Rapport: Arbetarna betalar för fri frakt
Arbetsvillkor. E-handeln har exploderat under pandemin. I en ny rapport menar Transport tillsammans med Handels och Seko att det är arbetarna som får betala priset för boomen. – Utvecklingen tvingar fram dåliga arbetsvillkor, säger Transports ordförande Tommy Wreeth.
Fyra personer från tre fackförbund har skrivit rapporten. Transports utredare Sandra Tenggren beskriver e-handelns problem.
– Den har vuxit snabbt och har växtvärk. Arbetsbelastningen har blivit så hög att den skadar dem som jobbar inom e-handeln. De som jobbar med leveranser den sista milen är ofta nya på jobbet, sedan pandemin började. De vet ingenting annat men känner att det är pressat på jobbet.
Ett tiotal Transportmedlemmar, som jobbar på företag med eller utan kollektivavtal, samt egenanställda har intervjuats. Alla har fått vara helt anonyma.
– Vi vill skydda våra medlemmar. Med erfarenhet från Foodora vet vi att medlemmar som uttalat sig för kritiskt riskerar att förlora jobbet, säger Sandra Tenggren.
Med hjälp av medlemmarnas lönespecifikationer har Sandra Tenggren kunnat jämföra lönekostnaderna för företagen. Klart dyrast är det att ha kollektivavtal. En åttatimmars arbetsdag är drygt 700 kronor billigare för företaget med egenanställda.
– Företagen som egenanställer lovar en genomsnittslön på 160 kronor, men sen får de ungefär 140 kronor i timmen och då ska de sedan betala en avgift till egenanställningsföretagen från sin lön på mellan 6 och 12 procent. Genom olika tillägg och avdrag upplever föraren att fel lön utbetalas.
Många av företagen som kör ut paket till utlämningsställen, paketboxar och hem till kunder marknadsför sig med gröna argument.
– Folk tar fortfarande bilen i samma utsträckning som innan. Det man ser är mer konsumtion. Hemleveranser är dessutom vanligast i storstäder och där är det inte långt till utlämningsställen, men kunderna väljer ändå att få varorna hem till dörren.
– En medlem säger att det blir ungefär 80 stopp på ett arbetspass och start och stopp genererar mest utsläpp. Dessutom är det många som börjar sina arbetspass med överlast, och det gäller både hos de stora företagen med kollektivavtal och de nya som jobbar med leverans till paketboxar och hem till kunderna, säger Sandra Tenggren.
I rapporten läggs flera förslag på åtgärder fram. Till exempel ett krav på en lagstadgad fraktavgift, för att få kunderna att inse att ingen frakt egentligen är gratis. Transports förbundsordförande Tommy Wreeth:
– Fri frakt kombinerat med billiga eller gratis returer gör att tempot åker upp på arbetsplatserna och väldigt många bilar kör på gatorna. Det kör bilar kors och tvärs hela tiden. Det borde gå att kräva bättre samordning och att företagen inte får ha hur många bilar som helst i samma område.
– Många konsumenter vill nog göra något som de tycker är rätt och riktigt för miljön, men om man beställer fem par skor och skickar tillbaka fem är det nog inte så miljövänligt, säger Wreeth.
Rapporten är ett samarbete mellan Transport, Handels och Seko, tre fackförbund som organiserar de allra flesta som jobbar med leveranser och terminalarbete. Samarbetet började när Transport och Handels ledning träffades.
– Vi har medlemmar som jobbar inom sektorer som går in i varandra. Det här är en gemensam fråga och ska vi ta till åtgärder mot dem som inte har avtal är det bra att ha kontroll på hela kedjan. Nu är vi överens om hur kartan ser ut och jag hoppas att det leder till fortsatt samarbete.