal.

Hallå och grattis, alla skyddsombud!

ARBETSMILJÖ. Grattis alla skyddsombud på skyddsombudens dag, den 23 oktober! "Javisst ja, det är det ingen som har koll på. Jag glömmer det också alltid", säger skyddsombudet Johan Kanmert på miljöföretaget Renova i Göteborg.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

Transport bakom LO:s inledande avtalskrav

Avtal 2025. Låglönesatsning och nya medel för att bekämpa ofrivillig deltid. Det är två av kraven som LO-förbunden enats om inför nästa års avtalsrörelse. Hur höga lönekrav det blir är inte klart och frågan om arbetstidsförkortning ska snabbutredas till den 15 maj.

Norwegian är ett av de flygbolag där Transport organiserar kabinpersonal.

Fackliga förhandlingar om kabinavtal fortsätter

Facket. Förhandlingarna mellan Transport och Unionen om vem som ska organisera kabinpersonalen inom flyget fortsätter. Statliga Medlingsinstitutet gav en tidsfrist till den sista oktober. Men båda fackförbunden har sökt mer tid.

Mindre konflikt med starka fack

Rapport. Enligt en föreställning fungerar fackförbund splittrande och skapar ”bråk”. I verkligheten dämpar starka fack upplevelsen av konflikter, enligt en analys byggd på enkäter med 16 822 anställda i 31 länder.

Ett matbud levererar thaimat från en krog på Möllevångstorget i Malmö. Han är inte en av dem som intervjuats i artikeln. Foto: John Antonsson

EU-direktivet om plattformsarbete ska införas

Gigarbetare. Nu blir det nya EU-direktivet om plattformsarbete verklighet. Både ministerrådet och EU-parlamentet kommer i dagarna att skriva under det definitiva förslaget.