Raster och arbetstider – förarnas ansvar
Färdtjänst. Kristianstad taxi och buss avlönar förarna enligt de regler som gällde när kontraktet skrevs med Blekingetrafiken 2015. Att chaufförer jobbar uppåt 270 timmar i månaden är deras eget ansvar, anser företagets vd Phong Orrgren.
Orrgren är både ägare och vd i en koncern som bedriver omfattande busstrafik och samhällsbetalda sjuk- och färdtjänstresor. Han håller inte med om att företaget avlönat färdtjänstförarna på fel sätt.
– Vi tolkade kollektivavtalet på samma sätt som alla andra i branschen. Lönen utgår från nivåerna i procentlönesystemet. Vi såg fram mot den nya upphandlingen, med andra regler. Men nu valde Blekingetrafiken att förlänga de gamla kontrakten.
Era förare jobbar i många fall väldigt mycket…
– Vi schemalägger eller tvingar ingen att jobba mer än man ska. Men om anställda anmäler sig frivilligt och vill jobba mer, och tjäna mer, är det okej för mig.
Det tycks vara vanligt att era chaufförer hoppar över raster. Det och långa arbetsveckor gör att förare frekvent bryter mot bestämmelserna om kör- och vilotider. Hur ser du på det?
– Vi har aldrig förbjudit någon att ta rast. Tvärtom uppmanar jag förarna att göra det.
Vilket ansvar har du som arbetsgivare för att vilotidsreglerna faktiskt följs?
– Jag kan inte tvinga någon att ta rast. Var och en får välja.
Chaufförerna måste behålla egenavgifterna som en del av lönen. Olaga kvittning anser facket…
– Nej, vi gör en muntlig överenskommelse med förarna vid anställningen. Men det går också bra att lämna in pengarna hos oss.
Var då?
– På vårt kontor i Ronneby.
Från Karlshamn är det över tre mil dit. Får de betalt för körtiden?
– Ja. De kan åka dit, en gång i månaden eller så.
Förarna vittnar också om brister när det gäller arbetskläder och utrustning i bilarna. Hur ser du på kritiken?
– Det är allvarligt. Hur det fungerar med kläder vet jag inte i detalj. Om det finns brister i säkerhetsutrustningen ligger det i chaufförernas ansvar att meddela oss.