Raster och arbetstider – förarnas ansvar

Färdtjänst. Kristianstad taxi och buss avlönar förarna enligt de regler som gällde när kontraktet skrevs med Blekingetrafiken 2015. Att chaufförer jobbar uppåt 270 timmar i månaden är deras eget ansvar, anser företagets vd Phong Orrgren.

Orrgren är både ägare och vd i en koncern som bedriver omfattande busstrafik och samhällsbetalda sjuk- och färdtjänstresor. Han håller inte med om att företaget avlönat färdtjänstförarna på fel sätt.

– Vi tolkade kollektivavtalet på samma sätt som alla andra i branschen. Lönen utgår från nivåerna i procentlönesystemet. Vi såg fram mot den nya upphandlingen, med andra regler. Men nu valde Blekingetrafiken att förlänga de gamla kontrakten.

Era förare jobbar i många fall väldigt mycket…

– Vi schemalägger eller tvingar ingen att jobba mer än man ska. Men om anställda anmäler sig frivilligt och vill jobba mer, och tjäna mer, är det okej för mig.

Det tycks vara vanligt att era chaufförer hoppar över raster. Det och långa arbetsveckor gör att förare frekvent bryter mot bestämmelserna om kör- och vilotider. Hur ser du på det?

– Vi har aldrig förbjudit någon att ta rast. Tvärtom uppmanar jag förarna att göra det.

Vilket ansvar har du som arbetsgivare för att vilotidsreglerna faktiskt följs?

– Jag kan inte tvinga någon att ta rast. Var och en får välja.

Chaufförerna måste behålla egenavgifterna som en del av lönen. Olaga kvittning anser facket…

– Nej, vi gör en muntlig överenskommelse med förarna vid anställningen. Men det går också bra att lämna in pengarna hos oss.

Var då?

– På vårt kontor i Ronneby.

Från Karlshamn är det över tre mil dit. Får de betalt för körtiden?

– Ja. De kan åka dit, en gång i månaden eller så.

Förarna vittnar också om brister när det gäller arbetskläder och utrustning i bilarna. Hur ser du på kritiken?

– Det är allvarligt. Hur det fungerar med kläder vet jag inte i detalj. Om det finns brister i säkerhetsutrustningen ligger det i chaufförernas ansvar att meddela oss.

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.

Utbilda chaufförer om riskerna med gasfordon föreslår utredning

Serviceresor. Det är nödvändigt att se över reglerna vid besiktning av gasfordon. Yrkesförare skulle också behöva utbildning för att bli medvetna om riskerna. De slutsatserna drar räddningstjänsten i sin utredning efter att tre färdtjänstbussar exploderat.

Uppdrag granskning avslöjar: Ny korruption på Securitas

Korruption. Bevakningsjätten Securitas gjorde en internutredning och lovade nolltolerans mot korruption efter tidigare avslöjanden. Nu avslöjar SVT:s Uppdrag granskning att bolaget fortsatt muta en kommunal tjänsteman vid ännu en upphandling värd 30 miljoner kronor.

Operation Klövers resultat: 4,8 miljoner i viten

A-krim. Kontroller av bland annat transportföretag under fem dagar resulterade i mångmiljonbelopp i viten, sanktionsavgifter och förbud. Arbetsmiljöverkets insatser ingår i det myndighetsgemensamma arbetet mot ekonomisk brottslighet.

Avtal 2025

Pengar eller tid?

Enkät. Vad är viktigast, mer lön eller mindre arbetstid? Och har du varit med förr på avtalsråd? Transportarbetaren frågade några av ombuden på plats.