Rastplatser ska kollas
I höstas stängdes rastplatser av när de hade blivit skräpiga boplatser. Rader av chaufförer klagade hos Trafikverket. I dag bestämde sig regeringen för att kolla vem som ska ta ansvar för att yrkesförarna har trygga uppställningsplatser.
Trafikanalys heter myndigheten som dels ska kartlägga vilka uppställningsplatser som finns och hur många som behövs, dels utreda ansvarsfrågan.
– Vi får börja med att prata med branschen för att ta reda på behovet, säger Gunnar Eriksson, avdelningschef på Trafikanalys. Det handlar ju om chaufförernas arbetsmiljö, det är de som utsätts för risker om det inte finns säkra uppställningsplatser.
Han konstaterar att de trygga rastplatserna i dag ofta drivs av en privat entreprenör som samtidigt vill ha kunder till sina kringaffärer, kanske en butik eller restaurang.
– Vi ska se om det finns ett behov av att staten gör mera, säger han. Vi ska också titta på hur det ser ut i andra länder.
Trafikanalys har till den 1 oktober i år på sig med kartläggningen och eventuella förslag.
Frågan om yrkesförarnas möjligheter att rasta och övernatta säkert ställdes på sin spets i höstas när Trafikverket tillfälligt stängde en del allmänna rastplatser. Myndigheten blockerade infarterna med betongblock eller gummidäck så att lastbilschaufförerna inte kunde komma in. Anledningen var att den ville få bort människor som bosatt sig där, och städa upp.
Chaufförerna klagade hos Trafikverket, och alla fick samma svar. I slutet av brevet skriver myndigheten:
”Trafikverkets ambition är naturligtvis att våra anläggningar ska kunna nyttjas till det de är avsedda för. Därför pågår nu ett arbete med att ta fram och förankra en handlingsplan för hur vi ska komma tillrätta med olika problem. Innan det kommer på plats måste vi göra en del saker akut som att tillfälligt stänga rastplatserna.”